مگس مدیترانه‌ای بلای جان مرکبات مازندران

عضو هیئت علمی پژوهشکده کشاورزی هسته‌ای پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای اظهار کرد: علت عمده از بین رفتن ۷۰ درصد مرکبات در انبارهای مازندران، آفت مگس مدیترانه‌ای است.

به گزارش گروه علمی و فناوری خبرگزاری سلامت(طبنا)،دکتر مهرداد احمدی  پیرامون از بین رفتن ۷۰ درصد مرکبات در انبارهای مازندران به دلیل قارچ کُش‌ها گفت: علت عمده از بین رفتن مرکبات، آفت مگس مدیترانه‌ای است. این آفت باعث می‌شود که ۴۰ تا ۵۰ درصد مرکبات بر روی خود درخت از بین برود و بعد از ریختن از محل خسارت این مگس، قارچ‌ها و سایر عوامل به آن حمله می‌کنند و محصول از بین می‌رود.

وی افزود: این آسیب جدی توسط مگس مدیترانه‌ای در خود باغات ایجاد می‌شود اما به دلیل آسیبی که زده شده محصولات در انبارها از بین می‌روند.

عضو هیئت علمی پژوهشکده کشاورزی هسته‌ای پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای با بیان اینکه راهکارهای متعددی برای رفع این مشکل پیشنهاد شده است اظهار کرد: این مگس، از نوع میزبان گسترده است و بیش از ۳۵۰ میزبان دارد و خسارت آن بسیار شدید است.

احمدی گفت: در گذشته عمده خسارت این آفت به میوه‌هایی مانند نارنگی و پرتقال بود اما الان چند سالی است که خسارات آن به انار، خرمالو، انجیر و میوه‌های هسته دار و دانه دار و حتی به گردو و بادام هم رسیده است و از طرفی نمی‌توان این آفت را در برخی محصولات به صورت اختصاصی کنترل کرد.

وی افزود: ما روشی که در آمریکا و مکزیک و کانادا و استرالیا استفاده شده و جواب داده را در کشورمان بومی سازی کردیم و در حال حاضر این روش را به حالت تجاری هم رساندیم و قرار است این روش را برای کل کشور تجویز کنیم.

عضو هیئت علمی پژوهشکده کشاورزی هسته‌ای پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای در برنامه «روزنه» رادیو گفت وگو  اظهار کرد: ما در این روش از سموم شیمیایی استفاده نمی‌کنیم چراکه استفاده بی رویه از همین سموم شیمیایی باعث شده که استان مازندران به قطب سرطان کشور تبدیل شود. متأسفانه آب‌های زیرزمینی از سموم شیمیایی پر شده و مردم هم از این آب‌ها استفاده می‌کنند.

احمدی افزود: ما در این روش، خود مگس (آفت) را علیه مگس به کار می‌بریم تا آن را از بین برود که تخصصی ترین روش کنترل و حاصل سالها تلاش و تحقیق است. ما عضو زیستی آفت را با دزهای مختلف پرتو می‌دهیم و سلول‌های جنسی حشره را با پرتوی گاما عقیم می‌کنیم (تکنیک ناباروری حشرات) درحالیکه سایر ویژگی‌های مگس باقی می‌ماند و هیچ تغییری در ظاهر آن ایجاد نمی‌شود چون به محض هر تغییری در ظاهر مگس، بقیه حشرات متوجه شده و از آن دور می‌شوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha