کد خبر: اجرای-نسل-نوین-اعتبار-بخشی-بیمارستانی
۸ خرداد ۱۳۹۶، ۱۴:۴۹

دکتر آقاجانی با اشاره به ارتباط مستقیم اعتبار بخشی با کیفیت ارایه خدمات گفت: اعتبار بخشی، توجه به ایمنی بیماران و کاهش خطای پزشکی را به همراه دارد و در اعتبار بخشی جدید بیمارستانها ، ۱۴۶ سنجه از ۹۰۰ سنجه، معطوف به ایمنی بیماران است.

به گزارش خبرگزاري سلامت  دکتر محمد آقاجانی در نشست خبری سخنگوی وزارت بهداشت یکی از اهداف نظام سلامت را توجه به کیفیت خدمات ارائه شده در بیمارستان های کشور بیان کرد و گفت: مهم ترین ابزار برای بهبود کیفیت و افزایش میزان رضایتمندی از خدمات ارائه شده در بیمارستان ها، انجام اعتبار بخشی به منظور استاندارد سازی خدمات است.

معاون درمان ضمن اشاره به ایجاد استاندارد سازی خدمات بیمارستانی از یک دهه گذشته، افزود: با اجرای نسل نوین اعتبار بخشی ۹۰۰ بیمارستان براساس ۹۰۰ سنجه استاندارد توسط ۳۰۰ ارزیاب ملی مورد ارزیابی قرار گرفتند.

وی با اشاره به شروع اعتبار بخشی و ارزیابی بیمارستان ها از یک سال گذشته، افزود: این اعتبار بخشی در روز سوم خرداد امسال به اتمام رسید.

دکتر آقاجانی افزود: برای طراحی 7 فاز نسل نوین اعتبار بخشی بیمارستان ها از بیش از ۴۰۰ نفر از صاحب نظران نیز استفاده شد و پس از تدوین به بیمارستان ها در ۱۰ قطب کشور ابلاغ شد.

معاون درمان با اشاره به برگزاری کارگاه های آموزشی در جهت توانمندسازی نیروهای ارزیاب، گفت: ۳ هزار نفر مدرک مربوطه را داشتند و در این راستا برای ارزیابان آزمون ملی برگزار شد و ۳۰۰نفر به عنوان ارزیاب ملی انتخاب شدند .

دکتر آقاجانی با تاکید بر این که اعتبار بخشی یک رنگین کمان از کیفیت را فراهم می کند، افزود: اعتبار بخشی توجه به ایمنی بیماران و کاهش خطای پزشکی را به همراه دارد و ۱۴۶ سنجه از ۹۰۰ سنجه معطوف به ایمنی بیماران است.

وی همچنین با اشاره به توجه به ایمنی بیمارستان ها در برابر حوادث، افزود: در این راستا با بهینه سازی بیمارستان ها می خواهیم بیمارستان های ایمن داشته باشیم.

معاون درمان توجه به حقوق بیمار و تکریم آنها را از دیگر ابعاد نسل نوین اعتبار بخشی بیمارستانها بیان کرد و افزود: اجرای قانون و قانون مداری از دیگر امتیازات اعتبار بخشی بیمارستان ها است.

دکتر آقاجانی یکی از نتایج اعتباربخشی را شفافیت کیفیت خدمات بیمارستانها برای مردم بیان کرد و افزود: حاصل اعتبار بخشی بیمارستانی ، رتبه بندی و درجه دادن به بیمارستان ها است.

وی افزود: همچنین در این اعتبار بخشی توجه بیمارستان ها به مسائل محیط زیست هم مطرح است و هر بیمارستانی که دوستدار محیط زیست باشد و پساب و پسماندهای بیمارستانی خود را کنترل کند دارای امتیاز بالایی است.

معاون درمان با بیان این که توجه به نتیجه گرایی یکی از ویژگی های اعتبار بخشی نسل نوین است، افزود: هر چه قدر در بیمارستانی خطای پزشکی کمتر و ایمنی بیماران بالاتر باشد آن بیمارستان نمره بالاتری دارد.

وی با تاکید بر این که ارزیابان اعتبار بخشی بیمارستانی مستقل از دانشگاه های علوم پزشکی هستند، اظهار داشت: یکی از ویژگی های دیگر این اعتبار بخشی مشارکت گسترده پزشکان در ارزیابی است .

دکتر آقاجانی با اشاره به وجود نظم و انضباط در انجام اعتبار بخشی بیمارستانی ، افزود: در دوره های قبل انجام اعتبار بخشی یک سال و نیم طول می کشید اما در این دوره، طی یک برنامه فشرده ۴ ماهه و برنامه ریزی شده ۳۰۰ ارزیاب ۹۰۰ بیمارستان را ارزیابی کردند.

معاون درمان با تاکید بر این که این نسل از اعتبار بخشی وظیفه محور است، افزود: نسل نوین اعتبار بخشی، به جای بخش محوری، وظیفه محوری است و سالی یکبار صورت می گیرد تا بتوانیم بیمارستانها را به سمت استاندارد ملی سوق دهیم.

وی در پایان گفت: مهم ترین ابزار برای تشویق بیمارستان ها تفاوت در درجه ای است که به آنها داده می شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha