طرح «شتاب»، گامی به سوی شناسایی و توانمندسازی ایده های برتر

رییس دانشکده علوم و فناوری های نوین پزشکی شیراز از اقدامات جدید این دانشکده نسل سوم به اجرای طرح «شتاب» با هدف شناسایی و توانمندسازی ایده های برتر خبر داد.

به گزارش خبرگزاری سلامت (طبنا) از فارس، دکتر «هادی علیقلی» با بیان اینکه دانشکده علوم و فناوری های نوین پزشکی از مراکز آموزشی پایلوت برای اجرای اهداف دانشگاه های نسل سوم است، گفت: از ملزومات این دانشگاه ها، بازبینی و رعایت قوانین، مقررات و آیین نامه های مربوط به دانشگاه های نسل دوم است و در حال حاضر در حال تلاش برای گذار و حرکت به سمت تحقق اهداف دانشگاه های نسل سوم و توسعه گفتمان «ایده تا صنعت» در اذهان جامعه دانشگاهی هستیم.

او با اشاره به اینکه هدف اصلی دانشگاه های نسل سوم که همان دانشگاه های ارزش آفرین است، از ایده پردازی آغاز می شود و تا دستیابی به تولید محصول به عنوان نتیجه ادامه دارد، بر اهمیت نهادینه کردن این هدف و کارآفرین شدن فارغ التحصیلان دانشگاه های نسل سوم به کمک تعریف سرفصل هایی مانند «ارتباط با صنعت»، «دانشگاه های نسل سوم»، «شرکت های دانش بنیان»، «مدیریت مالی و صنعتی» و «تولید محصول و ثبت اختراع» در برنامه درسی دانشجویان تاکید کرد.

مدیرگروه علوم اعصاب دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه دانشجویان مقطع دکتری، ملزم به گذراندن کارگاه های آموزشی نظیر کارگاه های «اخلاق»، «مقاله نویسی» و «ایمنی در آزمایشگاه» در مدت زمان تحصیل خود هستند، توضیح داد: در این راستا کارگاه های آموزشی با موضوعات ایده تا صنعت با شرکت اساتید و دانشجویان تحصیلات تکمیلی پیش بینی شده تا اهداف مهم دانشگاه های نسل سوم محقق شود.

او با تاکید بر اینکه برای اجرایی شدن این مهم و به ثمر نشستن محصولات دانش بنیان، باید «فناوری» را در راستای دو محور «آموزش» و «پژوهش» به ثمر رساند، عنوان کرد: برخی بر این باور هستند که در دانشگاه های نسل سوم، دو محور «آموزش» و «پژوهش» کمرنگ می شود و تنها موضوع «فناوری» اهمیت دارد، اما برای حرکت اصولی «فناوری»، باید از دو مرحله مهم «آموزش» و «پژوهش» عبور کرد.

«دفترچه طرح شتاب» چیست؟

دکتر علیقلی با معرفی بیشتر طرح «شتاب» (شناسایی و توانمندسازی ایده های برتر) ادامه داد: در این طرح که در تکمیل طرح «هدف» پیاده سازی شده است، «دفترچه ثبت ایده در کلاس» طراحی و در اختیار دانشجویان قرار گرفته تا بتوانند ایده های خود را با راهنمایی اساتید، در این دفترچه به ثبت برسانند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با یادآوری این موضوع که علاوه بر دانشجویان دکترا، این دفترچه شامل دانشجویان کارشناسی ارشد رشته نانوتکنولوژی نیز می شود، توضیح داد: دانشجویان موظف هستند این دفترچه را در تمامی دروس و در طول ترم تحصیلی به همراه داشته باشند، اساتید نیز بخشی از زمان پایانی و جمع بندی کلاس های درس خود را به تفکر دانشجویان از موضوع درسی آن نشست آموزشی در راستای ایده پردازی و پرورش ایده محصول محور و فناورانه اختصاص داده و فعال بودن و پویایی دانشجویان در کلاس درس را نیز در نمرات دانشجویان مدنظر قرار می دهند که موجب پویایی و پرورش ذهنی دانشجویان و جهت دهی به تفکر آنان به سمت محصول محوری می شود.

رییس دانشکده علوم و فناوری های نوین پزشکی شیراز درباره دفترچه طرح شتاب توضیح داد: هر صفحه از این دفترچه مربوط به یک ایده است و با تایید استاد، دانشجویان به کارشناس آموزش خود مراجعه کرده و ایده ها با هدف افزایش توانمندی، پویایی و رقابت علمی، در سامانه ای با عنوان «I index» به نام دانشجو ثبت می شود.

دکتر علیقلی با اشاره به فعالیت حدود 10 دانشکده علوم و فناوری های نوین پزشکی در کشور افزود: دانشکده علوم و فناوری های نوین پزشکی شیراز با دارا بودن هفت گروه و هشت رشته تحصیلات تکمیلی از جمله دانشکده های فعال و پیشرو در زمینه فناوریهای نوین در کشور است.

تقویت پیوندهای بین رشته ای در دانشکده های نسل سوم

رییس دانشکده علوم و فناوری های نوین پزشکی شیراز یکی از محورهای مهم اقدامات در دانشکده های نسل سوم را تلاش برای فعالیت های بین رشته ای و در سطوح بالاتر، فرا رشته ای عنوان کرد.

دکتر علیقلی انتخاب عنوان «دانشکده علوم و فناوری نوین پزشکی» را نیز با هدف توجه به فناوری های جدید و آموزش آن ها در مسیر خدمت به ارتقای سلامت جامعه عنوان کرد که به کمک همگرایی علوم و فناوری ها میسر می شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز هدف در این مجموعه علمی را رشد تولید و ارزش آفرینی برشمرد و ادامه داد: بسیاری از دانشگاه ها در حال گذار از دانشگاه های نسل دوم به سوم هستند و این گذار ممکن است سال ها به طول انجامد، همانگونه که گذار دانشگاه ها از نسل یک به دو، 100 تا 150 سال طول کشید.

دانشکده علوم و فناوری های نوین پزشکی شیراز دارای هشت رشته علوم اعصاب، پزشکی مولکولی، بیولوژی تولید مثل، زیست فناوری پزشکی، علوم بیومدیکال مقایسه ای، مهندسی بافت، علوم سلولی کاربردی و نانوفناوری پزشکی؛ 20 عضو هیات علمی، ۹۰ دانشجوی دکتری و ۱۵ دانشجوی کارشناسی ارشد است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha