مدیریت استراتژیک در رسانه‌های کشور وجود ندارد

امامی عنوان کرد: متاسفانه در رسانه‌های کشور مدیریت استراتژیک رسانه‌ای وجود ندارد و فقط به روز، ماه و نهایت دو ماه آینده فکر می‌شود و گذران امروز و فردا است.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری سلامت(طبنا)؛ محمد امامی کورنده، مدرس دانشگاه، کارشناس حوزه رسانه و پژوهشگر حوزه جنگ در برنامه «گفتگوی فرهنگی»‌در مورد شاخص‌های مهم بصیرت افزایی و بصیرت بخشی بیان داشت: یکی از مولفه‌های مدیریت استراتژیک رسانه‌ای که رسانه‌های کشور به آن نیاز دارند تدبیر و انتخاب مسیر و افق رسانه‌ای مشخص است.

وی با بیان اینکه روزگاری قدرت در دست رسانه‌های عمودی بود ولی اکنون قدرت در دست رسانه‌های افقی است که به صورت گسترده توسعه پیدا می‌کنند و ما از آنها غافل هستیم تصریح کرد: برای حفظ رسانه‌های عمودی باید رسانه‌های عمودی را به روز کرد و برای آنها برنامه داشت.

کارشناس حوزه رسانه و پژوهشگر حوزه جنگ اظهار داشت: رسانه‌های معاند اتاق فکری متشکل از تمام متخصصان در حوزه‌های مختلف اجتماعی، حقوق، رسانه و مواردی که بتواند افق آینده را روشن کند تشکیل می‌دهند که متاسفانه چنین تدابیری هم در رسانه‌های داخلی وجود ندارد.

*** ابزار رسانه‌ای ما در برابر رسانه‌های معاند دقیق و قابل دفاع نیست

وی با تاکید بر اینکه هوشیاری، آگهی و موقعیت سنجی نیز از موضوعات مهم در مدیریت رسانه‌ها است بیان داشت: ابزار رسانه‌ای ما در برابر هجمه رسانه‌های معاند دقیق و قابل دفاع نیست و باید در این مهم تقویت خوبی داشته باشیم.

امامی خاطر نشان کرد: امروزه نباید رسانه‌های معاند را آنقدر بزرگ دید که نتوان به آن ورود کرد، بلکه باید آنقدر دقیق و ریز وارد رسانه‌های معاند شد و آن را خرد و تکه تکه کرد تا مردم راحت تر بتوانند این رسانه‌ها و پشت پرده آنها را بشناسند.

وی اذعان داشت: بزرگترین امتیاز در رسانه‌های معاند این است که نیروها و منابع انسانی بسیار خوب و حرفه‌ای برای رسانه خود انتخاب می‌کنند در حالی که ما هم اعتقاد داریم که نیروهای رسانه ما همگی حرفه‌ای هستند ولی این نکته بسیار حائز اهمیت است که رسانه‌های دفاعی باید ابزار محکم تری داشته و مقتدر باشند و در این رسانه‌ها باید نیروی انسانی حرفه‌ای، کارکشته و کاربلد به کار گمارده شوند.

این کارشناس حوزه رسانه و پژوهشگر حوزه جنگ با بیان اینکه بصیرت یعنی فرد شناخت نسبت به موضوع و مواضع خود، بیرون و جامعه پیدا کند اظهار داشت: اگر بخواهیم به سمت بصیرت به مفهوم واقعی حرکت کنیم باید در مورد سه برهه مدار دیروز، مدار امروز و مدار فردا کاملا بدانیم.

وی با تاکید بر ضرورت دانستن دیباچه‌ای از گذشته جامعه تصریح کرد: رسانه‌های معاند و دشمنان از نوستالژی و تاریخ گذشته برای هدایت مردم به سمت و سوی خود استفاده می‌کنند.

امامی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری که فرمودند سالهای سال است که مقاله‌هایی در حوزه علم و دانش و فناوری و حتی علوم انسانی تولید می‌شود اما مکتوب و بیهوده و به درد جامعه نمیخورد بیان داشت: باید نهضتی از دانشگاهیان، روسا دانشگاه‌ها، اساتید دانشگاه و فضای دانشگاهی آغاز شود تا تولید مقالات به درد نخور و بیهوده برای جامعه تبدیل به جریان سازی‌ها و حرکت‌های جریان دار شود و فضا از فضای فرد محوری و تفرقه‌ها خارج و به فضای گفتگو محوری و گفتمان سازی و همبستگی و اتحاد تبدیل شود.

وی اظهار داشت: اگر بتوانیم به جای تولید مقالات بیهوده به جریان سازی در جامعه فکر کنیم یقینا برای ۲۰ سال آینده کشور برنامه ریزی خواهیم داشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha