بذر انسانیت در دل نذر خدمت

نذر خدمت یکی از طرح‌های جمعیت هلال احمر کشور است که در واقع بذر انسانیت و نوع‌دوستی را در دل خود کاشته است.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) خراسان جنوبی، نذر خدمت یکی از طرح‌های سازمان جمعیت هلال احمر است که از سال گذشته در سراسر کشور در حال اجرا می‌باشد.

سال 97 بود که ایده اجرای طرح نذر آب توسط این جمعیت در استان سیستان و بلوچستان کلید خورد، اما با گذشت زمان و استقبال از این طرح، نذر آب ابتدا در 3 استان ویژه شامل کرمان، هرمزگان و خراسان جنوبی و سپس در سایر روستاهای دارای تنش آبی در سراسر کشور جاری شد.

بالاخره در سال 1401 به دلیل اقبال بالا، چشمه‌های خدماتی طرح نذر آب جوشان‌تر شد و به طرح نذر خدمت تغییر نام یافت.

طرح نذر خدمت با ارائه خدماتی شامل ویزیت رایگان بیماران در مناطق کم‌برخوردار، توزیع بسته‌های بهداشتی و معیشتی و آبرسانی به روستاهای سراسر کشور، علاوه بر کاشتن بذر انسانیت و نوع‌دوستی در دل تک تک محرومان و نیازمندان، توانسته قلب‌های پاک و آماده به خدمت داوطلبین و خیرین را نیز تسخیر کند.

در همین راستا؛ اجرای طرح نذر آب و به دنبال آن طرح نذر خدمت در سومین استان پهناور کشور یعنی خراسان جنوبی با بیش از 151 هزار متر مربع و با جمعیتی حدود 800 هزار نفر، توانسته خدمات گسترده‌ای را به جامعه هدف خود ارائه دهد.

بدین منظور 23 آبان‌ماه نخستین تیم اعزامی داوطلبین، پزشکان و خیرین از استان زنجان برای ارائه خدمت در مناطق محروم خراسان جنوبی وارد این استان شد و توفیق یافت تا به جامعه هدف خود در روستاهای شهرستان نهبندان خدمات‌رسانی کند.

*خدمت به مردم مرزنشین نهبندان، خدمت به کل کشور است

محمدعلی کاوسی در مراسم اجرای برنامه ملی نذر خدمت در شهرستان نهبندان، ضمن خیرمقدم به میهمانان، اظهار داشت: امروز که در این شهرستان مرزنشین حضور یافتیم گویی به حضور مجموع مرزداران جمهوری اسلامی رسیده‌ایم تا ارائه خدمت کنیم.

وی افزود: اگر جمعیت هلال احمر در مرزهای شرقی خدمتی ارائه می‌دهد انگار به مرزهای کل کشور خدمت کرده است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی بیان داشت: هر کدام از این مردم مرزدارانی در شهرهای مرکزی کشور هستند.

کاوسی تصریح کرد: امروز داوطلبینی از استان زنجان برای خدمت به شهرستان نهبندان آمده‌اند که در حقیقت برای خدمت به همه کشور آمده‌اند.

* خدمت بی‌منت هلال احمر بدور از حواشی

دبیرکل سازمان جمعیت هلال احمر کشور در این مراسم با اشاره به طرح نذر خدمت، گفت: این فرهنگی که باعث می‌شود افراد با مال و جانشان به سایر انسان‌ها کمک کنند، ریشه در اصالت فردی و دینی آن‌ها دارد.

یعقوب سلیمانی بیان داشت: طبق آیه قرآن یک نفر با مالش، یک نفر با جانش، یک نفر با قلمش و یک نفر با تخصصش می‌تواند اقدام انسان‌دوستانه انجام دهد.

وی ادامه داد: استان زنجان فاصله مسافتی زیادی با خراسان جنوبی دارد اما خیرین و داوطلبین هلال احمر زنجان ده‌ها کیلومتر بدون هیچ چشم‌داشتی با خدمت بی‌منت به کمک مردم خراسان جنوبی آمدند.

دبیرکل جمعیت هلال احمر کشور این نوع‌دوستی را برخواسته از اصول و مبنای دین اسلام دانست و تصریح کرد: جامعه امروز نیاز به امید دارد چراکه دشمن تمام توانش را برای ناامید کردن مردم معطوف کرده است.

سلیمانی بیان داشت: یکی از مواردی که می‌تواند در راستای تحقق آرمان‌ها و اصول و اهداف جمعیت که کاهش آلام بشری است، کمک کند، برنامه داشتن در امیدآفرینی است.

وی افزود: در شرایط تنگنا در گذشته مردم به هم‌نوع خود کمک می‌کردند امروز نیز همان روحیه وجود دارد و این یک نوع جهاد است.

دبیرکل جمعیت هلال احمر کشور گفت: مثل شهید فهمیده در زمان دفاع مقدس امروز نوجوانی مانند علی لندی داریم و یا پزشکانی داریم که با ومود مشغله‌های کاری بدون منت در مناطق محروم حضور یافته و انجام وظیفه می‌کنند که این روحیه، همان ازخودگذشتگی و ایثار است.

سلیمانی با اشاره به کمک‌های بشردوستانه به مردم غزه، گفت: با اعتماد مردم به جمعیت هلال احمر بیش از 90 میلیارد تومان کمک نقدی و 400 میلیارد تومان کمک غیرنقدی در جریان اخیر جنگ غزه جمع‌آوری و ارسال شد که جای قدردانی دارد.

وی با بیان اینکه همدلی و هم افزایی مورد تاکید ائمه(ع) و قریب به اتفاق شهدا نیز است، افزود: یکی از نکاتی که باید برجستگی آن را وافر کنیم، همین همدلی است که بسیار در جمعیت هلال احمر دیده می‌شود.

دبیرکل جمعیت هلال احمر کشور خاطرنشان کرد: جمعیت هلال احمر به دور از مسائل سیاسی و حاشیه‌ای تمام توجه خود را معطوف به خدمت بی‌منت کرده است.

*نصب دستگاه تصفیه آب در روستای مهدی‌آباد نهبندان

خیرین استان زنجان با جمع‌آوری 300 میلیارد ریال اعتبار موردنیاز، توانستند با نصب دستگاه تصفیه‌ آب شرب، آب شیرین و گوارا را به مردم روستای مهدی‌آباد نهبندان هدیه دهند.

وحید سلیمی رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر در مراسم افتتاح این تصفیه‌خانه، اظهار داشت: بعد از برگزاری برنامه نذر خدمت جمعیت هلال احمر زنجان در دو روستای جزیره قشم، امروز در شهرستان نهبندان در خدمت مردم هستیم.

وی افزود: در روستای مهدی‌آباد به همت خیرین و داوطلبان استان زنجان و مشارکت جمعیت خراسان جنوبی تصفیه خانه آب شرب نصب شد.

رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر گفت: این پروژه با اعتباری بالغ بر 3 میلیارد ریال از طریق خیرین به بهره‌برداری رسید.

* ارزش ریالی خدمات نذر آب در سراسر کشور 892 میلیارد ریال است

رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر گفت: هلال احمر نه تنها سازمانی خدمات‌رسان در حوزه‌های امدادی است بلکه در حوزه‌های اجتماعی نیز به صورت وسیع ارائه خدمت می‌کند.

سلیمی با اشاره به بهره‌گیری از ظرفیت اشخاص حقیقی شامل امدادگران، جوانان و داوطلبان، در این سازمان، تصریح کرد: این افراد در کاروان‌های سلامت به منظور ارائه خدمات بهداشتی و درمانی، حضور در تیم‌های سحر و حضور در سازمان‌ امداد و نجات به ارائه خدمات می‌پردازند.

وی با اشاره به حامیان حقوقی جمعیت شامل بنگاه‌های اقتصادی، شرکت‌های خصوصی، تشکل‌های مردم‌نهاد و گروه‌های جهادی، گفت: به برکت طرح نذر خدمت هم‌افزایی بزرگی میان حامیان سازمان به وجود آمده است تا بتوانیم در راستای خدمات انسان دوستانه ارائه خدمت بکنیم.

رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر ادامه داد: طرح نذر آب از سال 97 توسط جمعیت هلال احمر فقط در منطقه کمتر برخوردار سیستان و بلوچستان آغاز به کار کرد.

سلیمی افزود: از سال 98 تا 1400 به غیر از سیستان و بلوچستان، سه استان خراسان جنوبی، کرمان و هرمزگان به برنامه ملی نذر آب اضافه شدند.

وی اظهار داشت: در سال 1401 همه استان‌ها موظف شدند دو یا سه روستای دچار تنش آبی را شناسایی و در قالب پروژه داوطلبی به رفع مشکل اقدام کنند.

رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر گفت: در این راستا بیش از 100 روستا در سراسر کشور جامعه هدف این طرح شناخته شدند که البته آن 4 استان قبلی در طرح ملی نذر آب جامعه هدف ویژه بودند.

سلیمی ادامه داد: امسال نیز همان رویکرد سال گذشته در دستور کار بوده با این تفاوت که با اضافه شدن رویکردهای جدید خدمتی عنوان طرح نذر آب به نذر خدمت تغییر کرده است.

وی اضافه کرد: طرح خدمت با بهره‌گیری از خادمان داوطلب مردمی در 4 حوزه فعالیت می‌کند.

رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر بیان داشت: ارتقای سطح سلامت آب شرب مناطق محروم، ارتقای سلامت خانوارهای ساکن در این مناطق، بحث‌های توانمندسازی و موضوعات مربوط به آموزش با جذب منابع داوطلبین و خیرین از جمله اقدمات در طرح خدمت است.

سلیمی با اشاره به مجموع خدمات در 5 سال گذشته، گفت: ارزش ریالی خدمات زیست محیطی و آبرسانی 338 میلیارد ریال، ارزش ریالی خدمات سلامت محور بیش از 56 میلیارد ریال، ارزش ریالی خدمات حمایتی و معیشتی 479 میلیارد ریال و ارزش ریالی خدمات آموزشی و توانمندسازی بیش از 18 میلیارد ریال بوده است.

وی ادامه داد: جمع نهایی کل خدمات ارائه شده در قالب طرح ملی نذر آب در 5 سال 892 میلیارد و 855 میلیون ریال بوده است.

* توزیع 800 بسته معیشتی و بهداشتی در روستاهای شهرستان نهبندان

گفتنی است؛ با حضور رئیس سازمان داوطلبان هلال احمر در راستای اجرای طرح نذر خدمت در شهرستان نهبندان استان خراسان جنوبی، مردم محروم و کم‌برخوردار این شهرستان از کمک خیرین استان زنجان منتفع شدند به طوری که تعداد 500 بسته معیشتی، 150 بسته اقلام بهداشتی و 150 بسته لوازم التحریر در روستاهای شناسایی شده توزیع شد.

همچنین تیم پزشکی با حضور 12 متخصص در روستای چاهداشی این شهرستان به مدت سه روز بیماران را ویزیت رایگان کردند.

*دیدار دبیر کل جمعیت هلال احمر با استاندار خراسان جنوبی

یعقوب سلیمانی با بیان این مطلب در دیدار با استاندار خراسان جنوبی، خاطرنشان کرد: داوطلبین هلال احمر بدون هیچ منت و چشمداشتی در سخت ترین شرایط در کنار مردم هستند.

وی تصریح کرد: حضور داوطلبانه نیروهای امدادی هلال احمر در حادثه زلزله افغانستان، نمونه ای از این خدمت بی منت است که بدون اینکه از سوی کشور همسایه مطالبه ای صورت بگیرد، نیروهای امدادی ما در صحنه حضور پیدا کردند.

دبیر کل هلال احمر کشور به حضور این جمعیت در پیاده روی اربعین اشاره کرد و گفت: امسال برای نخستین بار کار به استان ها تفویض شد و هر استانی به صورت مستقل به خدمات دهی در اربعین پرداخت.

سلیمانی ادامه داد: به عنوان اولین تجربه، کار قابل توجهی انجام شد که با آسیب شناسی به دنبال رفع نواقص و ارتقاء شرایط برای سال آینده هستیم.

وی با اشاره به طرح نذر آب هلال احمر، اظهار داشت: این طرح ارتقاء یافته و در قالب طرح نذر خدمت اجرا می شود که اتفاق خوبی است.

دبیرکل جمعیت هلال احمر کشور از نگاه مردم به این مجموعه گفت و خاطرنشان کرد: علیرغم تنگناهای مالی و صرفاً به جهت اعتماد مردم، بیش از ۴۹۰ میلیارد تومان کمک های نقدی و غیر نقدی مردم به غزه و حدود ۱۸ میلیارد تومان هم به افغانستان بوده است.

سلیمانی با تأکید بر شرایط خاص خراسان جنوبی به نیازهای این استان اشاره کرد و گفت: موارد به صورت ویژه پیگیری خواهد شد.

وی از ۹۰۰ دستگاه ماشین آلات خریداری شده هلال احمر گفت که در مرحله ورود به کشور قرار دارند و اظهار داشت: این ماشین آلات بخشی از نیاز استان ها را تأمین خواهد کرد.

*سهم خراسان جنوبی را از اعتبارات تقویت زیرساخت های هلال احمر، ویژه ببینید

جواد قناعت با بیان این مطلب در دیدار دبیرکل هلال احمر، خاطرنشان کرد: در اسفند ماه ۱۴۰۱ معاون اول رئیس جمهور مبلغ ۵ هزار میلیارد تومان را به تأمین تجهیزات و تقویت زیرساخت های هلال احمر برای پیشگیری از حوادث ابلاغ نمود.

وی ادامه داد: با توجه به شرایط خاص خراسان‌جنوبی، انتظار ما این است که سهم استان از این اعتبار ویژه دیده شود.

استاندار دو اقدام هلال احمر را قابل تحسین خواند و گفت: هلال احمر استان در اربعین امسال خدمات درمانی ویژه ای را به زائرین حسینی ارائه کرد که خیلی مؤثر بود.

قناعت ادامه داد: اقدام دوم، اعزام نیروهای امدادی به مناطق زلزله زده افغانستان بود که در نشست عبدالغنی برادر و هیئت همراهش با وزیر کشور در تهران، از این کمک های بی منت به طور ویژه تشکر شد.

وی در ادامه از مسایل استان در حوزه هلال احمر گفت و اظهار داشت: طولانی شدن روند ساخت مجتمع هلال در بیرجند، خدمات ارزنده هلال احمر را تحت الشعاع قرار داده لذا انتظار این است که بعد از این همه سال، این مجتمع به سرانجام برسد و به سرمایه‌گذاران تحویل شود.

به گفته وی؛ انتقال پادگان هم مثل مجتمع هلال از گره های کور شهر بیرجند بود که امسال با هم افزایی ارتش و شهرداری به نتیجه رسیده و به زودی تمام می شود.

استاندار با اشاره به جایگاه خراسان جنوبی در نقشه کشور، از هم مرزی این استان با کشور افغانستان گفت و خاطرنشان کرد: خراسان جنوبی، شرقی ترین استان کشور است و راه اندازی پایگاه امداد هوایی شرق در اینجا می تواند شرایط خدمات دهی به کل منطقه را در حوادث تسهیل نماید.

قناعت ادامه داد: زمین مورد نیاز برای احداث این پایگاه امدادی مهیا شده و همت هلال احمر را در تأمین اعتبار و اجرای کار می طلبد.

وی، تسریع در روند اجرای پروژه ساختمان هلال احمر در مرکز استان را از دیگر مطالبات عنوان کرد و گفت: فرسوده بودن ماشین آلات امدادی با توجه به بعد مسافت بین شهرها و پهنه وسیع استان، قابل قبول نیست و می بایست نوسازی شود.

به گفته وی؛ از ۲۵ پایگاه امداد و نجات جاده‌ای استان، ۷ مورد خودروی امدادی ندارند که باید مورد توجه قرار گیرند.

بازدید دبیر کل جمعیت هلال احمر از پروژه های جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی، نشست صمیمی با شورای معاونین و هیئت مدیره جمعیت هلال احمر استان، حضور در شهرستان طبس و نشست با معاون فرماندار و عیادت از رئیس جمعیت هلال احمر طبس از دیگر برنامه های دبیر کل جمعیت هلال احمر در استان خراسان جنوبی بود.

در پایان؛ نگاه قدردان مردم محروم روستاهای نهبندان و مرزنشینان خطه خاوران بدرقه راه مجریان طرح نذر خدمت بود تا با روحیه‌ای مضاعف به مسیر خدمت‌رسانی خود ادامه دهند.

گزارش از محبوبه قاسم زاده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha