رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه پژوهش باید برای حل مسئله مورد استفاده قرار گیرد، گفت: باید به سوی ایجاد بیمارستانهای آموزشی، پژوهشی و درمانی سوق پیدا کنیم.
به گزارش خبرگزاری سلامت، محمداسماعیل قیداری روز یکشنبه در بیست و ششمین جشنواره پژوهشی ابوریحان بیرونی که در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد، افزود: : پژوهش همزاد با انسان بوده است و این مسیر با تحول بشر ادامه یافته و جوامع پیچیده و شهرنشین شدند و در نتیجه نیاز به پژوهش نیز بیشتر شده است. هدف از پژوهش در واقع حل مسئله است. یعنی باید مسائل بشر را شناسایی و اولویتبندی کرده و بهترین راهحل را ارائه دهد.
وی افزود: پژوهش باید برای حل مسئله مورد استفاده قرار گیرد، پژوهشی که صرفاً آمار مقالات را بالا ببرد فایده چندانی ندارد و باید بتوانیم با استفاده از پژوهشها، مسائل را حل کنیم.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: پژوهشهای بنیادی، کاربردی و توسعهای انواع پژوهش هستند و اعتقاد داریم بهترین جایگاهی که باید در آن نقش داشته باشیم، پژوهشگاههای کاربردی در سطح ارائه خدمات است. در سطح ملی برای حل کلانمسائل کشور باید به پژوهشهای توسعهای نیز نگاهی داشته باشیم. به عنوان بخشی از ارائه نظام خدمت باید بیشتر تلاش خود را بر حل مشکلات از جمله کاهش هزینههای درمان متمرکز کنیم.
قیداری با تأکید بر اینکه باید با پژوهش، راهکارها را به سیاستگذاران و تصمیمگیران ارائه کنیم، بیان کرد: امروز اگر بر سر افزایش ظرفیت دانشجوی پزشکی بحث داریم باید بدانیم راهحل این مشکل تولید انبوه پزشک نیست بلکه اصلاح نظام پرداخت و بهکارگیری نیروهاست. در دانشگاه تأکید ما بر پژوهشهای اثرگذار است.
قیداری تصریح کرد: ما باید به پژوهش عمق کیفی و کمی بدهیم و در تولید محصول پیشقدم باشیم. یعنی شرکتهای دانشبنیان و پارک فناوری خود را گسترش دهیم.
وی گفت: برای اینکه بتوانیم پژوهشگران را در دانشگاه ماندگار کنیم باید شرایط را برای جذب و ماندگاری نخبگان و حل مشکلات معیشتی و شغلی آنها مهیا کنیم. باید تلاش کنیم جایگاه کشور را در عرصه علم و فناوری در جهان ارتقا دهیم. باید مراکز تحقیقاتی و هزینهاثربخشی آنها بررسی شود. با یک ارزیابی درست و جامع باید اندک منابع پژوهشی را به سمت مراکز تحقیقاتیای ببریم که اثربخشی بیشتری دارند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تأکید کرد: باید به این سمت برویم که بیمارستانهای خود را از آموزشی و درمانی به سوی بیمارستانهای آموزشی، پژوهشی و درمانی سوق دهیم و در بیمارستانهای بزرگ با ظرفیتهای پژوهشی، معاونت پژوهشی ایجاد کنیم.
افشین زرقی، معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز در ادامه اظهار کرد: در دانشگاه دو کلانهدف پژوهشی و تحقیقاتی را پیگیری میکنیم، یکی از کلانهدفهای ما، ارتقای کیفیت است؛ تحقیقاتی میتواند جایگاه ملی و بینالمللی دانشگاه را ارتقا دهد که از کیفیت لازم برخوردار باشد، پژوهشی که استنادپذیر است و ما را به سمت مرجعیت علمی سوق میدهد. یکی دیگر از کلانهدفهای ما جهتدهی پژوهش به سوی پژوهشهای کاربردی، اثرگذار و حلکننده مشکلات است.
وی افزود: طی سالهای اخیر رتبه دانشگاه در نظام تایمز از بازه ۸۰۰ تا هزار به سوی ۶۰۰ تا ۸۰۰ ارتقا پیدا کرده و در نظام شانگهای به رتبه ۷۰۰ تا ۸۰۰ ارتقا یافته است و امروز ۳۲ درصد از مقالات دانشگاه با مشارکت بینالمللی چاپ میشود.
معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: در دانشگاههای نسل سه بازیگر اصلی شرکتهای دانشبنیان هستند و تعداد این شرکتها ظرف ۵ سال در دانشگاه ۲.۵ برابر شده و به بیش از ۲۶۰ شرکت رسیده است.
زرقی گفت: ما در مسیر مرجعیت علمی و افزایش استنادات علمی گام برمیداریم. جایگاه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در نظام رتبهبندی سایمگو سوم کشور در منطقه و ۳۳۲ در جهان است.
وی با اشاره به وجود ۱۵۴۹ عضو هیئت علمی در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: از این تعداد ۵۵ عضو هیئت علمی از نظر پژوهشی خاموش هستند؛ به این معنا که صفر یا تنها یک مقاله دارند.
معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از راهاندازی ۷۱ برنامه ثبت بیماری در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خبر داد و افزود: ۷۱ هزار و ۵۳۲ بیمار در این سامانه ثبت شدهاند. بیمارستانهای ما از آموزشی-درمانی باید به مراکز آموزشی، پژوهشی و درمانی تبدیل شوند و پژوهش به جزئی از آنها تبدیل شود.
وی با اشاره به رشد تعداد دانشمندان دو درصد برتر جهان در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: شیوهنامههای حمایت مالی و معنوی از فعالیتهای نوآورانه دانشجویان تدوین شده و دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تا امروز ۵۵ هزار مقاله چاپ کرده است.
نظر شما