باقی ماندن عوارض استفاده از فضای مجازی پس از کرونا

حاجتی عنوان کرد: ۱۰ تا ۱۵ درصد افراد در استفاده و اعتیاد به اینترنت و بازی‌های کامپیوتری درجه بیشتری دارند که میزان استفاده زیاد آنها از این فضا برای آنها چالش برانگیز می‌شود.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری سلامت(طبنا)؛ دکتر غلامرضا حاجتی، روانپزشک و استاد دانشگاه در مورد چالش‌های روانی نوجوانان برای استفاده از شبکه‌های اجتماعی بیان داشت: در مواردی هم افراد ۱۶ ساعت در روز از بازی‌های کامپیوتری استفاده می‌کنند که گاها برای درمان در بیمارستان بستری می‌شوند.

وی افزود: قبل از رواج کرونا اختلال اعتیاد به اینترنت یا اعتیاد به بازی‌های کامپیوتری در کتاب‌های طبقه بندی اختلال روانی مطرح و رواج یافته بود که این اعتیاد تبعات بدی برای جامعه داشت و انجام برخی بازی‌های کامپیوتری باعث شده بود که برخی از بچه‌ها اقدام به خودکشی کنند که متاسفانه هنوز هم گاهی این امر ادامه دارد.

حاجتی تصریح کرد: با شیوع کرونا و کم شدن رفت و آمدها و بیشتر شدن در خانه ماندن‌ها به اجبار استفاده از شبکه‌های اجتماعی و بازی‌های کامپیوتری نیز بیشتر شد و با عادی شدن شرایط و ارتباطات ولی عوارض اعتیاد به این فضاها همچنان باقی مانده است.

وی با بیان اینکه استفاده از فضای مجازی تیغ دو لبه است که مزایا و ضررهایی را برای جامعه دارد بیان داشت: یکی از مزایای فضای مجازی ایجاد کسب و کارها است و برخی افراد در این فضا کسب و معاش دارند.

این روانشناس و استاد دانشگاه در ادامه بیان داشت: همانگونه که وقتی یک پدر و مادری که سیگار می‌کشند نمی‌تواند به فرزندان خود بگویند که سیگار نکشد، والدینی که دائما در شبکه‌های مجازی و بازی‌های موبایلی وقت خود را می‌گذرانند، نمی‌توانند به فرزندان خود تذکر دهند که زمان خود را در این فضاها صرف نکنند.

حاجتی با بیان اینکه زمانی که فردی در حال بازی کردن و یا گردش در شبکه‌های مجازی است زمان درستی برای تذکر نیست اظهار داشت: خانواده‌ها باید این نکته را مد نظر داشته باشند که زمانی که فرد با گوشی کار نمی‌کند به فرد تذکر بدهند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha