فعالیت کودکان در فضای مجازی، حریم کودکی آنها را از بین می‌برد

منتظری بیان کرد: بزرگترین هتک حرمتی که به کودکان فعال فضای مجازی می‌شود؛ حریم و عصمت کودکی آنها از بین می‌رود، وقتی آنها وادار به رفتارهایی می‌شوند که پر از ضریب و خطا است؛ یعنی والدین سال‌های گناه و انحراف از مسیر فطرت را جلو می‌آورند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری سلامت(طبنا)؛ دکتر فاطمه منتظری(کارشناس حوزه فضای مجازی و مشاور خانواده) با حضور در برنامه«هشتگ گفتگو» در خصوص موضوع والدین، فضای مجازی و کودک آزاری مدرن، مصاحبه کرد.

*برای کودکانی که به عنوان مدل در فضای مجازی قرار می‌گیرند چه آثاری وجود دارد؟

منتظری: باید مراقب بود بچگی کودکان را از آنها نگرفت، وقتی چارچوب و شابلون بزرگسالی خودمان را برای بچه‌ها در نظر گرفتیم و آنها را با آن استانداردها در فضای بی‌نهایت بدون کنترل که شاید میلیون‌ها تماشاگر دارد، آوردیم؛ دیگر از بچگی خود لذت نمی‌برد و پدر ومادر برای ساختن آینده روشن، به این سمت می‌روند که که از نگاه آنها این روشنی اقتصادی است. برخی والدین متولی و بعضی ولی هستند؛ وقتی در نقش متولی‌گری باشند ایده‌ها در ذهن شکل می‌گیرد و گمان می‌کنند خیرخواهی می‌کنند و نوع نگاه آنها کاملاً اقتصادی است و عواطف طبیعت و مسیر رشد بچه همگی زیر سوال می‌روند.

*فعالیت کودکان در فضای مجازی چه هتک حرمتی برای آنها ایجاد می‌کند؟

منتظری: بزرگترین هتک حرمتی که به آنها می‌شود حریم و عصمت کودکی آنها از بین می‌رود، وقتی آنها وادار به رفتارهایی می‌شوند که پر از ضریب و خطا است؛ یعنی والدین سال‌های گناه و انحراف از مسیر فطرت را جلو می‌آورند و به حدی است که این کودک درکی از این هتک حرمت ندارد و صد در صد قربانی می‌شوند و قربانی چیزی می‌شوند که اصلاً آگاهی و انتخابی ندارند و با جذابیت‌هایی آشنا می‌شوند که بعدها باید به مرور زمان با یک رشد طبیعی جسم و روح و در محدوده سن ۱۴ سالگی انتخاب کنند و متاسفانه یکی از خطرناک‌ترین انواع انحراف است که مقابله با آن سخت است و این می‌طلبد پدر و مادران آگاه باشند.

* رفتار این کودکان در آینده چه بازگشتی بر والدین خواهد داشت؟

منتظری: اولین قربانیان این پدیده خود والدین هستند؛ چون بچه‌ها اولین نفراتی هستند که والدین در زمان پیری از آنها کمک می‌گیرند، وقتی در تعاملاتشان نگاه پول و اقتصاد بوده و از آنها استفاده ابزاری شده مسلماً در پیری ابزار آنها خواهند بود و نمی‌توانند یک نگاه سالم و عاطفی و درستی را با پدر و مادر برقرار کنند.

*: آیا بلاگری کودکان در زندگی آینده آنها تاثیر سو دارد یا می‌توانند آن را مدیریت کنند؟

منتظری: در این زمینه وقتی یک هماهنگی بین مجموعه افراد داخل خانواده وجود داشته باشد امور اقتصادی خانواده بهتر می‌شود و اگر مدیریت شود و در چهارچوب هنجارهای اجتماعی و اخلاقی خانواده و اجتماع باشد مشکلی برای فرد ایجاد نمی‌کند؛ اما در نقش هویتی و جنسیتی که برای فرد در آینده شکل می‌گیرد توصیه این است که با یک روانپزشک یا مشاور پرسشنامه نقش جنسیتی بن را حتماً تست کنند تا بعداً دچار مشکل نشوند و در یک گذر طولی بررسی شود چون گذشته حال و آینده انسان به یکدیگر مرتبط است پس امروز و گذشته، آینده را رقم خواهد زد.

* برای کسانی که از فضای مجازی آسیب دیده‌اند چه راهکاری پیشنهاد می‌کنید؟

منتظری: بازتاب و آسیب این مسئله زمان بلوغ شخصیتی که ازدواج کنند و تعهداتی را بپذیرند مشخص می‌شود و در کودکی لذت اقتصادی و همراهی والدین وجود دارد و توصیه می‌شود به مشاور متخصص مراجعه کنند تا بررسی شود.

*از چه سنی می‌توان وارد فضای اینفلوئنسری شد و چه ویژگی‌هایی را باید مد نظر قرار داد تا دچار آسیب نشد؟

منتظری: این موضوع نیاز به برنامه‌ریزی‌های فراوانی دارد و باید از ۷ سال اول بگذرد. در هفت سال اول دیدار و شنیدار کودک فعال است و مشاهداتش را دریافت می‌کند و دوره دوم استعدادیابی و در مسیر استعداد قرار می‌گیرد و باید دنبال رشد خلاقیت به طور جدی باشد و از دوره سوم که توانسته یک جایگاه مطمئن داشته باشد و به والدین اعتماد می‌کند می‌توان زمینه‌هایی را فراهم کرد تا خلاقیت و هنر، مهارت‌ها و توانمندی‌هایشان در این فضا دیده شود و بهتر است پسران در حوزه مهارتی و دختران در حوزه هنرورزی در این فضا فعالیت کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha