هدف اصلی کنترل ریزگردها در سرخس ایجاد معیشت پایدار است

معاون رئیس جمهور و رئیس ستاد ملی سیاست‌گذاری و هماهنگی مدیریت پدیده گرد و غبار کشور گفت: ایجاد معیشت پایدار در جهت ماندگاری جمعیت، هدف اصلی و نقشه کنترل و مدیریت ریزگردها در شهرستان سرخس است

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری سلامت(طبنا) به نقل از روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست، علی سلاجقه، معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست در حاشیه بازدید از کانون های گرد و غبار "چاله زرد" شهرستان سرخس در جمع خبرنگاران تصریح کرد: ایجاد معیشت پایدار در جهت ماندگاری جمعیت، محور برنامه و نقشه کنترل و مدیریت ریزگردها در شهرستان سرخس است.

وی افزود: در نخستین دور سفر رئیس جمهور به خراسان رضوی، حضور مقام عالی دولت در شهرستان سرخس و مشاهده تاثیر توفان ها در کیفیت زندگی مردم این شهرستان منجر به صدور دستور ویژه برای این موضوع شد که ما در ستاد برای این مساله برنامه ریزی کردیم و بودجه ویژه ای هم برای آن در نظر گرفته شده است.
.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست متذکر شد: با کشور ترکمنستان نشست داشتیم و تفاهم نامه امضا کردیم با توجه به اینکه منطقه قره قوم صحرای وسیعی است بنابراین هیچ منطقه مسکونی در داخل ترکمنستان را تحت تاثیر قرار نمی دهد اما با وزش باد،  مناطق شمال شرق کشور ما به ویژه سرخس را تحت تاثیر قرار می‌دهد، انتظارمی رود با توجه به سفرهای صورت گرفته و تفاهم نامه امضا شده  ترکمنستان هم به اهمیت موضوع پی ببرد، البته در حال حاضر اعلام آمادگی کرده اند اما در مورد روش‌های تامین اعتبار باید به نتیجه برسیم.

 پیشنهاد ۲ همت  بودجه  برای مدیریت پدیده گرد و غبار در سرخس

 وی افزود: پیگیری می شود در سفر ریاست جمهوری به خراسان رضوی حداقل ۲ همت اعتبار برای مدیریت معضل سرخس در نظر گرفته شود. 


استفاده از خاکپوش غیر نفتی برای محار گرد وغبار در سطح کشور 

معاون رییس جمهور با تاکید بر استفاده از خاکپوش های سازگار با محیط زیست عنوان داشت: از این پس دو نوع مالچ تایید شده  برای انجام عملیات مالچ پاشی در تمامی موارد مورد نیاز استفاده خواهد شد و در شهرستان سرخس نیز در صورت نیاز همین روند انجام می‌شود.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست نظارت دقیق در انجام پروژه را امری ضروری دانست و افزود:  گزارش علمی و تحقیقاتی مشاور طرح ظرف یک هفته آینده توسط تمامی اعضا بررسیشود تا هیچگونه  نقطه ابهامی در طرح باقی نماند.           

معاون رییس جمهور در ادامه گفت: مدیریت عرصه ۱۷۰ هزار هکتاری تحت تاثیر گرد و غبار در سرخس طی برنامه پنج ساله، کار بسیار سختی است اما در نظر است با یک هزار میلیارد ریال (۱۰۰ میلیارد تومان) اعتبار مصوب در سالجاری شاهد اثرگذاری در پیشرفت امور مدیریت گرد و غبار در شهرستان باشیم.

سلاجقه بیان کرد: در میان قرارگاههای عملیاتی که در موضوعات مختلف در کشور تشکیل می شود، اصلی ترین قرارگاه جهادی کشور باید با موضوع سازگاری با تغییر اقلیم تشکیل شود.

وی با بیان اینکه تمامی مصوبات کارگروه برای اعضا لازم اجراست افزود:  شاید نیاز باشد در روش‌های قبلی بهره برداری سرزمینی تغییر ایجاد کنیم، در برنامه هفتم از نظر ریالی جهش خیلی خوبی برای بیابان زدایی و کاهش ریزگردها وجود دارد و دستگاه‌ها نیز باید به وظایف خود عمل کنند به خصوص جهاد کشاورزی نسبت به تغییر الگوی کشت باید اقدام کند که تاثیر زیادی دارد

سلاجقه گفت: برای دامداری‌های گسترده‌ای که قبلا بوده و نوع چرا باید چاره اندیشی شود تا مردم با معیشت جایگزین، در این منطقه مرزی ماندگار شوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha