راهکار کاهش آمار طلاق و اختلافات خانوادگی در کشور؛ هر خانواده ایرانی یک مشاور

به گفته رئیس اندیشکده سبک زندگی اندیشگاه بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی برای کاهش آمار طلاق در کشور باید هر خانواده ایرانی یک مشاور داشته باشد تا جلوی حمایتهای بی‌جا را گرفته و مهارتهای زوجین افزایش یابد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری سلامت(طبنا)،دکتر صفیه رضایی رئیس اندیشکده سبک زندگی اندیشگاه بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی در مورد عوامل طلاق در ایران بیان کرد: طلاق یکی از مولفه‌هایی است که مجموعه مباحث مربوط به سبک زندگی در آن قابل پردازش است. در چند سال اخیر طلاق در کشور بیشتر شده که عوامل فردی و اجتماعی در آن دخیل هستند.

وی با اشاره به اهمیت بالای سبک زندگی در طلاق، ازدواج و خانواده اضافه کرد: یکی از مفاد اصلی بیانیه گام دوم نیز سبک زندگی است. اصلی ترین روش برای سبک زندگی با توجه به آموزه‌های اسلامی و بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، الگوی سبک زندگی اسلامی و ایرانی است. این الگو شامل سبک اسلامی در ارتباط با خود و سبک زندگی در ارتباط با اجتماع و خانواده است. بنابراین در الگوی سبک زندگی اسلامی و ایرانی که بستری برای مانع زدایی از آسیبهای خانواده است، تمام پارامترهایی که انسان به مختصات اسلامی می‌تواند داشته باشد، در خود دارد.

رضایی همچنین اذعان کرد: اگر انسان بتواند در قالب چارچوبی که اسلام برای انسان توصیه کرده زندگی کند می‌تواند مانع از بروز برخی عوامل شود. اگر روش زندگی ما متناسب با الگوی وارداتی و غربی باشد، بستری برای واگرایی فراهم می‌شود چرا که با شرایط جامعه ما سازگار نیست. امروز عامل اقتصادی دلیل طلاق زوجین نیست بلکه رویه‌های است که بین زن و شوهر ایجاد واگرایی می‌کند که می‌تواند ناشی از تقاضاهای وارداتی زوجین از یکدیگر باشد.

رئیس اندیشکده سبک زندگی اندیشگاه بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی در مصاحبه با رادیو گفت و گو ضمن توصیه بر تکیه بر الگوی سبک زندگی ایرانی و اسلامی تشریح کرد: اسلام پیش از پرداختن به خانواده، موضوعات فردی و تذهیب نفس را مورد تاکید قرار داده است. برخی از علل و عوامل طلاق مربوط به انسان متعالی و کامل است. از لحاظ دینی، ازدواج راهی برای تکامل است نه اینکه فردی که ازدواج کرده باید به تکامل برسد.

وی در ادامه با بیان اینکه رسیدن به بلوغ نباید راهی برای ازدواج دیرهنگام باشد خاطرنشان کرد: انسان در سنین بالاتر به بلوغ کامل می‌رسد اما ازدواج در سن پایین و عدم بلوغ الزاما دلیلی برای عدم طلاق نیست بلکه اگر ازدواج در سایه خانواده و اصولی باشد، طلاق به وجود نخواهد آمد.

رضایی ابعاد حمایتی بیجا و بی مورد را موجب دامن زدن به اختلافات زن و شوهر دانست و اظهار کرد: هر خانواده ایرانی باید یک مشاور داشته باشد چرا که تحولات در جامعه به سرعت رخ می‌دهد و والدین از مسائل عقب می‌مانند. این طرح می‌تواند جلوی حمایتهای بیجا را بگیرد و مهارتهای زوجین را افزایش دهد. نیاز است جهاد مشاوره و روانشناسی در کشور راه اندازی شود تا دختر و پسر بیکار، پس از ازدواج تشکیل یک خانواده بیکار را ندهند چرا که همین زوجین موجب بالا رفتن آمار طلاق می‌شوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha