کمبود غلات در آینده ای نه چندان دور

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور، گفت: در آینده‌ای نه چندان دور دنیا با کمبود مواد غذایی به طور خاص در غلات مواجه می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری سلامت (طبنا)زنجان، محمد حسن نامی روز شنبه(۲۷ آبانماه) در در جلسه ستاد پیشگیری هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان که در حاشیه مانور بزرگ استانی سیل و زلزله، برگزار شد، با بیان اینکه استان زنجان دارای ویژگی های خاصی است، که بسیار ارزشمند است، اظهار کرد: در کمتر جایی از کشورشاهد چنین اتحاد و وحدتی در بین مردم استان زنجان هستیم.

وی با بیان اینکه بحران همیشه پیش رو است، افزود: یکی از چالش های جدی در دنیا کمبود فضای سبز است و باید توسعه فضای سبز جدی گرفته شود که امسال از سوی مقام رهبری کشت یک میلیارد درخت مثمر توصیه شده است که در سال جاری ۲۵۰ میلیون درخت مثمر کشت می شود.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور؛ با بیان اینکه در استان زنجان کشت ۳.۵ میلیون اصله درخت پیش بینی شده است، اظهار کرد: برای این مقدار کشت باید از ظرفیت ملی استفاده کرد و از همه ظرفیت استان برای کشت این تعداد اصله درخت در نظر گرفته شود.

نامی با بیان اینکه بشر دائما فضای جغرافیایی، اقلیم و جو را دست کاری میکند، بیان کرد: متاسفانه دائما شاهد تغییرات آب و هوایی در کشور هستیم که این عدم متوازن بودن و ناهماهنگی زیان زیادی را وارد میکند.

وی با اشاره به ۶۶ مخاطره طبیعی و سوانح انسانی که تاکنون در جهان رخ داده است، ۴۴ مورد در کشور ایران به وقوع پیوسته است،افزود: که از جمله این حوادث، خشکسالی، ریزگردها، سیل، زلزله، اپیدمی بیماری، رانش زمین، سرما زدگی و....است که در سال گذشته ۱۸۰ هزار تن خرما در جنوب کشور از بین رفت.

این مسئول با بیان اینکه در آینده‌ای نه چندان دور دنیا با کمبود مواد غذایی به طور خاص در غلات مواجه می شود، گفت: بایستی نگاه ما به آینده باشد چرا که بعد از آمریکا یکی از مهمترین مرکز تولید جهان در جهان هستیم، که باید برای آینده و بصورت جدی در این خصوص برنامه داشته باشیم.

نامی با بیان اینکه باید آبخیزداری و آبخوان داری را جز سرلوحه کارهای اصلی و ضروری قرار دهیم، بیان کرد: ۶۶ تا ۶۸ درصد از جغرافیای ایران روی گسل یا بر حریم‌های گسل زلزله قرار دارد؛  که بنابراین باید در ساخت و ساز ساختمان ها دقت لازم شود بطوری که بتواند ساختمان در زلزله های بالای ۷ ریشتر مقاومت لازم را داشته باشند.

وی با بیان اینکه در ۲۲۰ سال گذشته براساس مطالعات انجام شده ۱۲ مورد زلزله با قدرت هفت ریشتر در کشور رخ داده است، اظهار کرد:   آخرین زلزله ۷.۷ ریشتر بوده و این موضوع به ما مسیری را نشان می‌دهد که اگر مصالح ساختمانی و سازه به صورتی انتخاب شد که در برابر زلزله هشت ریشتری مقاوم باشد دیگر زلزله یک بلا نیست بلکه یک پدیده است.

انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha