مردم از سینمای اجتماعی جدا شدند

فاطمه ترکاشوند اظهار کرد: مخاطب کاملاً از سینمای اجتماعی جدا شده بطوریکه اگر اسامی بزرگی هم کارگردانی کنند مخاطب علاقه‌ای به دیدن آن ندارد.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری سلامت(طبنا)،فاطمه ترکاشوند کارشناس و منتقد سینما  درمورد وضعیت سینمای کمدی ایران گفت: مخاطب سینمای ایران در ارتباط با فیلم‌هایی که برای سینما تولید می‌شود کاملاً دچار وازدگی شده است.

وی افزود: فقط یک عامل اپیدمی کرونا کافی بود تا مخاطب را نسبت به سینما متزلزل کند و در کنار آن انبوه مسائل سیاسی و اجتماعی و مخصوصاً مسائل اقتصادی این وضعیت را بدتر هم کرد که البته با توجه به افزایش قیمت بلیت سینما در سال آینده، پیش بینی می‌شود اتفاق خطرناک تر و فاجعه بارتری برای مخاطبان سینما رقم بخورد.

کارشناس و منتقد سینما اظهار کرد: خیلی‌ها فروش فیلم کمدی را که در این دوره اوج گرفته به نحو اشتباهی تحلیل می‌کنند؛ ماجرا این است که مخاطب کاملاً از سینمای اجتماعی جدا شده درحالیکه کافیست به یک دهه یا دو دهه قبل برگردیم و متوجه شویم که سینمای ایران متأثر از فضای روشن فکری و سینمای دهه شصت چقدر به سینمای اجتماعی گرایش داشت اما با گفتمان سازی و دلزدگی منتقدان، الان مخاطب از فیلم‌های اجتماعی جداشده بطوریکه اگر اسامی بزرگی هم کارگردانی کنند مخاطب علاقه‌ای به دیدن آن ندارد.

ترکاشوند معتقد است که فروش بالای فیلم‌های کمدی اخیر به معنای تأیید کیفیت این آثار نیست و بلکه تأیید وضعیت بی ثبات اجتماعی سیاسی و اقتصادی در کنار وضعیت سردرگمی و وازدگی مخاطب برای انتخاب فیلم در سینماست.

وی با بیان اینکه سینمای اجتماعی در ایران ضعیف شده است گفت: ما دائماً به مخاطب القا می‌کنیم که کمدی ارزشمندی نداریم و فقط برای سرگرمی فیلم‌ها را تولید می‌کنیم و از طرف دیگر مخاطبان هم به خاطر شرایط درآمدی و اقتصادی برای آمدن به سینما به سختی برنامه ریزی می‌کنند.

این کارشناس و منتقد سینما ادامه داد: الان کسانی که چرخ سینما را می‌گردانند کسانی هستند که انتخاب‌هایشان به شدت تحت فشارهای اقتصادی است و تقریباً هیچ سهمی برای اهمیت کیفیت و موفقیت کمدی‌ها باقی نمانده است.

ترکاشوند برنامه «سینما زاویه» رادیو گفتگو اضافه کرد: مخاطب تلویزیون تا دو دهه قبل به کمدی جُنگی عادت داشت و مهم ترین چهره‌های کمدی کشورمان سعید آقاخانی و مهران مدیری و امثالهم بودند. در واقع جنس کمدی‌هایی که ساخته می‌شد تلویزیونی و جُنگی و بدون قصه بود و ما عادت کرده بودیم خیلی سریع بخندیم اما کمدین‌ها به این مسئله توجه نکردند که کمدی می‌تواند داستانی و حاوی معانی ضمنی باشد و به مسائل سیاسی و اجتماعی هم بپردازد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha