کد خبر: از-عصر-ابو-علی-سینا،-رازی-و-حکمای-یونان
۱۰ مرداد ۱۳۹۵، ۳:۳۵

ا زاواسط قرن بیستم، پزشکان پیرو مکتب پزشکی رسمی کاربرد داروهای شیمیایی و ترکیبات فلزی، بر خلاف حکمای پزشکی دوران کهن، عقیده ای به تأثیر قاطع رژیم های متعادل و مناسب غذایی در پیشگیری و درمان بیماری ها نداشتند، زیرا معتقد بودند که این نظریه فاقد مبنای علمی است ولی طی نیم قرن اخیر گروه بزرگی از دانشمندان و محققان پزشکی به طور روز افزونی به این باور روی آورده اند که نظر قدما در مورد تأثیر غذا و رژیم غذایی مناسب و متعادل صحیح بوده و این نظریه راه درمان و تریاق تعداد زیادی از اختلالات و بیماری هاست. از این رو، پژوهش های مراکز علمی و تحقیقاتی جهان در مورد طبیعت درمانی و غذا درمانی هر روز با استقبال روبه رو می شود.


در تاریخ زندگی ابو علی سینا آمده است که، زمانی، امیر بخارا به بیماری ظاهرا صعب العلاجی مبتلا شده بود و حکمای دربار، از درمان آن اظهار عجز کرده بودند. به تحقیق دریافتند که گره این مشکل تنها ممکن است به دست بوعلی گشوده شود. از این رو، گروهی از بزرگان دربار با پیام امیر بخارا نزد ابو علی سینا رفتند که البته شیخ الرئیس از قبول دعوت و آمدن به دربار سرباز زد و آنان ناچار شدند که امیر بخارا را نزد وی به قلعه روستایی و بی آلایش که محل کارش بود بیاورند. دستور معجزه آسای ابو علی سینا برای شفای امیر بخارا فقط یک رژیم غذای ساده و خوراک متعادلی بود که با تعجب همگان، پس از مدت کوتاهی موجب بازگشت سلامتی امیر شد.


چرا توجه روزافزون محافل پزشکی جهان امروز به جوانب مؤثر و مفید غذا درمانی معطوف شده است؟ چه شده است که مراکز تحقیقاتی معروف پزشکی، مانند مرکز تحقیقاتی پزشکی دانشگاه هاروارد و دانشگاه جان هاپکینز و سایر مراکز تحقیقاتی جهان هر ساله مبالغ هنگفتی صرف تحقیقات خواص خوراکی ها در درمان بیماری ها می نمایند و برای مثال چندی پیش در گزارش تحقیقات خود با افتخار اعلام کردند که برای مثال کلم بروکلی مملو از مواد ضد سرطان است و مصرف مقدار لازم هویج در رژیم غذایی ممکن است از حمله های قلبی و مغزی پیشگیری کند؟


دلیل آن این است که برای اولین بار در تاریخ پزشکی رسمی مدرن، دانشمندان به این راز علمی پی برده اند که آنچه ما می خوریم، تأثیر بنیادین و تعیین کننده ای در ساختمان سلول های بدن - که اسرار سلامتی و بیماری در آنها نهفته است - دارد. در سطح سلول ها، جنگ و مبارزه با عوامل بیماری زا به طور مداوم جریان دارد و در این مبارزه ممکن است بدن فاتح یا مغلوب شود. اگر فاتح شود، نشانه آن سلامتی است و در صورت شکست، نتیجه بیماری و حتی مرگ است. در این قسمت است که مایعات سلولی و ژنتیک و ساختمان بنیادین بدن جای دارد. در این قسمت از بدن است که سرنوشت حیات، به وجود یا عدم یک آنزیم و یا یک اسید چرب و یا یک اسید آمینه که حاصل سوخت و ساز یک مولکول غذاست بستگی دارد. و در حقیقت در اینجاست که زندگی آغاز می شود و خاتمه می یابد.


اگر انسان بداند که چه اتفاقاتی در سلول های بدن رخ می دهد، علت تغییرات در وضعیت سلامتی خود را درخواهد یافت. بدان انسان از حدود 60 تریلیون سلول تشکیل شده است. هر سلول یک مخلوق مستقل ذره بینی با ساختمان بسیار پیچیده ای چون یک دنیای کوچک است که در هر دقیقه از حیات انسان، بیلیون ها عکس العمل شیمیایی را تجزبه می کند.


چه چیزی و چه عاملی این تغییرات شیمیایی را به سلول دیکته می کند؟
تنها منبعی که انرژی لازم را برای این عکس العمل های شیمیایی سلول تأمین می کند، مواد غذایی است. با این توضیحات آیا می توان در مورد اثر قطعی غذا در سلامتی و بیماری بدن تردید داشت و نسبت به آن بی اعتنا بود؟
بدون شک درگذشته پزشکان از انواع غذاها به مثابه نسخه ای برای درمان بیماری ها استفاده می کرده اند. در یکی از مجلات پزشکی، دکتر جان پاتر(10)، از استادان دانشگاه ایالتی مینه سوتا، تعدادی از انواع غذاهایی را که حکمای کهن برای بیماران خود تجویز می کرده اند شرح داده است. در مصر قدیم، طبیب معروف پلینی(11)، کلم را داروی 87 نوع بیماری و پیاز را درمانگر 28 بیماری می دانسته است و از سیر به منزله یک گیاه مقدس شفا بخش نام برده است. گیاهان خانواده کروسیفر، نظیر کلم برگ و کلم بروکلی در درجه اول برای مصارف پزشکی کاشته می شده اند و به عنوان داروی سر درد، سنگینی گوش، اسهال، نقرس و اختلالات معده و کاهش وزن، که طبق روش خاصی تهیه می شده، به کار می رفته اند. رومی های قدیم معتقد بودند که عدس داروی بسیاری از انواع اسهال است و موجب ایجاد تعادل روانی می شود. کشمش و انگور برای رفع انواع ناراحتی ها به کار می رفته و با انواع داروهای خوراکی مخلوط می شده و در تهیه مایع تنقیه، بخورهای تنفسی و پمادهای جلدی به کار می رفته اند.


تا اوایل دوران انقلاب صنعتی و تمدن جدید، مردم دنیا برای تهیه داروهای گیاهی به جنگل ها و مزارع می رفتند و شاید حدود 75 درصد جمعیت جهان هنوز هم این وابستگی را حفظ کرده اند. دکتر دوک، کارشناس گیاه شناسی وزارت کشاورزی امریکا، می گوید اگر بپذیریم که مواد غذایی در درمان بیماری ها مؤثرند، طبعا گیاهان که تشکیل دهنده غذاها هستند نیز اهمیت می یابند. او اضافه می کند که دانشمندان به تازگی با تحقیقات علمی، از گیاهان داروهای مهمی به دست آورده اند و لااقل 25 درصد داروهای شیمیایی مصنوعی گران قیمت جدید، منشأ گیاهی دارند. نظیر داروی بسیار مؤثر و گران قیمت ضد سرطان تاکسول(12) که از درختی به نام تاکسوس برویفولیا(13) در آمریکا به دست می آید. در جنگل های شمال ایران واریته دیگری از این درخت به نام تی.باکاتا(14) وجود دارد که آن هم بسیار ارزنده است و به جهت نقشی که در تهیه تاکسول دارد باید قطع آن ممنوع اعلام شود.


دانش و معلومات حکمای کهن دنیا تنها از طریق تجربه، طی صدها سال از نسلی بی نسل دیگر به ارث رسیده است. آنها تکنولوژی جدید شیمی و بیولوژی را در اختیار نداشتند. بنابراین درباره جرم هایی که نمی توانستند با چشم غیر مسلح ببینند و یا از اینکه چطور هورمون ها و کلسترول و مواد ضد لخته شدن خون و غیره در بدن تأثیر می گذارند چیزی نمی دانستند. ولی امروز دانشمندان، با ابزار دقیق و تکنولوژی پیشرفته می توانند کوچکترین ذرات و ترکیبات مفید و مضر موجود در گیاهان را جدا کرده، آزمایش کنند و در نتیجه، خواص گیاهان خوراکی را دقیقا بررسی نمایند.


موضوع دیگری که مورد مطالعه دانشمندان قرار دارد، بررسی و تحقیق در مورد روش تغذیه مردم در مناطق گوناگون جهان است؛ به ویژه مطالعه در مورد مناطقی که در آن بیماری های مختلف خیلی کم و بندرت شایع شده است.
برای مثال، دلیل اینکه چرا و چگونه بیشتر مردم ساکن منطقه مدیترانه و ژاپنی ها با مصرف انواع غذاهای مخصوص گیاهی، کمتر به انواعی از بیماری ها میتلا می شوند. در تحقیقات موردی و منطقه ای که در مناطق گوناگون جهان به عمل می آید، بررسی می شود که چرا گروه خاصی از مردم یک منطقه کمتر به انواعی از بیماری ها مبتلا می شوند. یا گروه خاص مشابهی در منطقه دیگری از جهان خیلی بیشتر به آن بیماری ها مبتلا می شوند تا از نظر نوع تغذیه مشخص شود که چه انواعی از غذاها در کاهش ابتلای به بیماری آنها دخالت داشته است.


با نوع دیگری از تحقیقات، تأثیر مواد غذایی بر بدن را بررسی می کند. در این نوع پژوهش ها، برای مثال گروهی از مردم را که مبتلا به بیماری های خاصی نظیر بیماری های قلبی و یا تومورهای بدخیم پیش سرطانی هستند انتخاب کرده، آنها را داوطلبانه تحت رژیم خاصی غذایی قرار می دهند و تغییرات بالینی آنها را تحت نظر می گیرند. به این ترتیب انواع غذاها و رژیم های غذایی را از نظر قدرت تأثیر در بهبود بیماری طی 2 تا 3 سال مطالعه می نمایند. این روش های تحقیق البته خیلی مشکل است و بندرت انجام می گیرد ولی نتایج به دست آمده از آنها بسیار ثمر بخش است.

از جمله نتایج این تحقیقات اینکه ثابت شده است غذاها عینا عکس العمل دارویی مؤثری بر بیماری ها دارند؛ انواعی از غذاها شبیه داروهای ضد انعقاد خون عمل می کنند؛ برخی آثار ضد افسردگی دارند؛ بعضی از غذاها برای بهبود و ترمیم انواعی از زخم معده و اثنی عشر بسیار مؤثرند یا آثار تسکین درد دارند؛ یا آرام بخش هستند؛ برخی از غذاها و خوراکی ها در کاهش کلسترول مؤثرند و تعدادی از غذاها با عوامل سرطان زا مبارزه می کنند؛ تعدادی آثار هورمونی مفید دارند؛ بعضی از خوراکی ها در باروری و رفع عقیم بودن مؤثرند؛ بعضی از مواد غذایی ضد اسهال هستند و برخی آثار ملین دارند و رفع یبوست می نمایند؛ بعضی از خوراکی ها در تقویت سیستم دفاعی بدن نقش مؤثری دارند؛ بعضی غذاها ضد فشار خون هستند؛ شماری از غذاها مدر هستند و ترشح ادرار را افزایش می دهند؛ تعدادی از غذاها در رفع التهاب اثر مفید دارند و تعدادی اثر ضد میکروبی داشته، ضد ویروس و باکتری و ضد تهوع و سرفه هستند؛ برخی از خوراکی ها در بازنگه داشتن رگ های خونی اثر دارند؛ تعدادی برای باز کردن برونش ها و بیماری های تنفسی مفیدند و غیره و غیره.


یک نوع ماده غذایی، صدها یا هزارها ترکیب سیمیایی مفید دارد که هیچ یک از آنها به هم شبیه نیستند و اغلب آنها از نظر نوع فعالیت دارویی تا به حال بررسی و شناسایی نشده اند. در عین حال نظریه های جدیدی در محافل تحقیقاتی پزشکی در مورد قدرت دارویی غذاها در حال تکوین است که کمک می کند با تفاهم بهتر و بیشتری در مورد تغییرات بیوشیمی تدریجی بیماری های مزمن و ارتباط آن با حوادثی پی ببرند که در سطح سلولی آغاز می شود و به ظهور علائم بیماری ها در بدن می انجامد.

این یافته ها باعث شده است که دانشمندان بیش از پیش به وجود نیروی پتانسیل شفابخش مواد غذایی و تأثیر آن در بیماری ها معتقد باشند. و این پیشرفت های علم تغذیه و توجه به نظریه های جدید سیر تحول پیشرفت بیماری های مزمن از سطح سلولی تا ظهور علائم بیماری در تمام بدن موجب شده است که تحقیقات در مورد نیروی شفابخشی مواد خوراکی طبیعی و غذاها بسیار بیشتر از آنچه تا به حال به استناد روش های کهن دنبال می شد طرف توجه قرار گیرد و مقام بسیار بالایی را در پزشکی قرن بیستم و بیست و یکم به خود اختصاص دهد.

منبع:

نویسنده : حسین میر حیدر

منبع: ghadeer.org

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha