کد خبر: 213070
۲۰ بهمن ۱۴۰۲، ۱۸:۵۲
اولین جشنواره ملی شتر در قلعه گنج برگزار شد

اولین جشنواره ملی شتر با شعار "شتر، طلای بیابان" با حضور مدیر کل مرکز اصلاح نژاد و بهبود تولیدات دامی کشور، نماینده مردم شش شهرستان جنوبی استان کرمان در مجلس شورای اسلامی، رییس سازمان جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان و سایر مردم و پرورش دهندگان شتر به میزبانی شهرستان قلعه گنج برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ مدیر کل مرکز اصلاح نژاد و بهبود تولیدات دامی کشور در این جشنواره گفت: برای تامین امنیت غذایی، باید بنگاه های اقتصادی و تولیدی در روستاها را فعال کنیم و سبد تولید و درآمد روستاییان را توسعه دهیم.

حوزه پرورش شتر از دیدگاه‌ های اصلی وزارت جهاد کشاورزی است

دکتر عباس اکبری شریف؛ افزود: توسعه اقتصاد فرهنگی در حوزه پرورش شتر از دیدگاه‌ های اصلی وزارت جهاد کشاورزی است.

وی تاکید کرد: پرورش دهندگان و تشکل های استان از ظرفیت مرکز اصلاح نژاد دام کشور استفاده کنند.

مدیر کل مرکز اصلاح نژاد و بهبود تولیدات دامی کشور، تصریح کرد: مراکز تحقیقاتی خوبی در کشور داریم؛ که در حوزه ژنومیک شتر و اصلاح نژاد آن کارهای بسیار خوبی انجام داده‌ اند.

اولین جشنواره ملی شتر در قلعه گنج برگزار شد

دکتر اکبری شریف؛ با اشاره به اینکه باید در این حوزه؛ به سمت هوشمندسازی پیش برویم؛ اظهار داشت: چرای شتر، رفتار آن و نگهداری این دام در کشور، مقوله‌ ای ناشناخته و توسعه اکولوژیک شتر یکی از راه‌ های توسعه آن است.

وی ادامه داد: با وجود ۲۳۰ هزار نفر شتر در کشور باید نشان دهیم؛ در سال آینده که سال جهانی شتر است، کشور برنامه‌ های ویژه دارد.

مدیر کل مرکز اصلاح نژاد و بهبود تولیدات دامی کشور، ابراز داشت: اولین ژرم پلاست(نوع ماده برای تولید یا اصلاح نژاد) سیّار کشور را برای بهبود نژاد و انتقال جنین شتر راه‌ اندازی کرده‌ ایم و جنوب کرمان اولین منطقه‌ای خواهد بود؛ که از این مواهب بهره مند خواهد شد.

اکبری شریف متذکر شد: تمامی مسئولان موظفند؛ از قاچاق به طور جدی جلوگیری کنند و تشکل ها و مسئولان اهتمام ویژه برای حفظ ذخایر بومی کشور داشته باشند.

اولین جشنواره ملی شتر در قلعه گنج برگزار شد

توسعه پرورش شتر نیازمند حمایت دولت است

نماینده مردم شش شهرستان جنوبی استان کرمان در مجلس شورای اسلامی نیز در این جشنواره، با اشاره به این که جنوب کرمان به رودبار زمین معروف است، گفت: قدمت تاریخی این منطقه به ۵ هزار سال قبل از میلاد بر می گردد و کشف آثار گرانبهای تاریخی همچون جام رمشک یا جام گفتگوی تمدن ها در این منطقه نشانگر این موضوع بوده است.

منصور شکرالهی ابراز کرد: کشف اشیاء تاریخی بیانگر این مهم است؛ که مردمان این منطقه هنرمند و صنعت گر بوده اند و با تمدن های همجوار تجارت فرهنگی و اقتصادی داشته اند.

وی با بیان اینکه شتر نماد ثروت و قدرت است، تصریح کرد: این منطقه ظرفیت بسیاری خوبی برای پرورش دارد، که البته گسترش و توسعه پرورش شتر نیازمند حمایت دولت است.

نماینده مردم شش شهرستان جنوبی کرمان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مردم جنوب کرمان همواره پایبندی خود را به انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی ثابت کرده اند، اذعان داشت: این مردم همواره در صحنه های انتخابات حضوری پرشور داشته اند و ۹۸ درصد از مردم این خطه به نظام مقدس جمهوری اسلامی رای داده اند.

منصور شکرالهی بیان داشت: در اغتشاشات سال گذشته حتی یک نفر از مردم این خطه اعتراض نکرد و زنان این خطه زنانی معتقد و پایبند به دین اسلام هستند و حجاب را سر خود برنداشتند.

وی با بیان اینکه خدمات و دستاوردهای بزرگ این نظام را باید تبیین کنیم، تصریح کرد: راه اندازی دانشکده پرستاری و پیراپزشکی در کهنوج یکی از این خدمات است.

اولین جشنواره ملی شتر در قلعه گنج برگزار شد

پرورش بیش از ۲ میلیون و ۲۰۰ راس دام سبک و سنگین در جنوب کرمان

رییس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان در حاشیه برگزاری این جشنواره، گفت: امروز در دهه فجر و در چهل و پنجمین سال پیروزی انقلاب اسلامی شاهد شکوفایی بخش کشاورزی جنوب کرمان هستیم.

احمد احمدپور، افزود: کشور ما افقی روشن و جایگاه تاثیرگذاری در تامین امنیت غذایی جهان به ویژه در غرب آسیا دارد و با توجه به تلاش کشاورزان و دامداران جنوب کرمانی، کشور ما در بخش کشاورزی خودکفا است.

وی تصریح کرد: سال گذشته در بخش کشاورزی در جنوب کرمان بیش از ۵ میلیون تن محصول کشاورزی تولید شد؛ که سهم هر ایرانی از سبد محصولات کشاورزی جنوب کرمان بیش از ۵۸ کیلوگرم بود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان اظهار داشت: همچنین سال گذشته ۱۹۷ هزار تن گندم در جنوب کرمان تولید و به مراکز گندم تحویل شد؛ که این مهم نشان می دهد، کشاورزان این منطقه پای بند به آرمان های نظام مقدس جمهوری اسلامی و همراه دولت هستند و محصول خود را به مرکز خرید دولتی تحویل دادند.

اولین جشنواره ملی شتر در قلعه گنج برگزار شد

احمدپور اظهار کرد: تولید محصولات گلخانه ای جنوب کرمان ۵۰۰ هزار تن است؛ که ۶۰ درصد این محصولات صادر می شود، که برای کشور ارز آوری دارد.

وی بیان داشت: تنظیم بازار محصولات کشاورزی در داخل کشور با جنوب کرمان است و پیاز و سیب زمینی جنوب کرمان؛ چالش های دولت در تامین این محصولات را کاهش می دهد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان اضافه کرد: بیش از ۲ میلیون و ۲۰۰ راس دام سبک و سنگین در جنوب کرمان پرورش یافته است.

احمدپور تاکید کرد: با وجود همه توانمندی های جنوب کرمان در تولید محصولات زراعی و دامی اما در صنایع تبدیلی، بسته بندی و فرآوری محصولات کشاورزی دچار عقب ماندگی هستیم.

وی با اشاره به رشد تولید محصولات کشاورزی در جنوب کرمان، اضافه کرد: از آنجایی که مصرف بخشی از محصولات کشاورزی جنوب کرمان به صورت تازه خوری است و در کمترین زمان ممکن باید به دست مصرف کننده برسد. اما به دلیل نبود امکانات حمل و نقل با چالش جدی روبرو هستیم.

اولین جشنواره ملی شتر در قلعه گنج برگزار شد

رییس سازمان جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان اذعان داشت: در جنوب کرمان بیش از ۲۰ هزار نفر شتر داریم و جنوب کرمان به لحاظ تعداد شتر در کشور مقام پنجم را به خود اختصاص داده است.

احمدپور؛ یکی از اهداف برگزاری این جشنواره را معرفی ظرفیت ها و پتانسیل های پرورش شتر در جنوب کرمان عنوان و اظهار کرد: شتر به در جهان به عنوان دام هزاره سوم معرفی شده و به دلیل استفاده از شیر و گوشتش مورد استقبال مردم قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: با بیان اینکه زیستگاه شتر در شهرستان های جازموریان، قلعه گنج و رودبار جنوب است و استفاده بهینه از شتر نیازمند تامین زیرساخت هایی همچون صنایع تبدیلی و کشتارگاه ها است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان با اشاره به اجرای برنامه های ترویجی پرورش شتر در جنوب کرمان، خاطرنشان ساخت: اتحادیه شترداران و تشکل های مربوط باید فعال شوند و تا شترداران زیر چتر حمایتی سازمان جهاد کشاورزی قرار بگیرند.

اولین جشنواره ملی شتر در قلعه گنج برگزار شد

شتر سواران هرمزگانی برنده جوایز جشنواره ملی شتر سواری شدند

فرماندار قلعه گنج ضمن تقدیر و تشکر از حضور پرشور مردم و همراهی مسئولین در این جشنوار، گفت: این جشنواره ملی برای نخستین بار درشهرستان قلعه گنج برگزار شد، که در این راستا همه عوامل دست اندرکار این جشنواره با همراهی و همدلی خود طی چند روز گذشته شرایط را برای برگزاری هرچه باشکوه تر این جشنواره ملی فراهم نمودند.

محمد فلاح کهن؛ پیرامون سایر برنامه های این جشنواره نیز بیان کرد: چندین غرفه فروش صنایع دستی و محلی نیز برپاشده بود؛ که شرکت کنندگان دراین جشنواره ضمن بازدید از این غرفه ها، صنایع دستی مورد علاقه خودراخریداری نمودند و اجرای سرود و موسیقی محلی نیز از سایر برنامه های این جشنواره بود.

وی همچنین خاطرنشان ساخت: در مسابقه شتردوانی جشنواره ملی طلای بیابان نیز نفرات اول و سوم از استان هرمزگان و نفر دوم از شهرستان قلعه گنج موفق به کسب مقام های اول تا سوم و دریافت جوایز شدند.

اولین جشنواره ملی شتر در قلعه گنج برگزار شد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha