عزمی لابلای نداشته‌ها برای رسیدن به قله‌ها

وقتی در سرت آرزوهای بزرگ داری اما دستانت خالی است، فقط عزمی راسخ می‌تواند تو را از لابلای نداشته‌هایت بلند کند و به قله آرزوهایت برساند.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) خراسان جنوبی، شهر مود را در خراسان جنوبی به دیار ایمان و اندیشه می‌شناسند، شهری با مردمانی سخت‌کوش، اهل علم و خلاق؛ به طوری که می‌توان نام این شهر را در لیست شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر و شهرهای خلاق صنایع دستی و سنتی در سازمان علمی، آموزشی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) دید.

مردمان این شهر با پرورش دو پدر از علوم مختلف ایران ثابت کرده‌اند که یا اهل علم هستند و یا پای دارهای قالی و صنایع دستی رزق و روزی را از دل ایده‌های خلاق خود به سفره می‌آورند.

خدیجه فنودی یکی از بانوان شهر مود شهرستان سربیشه است، او یک دهه شصتی است که نگذاشته ایده‌ها و آرزوهایش پشت درب‌های بسته دستگاه‌های دولتی روی زمین بنشیند.

وی از معدود بانوان متولد 1367 است که در این سن، فرزندی 17 ساله دارد و حالا یک بازوی توانمند برای تقویت آرزوهای مادرش شده است.

این بانوی شهر مود از ایده شخصی خود گفت که در سال 1395 به وسیله اخذ مجوزهای اولیه از دستگاه‌های مختلف توانست نمایشگاه فروش محصولات و توانمندی‌های بانوان روستایی و عشایری را در شهر مود راه‌اندازی کند.

فنودی اظهار داشت: در ابتدا، مکانی برای شروع کار نداشتم و از طرفی تمایل به دریافت تسهیلات و یا اجاره مکان نیز در خود نمی‌دیدم، بنابراین تصمیم گرفتم حیاط منزل شخصی خود را با امکانات اندک تبدیل به مکانی برای فروش محصولات روستایی کنم.

وی ادامه داد: با فضاسازی ذهنی خود، سعی کردم گوشه‌ای از حیاط را با وسایل دست دوم برای نمایش آداب و رسوم محلی گذشتگان شهر مود در نظر بگیرم و گوشه‌ای را گلخانه کوچکی احداث کنم تا ظرفیت‌های کشاورزی شهرستان را نشان دهم و همچنین قنات نمادین طراحی کردم که برای نمایش مرمت قنوات خراسان جنوبی است.

این بانوی شهر مود تصریح کرد: پنج سال است که تولیدات خانگی روستاییان مانند صنایع دستی، ترشیجات، مرباجات، محصولات گلخانه‌ای و کشاورزی مثل خیارسبز، سبزی، بادام، توت خشک، عناب و ... در این نمایشگاه به فروش می‌رسد و میزان فروش روز به روز افزایش می‌یابد به طوری که حتی از شهرهای اطراف نیز برای خرید به این مکان می‌آیند.

فنودی گفت: هر هفته محصولات توسط تولیدکنندگان تامین و بلافاصله پس از فروش، مبلغ به حساب تولیدکننده واریز می‌شود.

وی ادامه داد: بسیار شاکرم که توانستم برای جامعه روستایی که دسترسی به گروه هدف در شهرها نداشتند، کاری کنم.

بانوی توانمند شهر مود گفت: بانوان تولیدکننده از فروش محصولات و تولیداتشان رضایت دارند و سود حاصل از این فروش کمک خرجی برای زندگی‌شان شده؛ حتی به گونه‌ای صمیمت ایجاد شده که بانوان اشیاء قدیمی خود را به اینجا آورده و در معرض نمایش بازدیدکنندگان قرار می‌دهند.

فنودی اظهار داشت: شعار من این است که همیشه اخذ تسهیلات منجر به پیروزی در راه موفقیت نمی‌شود بلکه خودمان باید راه موفقیت خودمان را پیدا کنیم، باید با مشکلات کنار بیاییم و با نداشته‌ها بهترین را بسازیم اما متاسفانه جوانان امروز تحت تاثیر ناامیدی القا شده هستند و تصور می‌کنند کاری از دستشان برنمی‌آید.

وی با بیان اینکه باید با هرچه دم دست هست کار را شروع کرد، افزود: من این نمایشگاه را با سازه دست دوم ساختم و به دنبال تسهیلات نبودم؛ اما الان خودم با راه‌اندازی صندوقی به نام صندوق برکت بانوان مود با 150 عضو، به اعضا تسهیلات می‌دهم.

این بانوی شهر مود تصریح کرد: محصولات 50 تولیدکننده دائم و همچنین تعدادی تولیدکننده فصلی در این نمایشگاه برای فروش عرضه می‌شود.

فنودی بیان داشت: تنها انتظاری که از دستگاه‌‍های دولتی دارم این است که برای شرکت در نمایشگاه‌ها به ویژه تهران و غرب کشور با توجه به بازار فروش محصولات این منطقه در این شهرها، حمایت‌های لازم را صورت دهند.

وی با بیان اینکه محصول سبزی خشک این نمایشگاه دارای برند است، ادامه داد: قصد دارم فاز دو این نمایشگاه را در برنامه پنج ساله‌ای که در نظر دارم، اجرا کنم.

این بانو صبوری را در کنار تلاش، رمز رسیدن به هدف دانست و خاطرنشان کرد: همچنین قصد دارم یک کارگاه قالی بافی را نیز در شهر مود برای بانوان روستایی راه‌اندازی کنم تا این هنر دیرینه منطقه زنده بماند.

آری؛ بانوان سرزمین‌مان ایران؛ بانوانی توانمند و مقاوم در راه رسیدن به هدف خود هستند، بانوانی که ایده‌های اشتغالزای آنان حتی در محیط‌های کوچک روستایی، سفره اهالی روستا را رنگین کرده است.

تلاش این بانو در شهر کوچکی از شهرستانی مرزی برای رسیدن به آرزوهایش مهر محکمی پای این ادعاست تا ثابت کند که می‌شود حتی با امکانات اندک هم اشتغالزایی کرد.

گزارش از محبوبه قاسم‌زاده

انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha