شناسایی گلوگاههای فساد در ادارات / انجام بازرسیهای هوشمند /  تقویت بازرسی دستگاههای اجرایی استان کردستان

اشاره: دکتر "مراد علی بهمنی" در زمره مدیران جوان موفق استان کردستان است که در منصب "مدیرکل دفتر مدیریت عملکرد، بازرسی و امور حقوقی استانداری کردستان"، با پیاده سازی رویکرد نوین و خلاقانه مبنی بر راه اندازی بازرسی هوشمند، تقویت جایگاه بازرسی دستگاههای اجرایی، احیاء واحد ارتباطات مردمی در ادارات، ساماندهی و نظم بخشی به ملاقاتهای مردمی مدیران استان، استقرار میزخدمت الکترونیکی و... زمینه ساز تحولات مثبتی در این زمینه گردیده و با کسب رتبه برتر کشوری "دفتر مدیریت عملکرد، بازرسی و امور حقوقی استانداری کردستان"، برای اولین بار در تاریخ مناسبات اداری کردستان، نوید بخش ارتقاء سطح سلامت اداری و کاهش فساد و تخلفات اداری در استان شده است. آنچه در ذیل می آید چکیده ای از گفتگوی خبرگزاری سلامت استان کردستان با وی می باشد.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کردستان، مدیرکل دفتر مدیریت عملکرد، بازرسی و امور حقوقی استانداری کردستان، ارتقاء جایگاه استان کردستان در سطح کشور را یکی از اهداف عمده مدیریت خود برشمرد و گفت: "برای تحقق این مهم، برنامه عملیاتی و نقشه راهی با هدف گذاری مشخص تدوین کردیم و با مدنظر قراردادن دو مولفه "کیفی" و " کمی" در امر ارزیابی عملکرد، جلسات متعددی در حیطه های مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و ... برگزار کردیم و برای هریک از موضوعات اشاره شده شاخصهای عمومی و اختصاصی تعریف نموده و نیروی انسانی لازم برای پیشبرد امورات تخصصی این حوزه را نیز آموزش دادیم. و بدنبال پیاده سازی رویکردهای جدید در سطح استان و حصول دستاوردهای مثبت، خوشبختانه در زمینه ارزیابی عملکرد استانداریها توانستیم رتبه اول کشوری را کسب کنیم. "

ارتقاء جایگاه استان کردستان در سطح کشور

دکترمراد علی بهمنی احراز رتبه اول کشوری را گامی مهم در راستای شناساندن استان کردستان و ظرفیتهای بی بدیل آن به مرکز و تمام کشور عنوان کرد و گفت:" کسب این موفقیت نقش مهمی در معطوف شدن نگاه و حمایتهای کشوری از استان کردستان را دارد که قطعا عواید و فواید آن به مردم همین استان برمی گردد.

راه اندازی بازرسی هوشمند از دستگاههای اجرایی در کردستان

دکتر مرادعلی بهمنی، در ادامه گفتگو از راه اندازی بازرسی هوشمند با سازو کار جدید از دستگاههای اجرایی کردستان خبر داد و بیان کرد:" در بازرسی از دستگاههای اجرایی استان کردستان، شیوه ای نوین به کار گرفتیم و با برنامه ریزی مشخص، ابتدا مسایل و مشکلات دستکاههای اجرایی را توسط یک تیم کارشناسی تخصصی احصا نموده، نارضایتیهای مو جود در دستگاه اجرایی را شناسایی کرده و سپس مجهز به یک بانک اطلاعتی کامل از دستگاه مربوطه، بصورت سرزده نسبت به بازدید و بازرسی از ادارات سطح استان اقدام نموده ایم. "

بهمنی ادامه داد:" تعداد بازرسی با این کیفیت در استان کردستان بی سابقه بوده، به گونه ای که در سال ۱۴۰۱، ۳۰۰ مورد بازرسی از دستگاههای اجرایی استان را انجام دادیم و در سال ۱۴۰۲ نیز این روند بازرسی با تاکید بر بازرسی کیفی، ادامه دارد که از ابتدای سال تا این لحظه ۲۱۰ مورد بازرسی از دستگاههای اجرایی صورت گرفته که پیش بینی میشود تا پایان سال به ۳۰۰ مورد برسد. "

شناسایی نقاط آسیب پذیر و گلوگاههای فساد دستگاههای اجرایی در کردستان

مدیرکل دفتر مدیریت عملکرد، بازرسی و امور حقوقی استانداری کردستان در خصوص برخورد با فساد اداری و تخلفات دستگاههای اجرایی در استان گفت: "با انجام یک پروسه کارشناسی و پژوهشی، نقاط آسیب پذیر و گلوگاههای فساد در دستگاههای اجرایی را شناسایی نموده و مراتب آن را به کلیه دستگاههای اجرایی و ادارت استان ابلاغ نموده ایم که انجام این مهم، ضمن ارتقاء سطح دانش و آگاهی مدیران، دستاوردهای ارزشمندی در زمینه شناسایی تخلفات، ترک فعل مدیران، قصور و تخلفات ناخواسته را بهمراه داشته است. "

دکترمراد علی بهمنی از مدیران دستگاههای اجرایی خواست همواره با دفتر بازرسی استانداری کردستان تعامل و ارتباط تنگاتنگ داشته باشند تا با رفع نقاط آسیب پذیر و انسداد گلوگاههای فساد، سلامت اداری را به بالاترین سطح خود برسانند.

برگزاری همایش ملی " تکریم مردم، افزایش بهره وری و ارتقاء سلامت اداری" به میزبانی کردستان

دکتر بهمنی برگزاری همایش ملی " تکریم مردم، افزایش بهره وری و ارتقاء سلامت اداری" به میزبانی استان کردستان و با حضور ۳۱ استان در در اسفندماه ۱۴۰۱ در سنندج را نقطه عطفی در ارتقاء جایگاه استان کردستان در سطح کشور برشمرد و گفت: " طی همایش مذکور، برای اولین بار درسطح کشور، کتابچه ای تحت عنوان " تکریم مردم، افزایش بهره وری و ارتقاء سلامت اداری" را تدوین و تهیه کردیم و جهت استفاده در وزارت کشور و استانداری های سراسر کشور، بین شرکت کنندگان در همایش توزیع نمودیم. "

لازم به ذکراست، تحلیل سلامت اداری، اهداف و چشم اندازارتقای سلامت اداری و مقابله با فساد، شناسایی گلوگاههای فساد، ساختارها و فرایندهای نادرست و نامتناسب، عدم شفافیت در نحوه اجرای قاعده شایسته سالاری و ... بخشی از سرفصلهای عنوان شده در کتابچه " تکریم مردم، افزایش بهره وری و ارتقاء سلامت اداری" است که توسط دفتر مدیریت عملکرد، بازرسی و امور حقوقی استانداری کردستان به مدیریت دکتر مرادعلی بهمنی تهیه و تدوین شده است.

ساماندهی و نظم بخشی به ملاقاتهای عمومی مدیران ادارت کردستان

مدیرکل دفتر مدیریت عملکرد، بازرسی و امور حقوقی استانداری کردستان در ادامه به تشریح موضوع ملاقاتهای مردمی دستگاههای اجرایی استان کردستان پرداخت و گفت: " ملاقاتهای مردمی در دوره های گذشته پراکنده و بدون نظم بوده و همین موضوع باعث سردرگمی مردم بوده است. لذا بعنوان یک ضرورت مهم، ساماندهی و یکدست نمودن ملاقتهای مردمی مدیران دستگاههای اجرایی را در دستور کار قراردادیم و در همین راستا روز دوشنبه را بعنوان روز ملاقات مردمی مدیران ادارات تعیین کردیم. "

دکترمرادعلی بهمنی ضمن اشاره به دستاوردهای خوب ساماندهی ملاقاتهای مردمی تصریح کرد:" موضوع ملاقاتهای مردمی مدیران ادارت را به شدت رصد می کنیم، ماهیانه گزارش تهیه می کنیم و هرسه ماه یکبار در این خصوص راستی آزمایی لازم را انجام می دهیم و تمامی گزارشات در این خصوص را نیز به نهاد ریاست جمهوری منعکس می کنیم. "

بهمنی، بی نظمی مدیر در انجام ملاقاتهای مردمی و عدم حضور مدیر بدون اعلام مراتب و تعیین جانشین را تخلف محض خواند و تاکید کرد که با متخلفین در این حوزه برخورد جدی صورت می گیرد.

تقویت جایگاه بازرسی دستگاههای اجرایی استان کردستان

دکتربهمنی، واحد "ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایات دستگاههای اجرایی استان" را از بازوهای نظارتی مهم در راستای ارتقاء سلامت اداری و کاهش فساد و تخلفات اداری دانست و گفت:" یکی از آسیب هایی که در حوزه بازرسی های دستگاههای اجرایی استان شناسایی کردیم این بود که متاسفانه این حوزه در ادارات از رسالت اصلی خود دور شده و با توجه به اینکه مسئولین بازرسی تخصص لازم را ندارند، رکود قابل توجهی در این حوزه وجود داشت که بعنوان ضرورتی اساسی برای تقویت و ارتقاء جایگاه بازرسی دستگاههای اجرایی استان کردستان برنامه ریزی کردیم و ضمن تاکید بر انتصاب افراد متخصص و ارائه آموزشهای لازم به مدیران بازرسی ادارات، در این زمینه از مدیران نیز خواسته ایم تا بیشترین تعامل را با این حوزه داشته باشند تا مسیر انجام امورات اداری مسیر سلامت و صحیحی باشد. "

پاسخگویی به ۳۳۶ هزار درخواست مردمی طی سفراول و دوم رییس جمهور به کردستان

مدیرکل دفتر مدیریت عملکرد، بازرسی و امور حقوقی استانداری کردستان ضمن ابراز خرسندی از دستاوردهای ارزشمند ریاست جمهوری به کردستان به فعالیت حوزه ارتباطات مردمی استانداری کردستان اشاره کرد و گفت: "در سفر اول رییس جمهور به کردستان، ۱۲۰ هزار درخواست مردمی ثبت و پیگیری و ارجاع شد که تحقیقات انجام شده توسط نهاد ریاست جمهوری در این رابطه و تماس با ۶۰۰۰ نفراز درخواست دهندگان بصورت رندوم، حکایت از رضایتمندی ۹۶ درصدی مردم از پیگیری و پاسخگویی به درخواستها توسط استانداری کردستان بود. "

دکتر مرادعلی بهمنی، افزایش تعداد درخواستهای مردمی سفر اخیر رییس جمهور به کردستان در مقایسه با دوره قبل را قابل توجه دانست و گفت:" در سفر اخیر رییس جمهور به کردستان با ۲۱۶ هزار درخواست مردمی مواجه بودیم، که تاکنون ۳۶ هزار درخواست ثبت، پیگیری و ارجاع برای اقدام شده است و سایر درخواستهای مردمی نیز در حال ثبت و پیگیری و ارجاع می باشد.

بهمنی به مردم کردستان اطمینان داد که به روال سال گذشته، تمامی درخواستهای مردمی ثبت و پیگیری شده و درخواست کنندگان، از طریق پیامک در جریان فرایند درخواستشان قرار می گیرند.

دکتر بهمنی افزود: " در هرمرحله برای افراد پیامک ارسال می شود، هم در مرحله ثبت، هم در مرحله ارجاع و هم در مرحله اقدام و نتیجه و لازم نیست افراد با سامانه ۱۱۱ تماس تلفنی بگیرند، تمامی فراینددرخواست برای درخواست دهندگان پیامک می شود. تنها کسانی با سامانه ۱۱۱ تماس بگیرند که درخواست داده اند، لیکن پیامک ثبت و کدرهگیری برای آنها ارسال نشده است. "

سامانه ۱۱۱ یک سامانه نظارتی مردمی است

مدیرکل دفتر مدیریت عملکرد، بازرسی و امور حقوقی استانداری کردستان به تشریح سامانه ۱۱۱ پرداخت و گفت:" این سامانه یک سامانه مردمی است، با این توضیح که مردم و شهروندان می توانند موارد تخلفات و فساد مشاهده شده را به این سامانه گزارش کنند که قطعا گزارشات پیگیری و بررسی می شوند و نتیجه پیگیری نیز به گزارش دهندگان ارائه می شود. "

راه اندازی سامانه نظر سنجی الکترونیک در استانداری برای اولین بار

دکتر مرادعلی بهمنی، تکریم مردم را از اهداف اصلی دفتر مدیریت عملکرد، بازرسی و امور حقوقی استانداری کردستان برشمرد و بیان کرد: " بمنظور سنجش رضایتمندی مردم از کارکنان دستگاههای اجرایی، برای اولین بار در کردستان "سامانه نظر سنجی الکترونیک" را در محل استانداری راه اندازی و مستقر کردیم که طی این سامانه، مردم و مراجعه کنندگان، به سهولت میتواند از طریق برچسپ هایی که با کد دوبعدی در محل کار کارمندان نصب شده، نسبت به عملکرد و پاسخگویی کارمند مربوطه اظهار نظر نمایند. "

وی تصریح کرد: در آینده نزدیک میز خدمت اکترونیک، سامانه نظر سنجی الکنروتنیک در تمامی دستگاههای اجرایی استان کردستان راه اندازی می شود.

دکتر مراد علی بهمنی در خاتمه ضمن تقدیر از حمایتهای بی دریغ استاندار کردستان بعنوان مردمی ترین استاندار کشور و ابراز خرسندی از تعامل و هماهنگیهای موجود با سازمان بازرسی قوه قضاییه در استان، بر اهتمام دستگاههای اجرایی در زمینه تکریم مردم، ارتقاء سطح سلامت اداری، ارتقاء سطح جایگاه بازرسی، راه اندازی سامانه های نظرسنجی الکترونیک، میز ارتباطات مردمی، میز خدمت الکترونیک و ...تاکید کرد.

گفت و گو : سیدلقمان ازدست

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha