کد خبر: 207927
۴ آذر ۱۴۰۲، ۱۴:۱۷
کلزا، قلب تپنده‌ی کشاورزی

کشت کلزا به دلیل انکه روغن از جمله کالاهای اساسی و نیازهای ضروری است از اهمیت زیادی برخوردار است.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا)مازندران، از کلزا بیشتر برای تولید روغن از آن استفاده می‌شود هدف اصلی از ورود بذر کلزا به کشور و کاشت آن تولید روغن بوده است.
همچنین کلزا علاوه بر تولید روغن به حفظ و پایداری و غنی شدن خاک و جلوگیری از ضعیف شدن خاک کمک شایانی می‌کند.


با تولید محصولات غذایی به ویژه دانه های روغنی برای تأمین نیاز اساسی مردم میتوان حرکت مهم و اساسی باشد.


محمدی یک‌کشاورز کلزا کار در مازندران در گفت‌وگو با نهضت شمال، با اشاره به اینکه، کلزا باید در زمان مشخص خود کاشته شود تا بازدهی مناسبی داشته باشد اظهار کرد: کشت کلزا به دلیل بهره پری مناسب می‌تواند در اقتصاد تاثیر مستقیم و موثری داشته باشد.

این کشاورز دمای هوا در زمستان را مهم دانست و گفت: دما نباید از ۱۵ درجه زیر صفر پایین‌تر برود به علت اینکه سرما قبل از رشد ساقه باید باشد تا گیاه دچار سرمازدگی نشود.

محمدی با تاکید بر اهمیت کود مناسب برای کشت کلزا گفت: زمین برای کشت محصول باید از  مواد آلی برخوردار باشد.


وی تاکید کرد: کودهای ریز مغذی و کودهای آلی و شیمیایی در صورت مکمل بودن می‌توانند تمام نیازهای گیاه را برای رشد مناسب فراهم کنند.

در این راستا، جهاد کشاورزی مازندران بر عملکرد خوبی در کشت پاییزه استان  تاکید کرده است و گفته، مرکز تحقیقات باید طرحی ارایه کند که ارقام اقتصادی با بالاترین عملکرد را در شرایط اقلیمی فعلی معرفی کند.
 
جهاد کشاورزی  چندی پیش اعلام‌کرده، تاکنون 8 هزار و 717 هکتار قرارداد کشت کلزا در استان منعقد و 8 هزار و 8 هکتار کلزا در استان کشت شد و 6 هزار و 149 هکتار از مزارع کشت شده کلزا سبز شده است.
 
همچنین، 45 هزار و 351 کیلوگرم بذر بین 4 هزار و 766 بهره بردار توزیع شد، 54 هکتار مزارع کشت شده کلزا تحت پوشش بیمه محصولات کشاورزی قرار گرفت.
 
تا کنون 56 هزار و 400 هکتار مزارع مازندران به کشت گندم اختصاص پیدا کرد و  5 هزار و 944 هکتار کشت صورت گرفت.
به گفته‌ی این سازمان، 2 هزار و 845 تن بذر گندم بین 2 هزار و 467 نفر از بهره برداران کشت این محصول قرار گرفت.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha