سلامت روان موجب توسعه پایدار استان می شود

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: بحث سلامت بخصوص سلامت روان یکی از پایه های اصلی فعالیت های مفید در استان می باشد، زیرا جسم و روح سالم باعث پویایی و دستیابی به هدف توسعه پایدار استان می شود.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ سومین مجمع سلامت استان ۲۳ اسفند ماه، با حضور محمد مهدی فداکار استاندار کرمان، دکتر مهدی احمدی نژاد رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان و سایر مسئولین استان در سالن پیامبر اعظم استانداری برگزار شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان در این مجمع گفت: مجمع سلامت استان با هدایت و همکاری دبیرخانه سلامت و امنیت غذایی به منظور کمک و جلب مشارکت حداکثری ذیربطان و ذینفعان حقیقی و حقوقی از بخش های دولتی و غیردولتی برای توسعه سلامت همه جانبه تشکیل و وظایفی برعهده دارد.

دکتر مهدی احمدی نژاد، با بیان اهداف ایجاد این مجمع گفت: تسهیل دستیابی کشور به جایگاه اول منطقه در شاخص های سلامت و عدالت در سلامت، افزایش آگاهی، مسئولیت پذیری و پاسخگویی اجتماعی، توانمندی و مشارکت ساختارمند و فعالانه فرد، خانواده و جامعه در تامین، حفظ و ارتقای سلامت مردم و شناسایی و تقدیر از برترین های سلامت بر اساس سنجه های جشنواره تعهد و مسئولیت اجتماعی از اهداف برگزاری این مجمع هستند.

وی افزود: بحث سلامت بخصوص سلامت روان یکی از پایه های اصلی فعالیت های مفید در استان می باشد، زیرا جسم و روح سالم باعث پویایی و دستیابی به هدف توسعه پایدار استان می شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان با مرور فعالیت مجمع در سال ۱۴۰۱ تصریح کرد: تدوین برنامه هایی به منظور کاهش سن ازدواج و حمایت از خانواده ها به ویژه ایجاد شغل و امنیت شغلی پایدار برای مردم از برنامه مجمع است.

دکتر احمدی نژاد در ادامه اقدامات صورت گرفته در دانشگاه در خصوص جوانی جمعیت و حمایت از خانواده را تشریح کرد.

سلامت روان موجب توسعه پایدار استان می شود

تشکیل ۲۶ قرارگاه جوانی جمعیت در استان کرمان

در ادامه معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: هدف ما در این برنامه پیشگیری از پیری جمعیت است که با پیش بینی ۳۱ درصد جمعیت پیر در سال ۱۴۳۰، شرایط نامناسبی خواهیم داشت.

دکتر وحیدرضا برهانی نژاد، افزود: در بحث جوانی جمعیت لازم است؛ بر اساس علت ها تحلیل کنیم و این مسئله مثل کوه یخی است که ما فقط سطح روی آب را می بینیم.

وی گفت: در سال گذشته ۲۶ جلسه قرارگاه جوانی جمعیت با ۳۶۰ مصوبه تشکیل شده است، که ۱۹۷ کمیته تخصصی نیز ذیل این قرارگاه برگزار شده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان، اظهار داشت: راه اندازی مرکز نفس، راه اندازی مرکز ناباروری سطح ۲ در شهرستان بافت، راه اندازی کلینیک مشاوره ناباروری در بیمارستان افضلی پور، راه اندازی کلینیک مشاوره خانواده و سلامت جنسی در کلینیک بعثت، راه اندازی کلینیک درد ویژه زایمان بدون درد و انجام زایمان بدون درد در بیمارستان افضلی پور و غیره از جمله اهم اقدامات انجام شده در این مدت هستند.

دکتر برهانی نژاد؛ سایر اقدامات مهم دانشگاه علوم پزشکی کرمان را نیز بیان و ابراز کرد: ما انتظار داریم همه ارگان ها و دانشگاه ها در این بحث ورود کنند و وظایف خود را انجام دهند.

وی؛ اختصاص فضای مادر و کودک را در سازمان ها و ارگان ها، بسیار مهم دانست و گفت: تامین مهد کودک و فضای اختصاصی مادر و کودک از وظایف همه ارگان ها دراین برنامه است.

سلامت روان موجب توسعه پایدار استان می شود

بیماری های روانپزشکی مهم ترین عامل ناتوانی جمعیت

همچنین؛ در ادامه این مجمع، مدیر گروه سلامت روان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان، برنامه ملی سلامت روانی اجتماعی (سراج) را تشریح کرد.

دکتر بهرام نژاد، در خصوص ضرورت طرح سراج گفت: براساس نتایج پیمایش های سلامت روان، نزدیک به ۲۵ درصد جمعیت با یک یا چند اختلال روان پزشکی درگیر و یک درصد افراد دچاراختلالات شدید روان پزشکی هستند.

وی ادامه داد: بیش از دو سوم افراد مبتلا، از خدمات روان پزشکی استاندارد با کیفیت مطلوب برخوردار نیستند و اختلالات روانی هزینه و بار مالی شدیدی بر خانواده ها تحمیل می کنند.

مدیر گروه سلامت روان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان، تصریح کرد: بیماری های روانپزشکی مهم ترین عامل ناتوانی جمعیت در سنین ۱۰ تا ۴۰ سالگی بوده که رتبه نخست بار بیماری افسردگی و رتبه سوم بار اختلالات اضطرابی را شامل می شود.

بهرام نژاد در ادامه سطوح مختلف ارائه خدمت در طرح سراج را تشریح و بیان کرد: این طرح درسه سطح مراکز خدمات جامع سلامت شامل روانشناس و پزشک عمومی، مرکز تخصصی سلامت روانی اجتماعی شامل روان پزشک، روان درمانگر، روانشناس اجتماعی و مددکار و سطح بیمارستانی خدمات را ارائه می دهد.

معاون توسعه و مدیریت منابع انسانی نیز به مسائلی در زمینه اجرای برنامه های جوانی جمعیت اشاره کرده و در پایان به جلب حمایت ها در خصوص احداث پروژه بیمارستان شفا پرداخت و گفت: مسائل پیش آمده نشان می دهد؛ که لازم است پروژه احداث بیمارستان جدید شفا در کرمان با سرعت بیشتری پیش رود.

سلامت روان موجب توسعه پایدار استان می شود

ارتقای سلامت و کیفیت نان اولویت اول دبیرخانه سلامت

در ادامه مشاور رئیس دانشگاه در امور ستادی و رئیس دبیرخانه سلامت و امنیت غذایی استان در خصوص شعار مجمع، گفت: ارائه نان کامل که قوت غالب ۶۰ درصد مردم استان کرمان است در تامین سلامت آحاد جامعه بسیار اهمیت دارد.

دکتر پیام خزائلی افزود: اولین اولویت دبیرخانه سلامت و امنیت غذایی، ارتقای سلامت و کیفیت نان می باشد.

وی به فعالیت های صورت گرفته در این خصوص اشاره و خاطرنشان کرد: شناسایی ذی نفعان اصلی، حمایت طلبی، برگزاری جلسات درون و برون بخشی متعدد، تحلیل وضعیت موجود و تدوین برنامه راهبردی تولید آرد و نان کامل استان به عنوان اقدامی برتر و پیشرو در سطح کشور و همکاری در برگزاری جشنواره نان کامل و سرزمینی از اهم فعالیت های انجام شده در این خصوص است.

سلامت روان موجب توسعه پایدار استان می شود

شایان ذکر است؛ در پایان این برنامه رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان از استاندار کرمان با اهدای لوح تقدیر، در حوزه جوانی جمعیت و از حمیدرضا رستمی در حوزه فرهنگ سازی تولید و ترویج نان کامل تقدیر کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha