کد خبر: الیگو-اسپرمی
۲۲ بهمن ۱۳۹۹، ۱۲:۳۲
علل ابتلا به الیگو اسپرمی

الیگو اسپرمی به معنی کمبود اسپرم در مردان است. این یعنی افراد مبتلا به این مشکل در مقدار منی مشخصی نسبت به افراد عادی دارای تعداد کمتری اسپرم هستند.

الیگو اسپرمی

آیا شما نیز سوالات متداولی درباره‌ی کمبود اسپرم برای‌تان پیش‌آمده است؟ ممکن است شما عبارت الیگو اسپرمی را شنیده باشید، اما آیا از روش‌های درمانی آن باخبر هستید؟ در ادامه با این مقاله از Healthline با خبرگزاری سلامت همراه باشید. الیگو اسپرمی یک مشکل باروری در مردان است که با تعداد کم اسپرم مشخص می‌شود. این یعنی افراد مبتلا به این مشکل در مقدار منی مشخصی نسبت به افراد عادی دارای تعداد کمتری اسپرم هستند. این اختلال باعث مشکلات دیگری همچون ناتوانی دریافت و حفظ نعوظ و همچنین ایجاد انزال در ارگاسم می‌شود.

تعداد اسپرم متغیر است!

تعداد اسپرم موجود در انزال شما می‌تواند در طول زندگی متفاوت باشد. مقدار اسپرم سالم اغلب برای باروری لازم است. سازمان بهداشت جهانی (WHO) تعداد اسپرم‌ها را در حدود 15 میلیون اسپرم در میلی لیتر مایع منی به طور متوسط طبقه بندی می‌کند. هر مقداری که کمتر از آن باشد به عنوان  الیگو اسپرمی تشخیص داده می‌شود. الیگو اسپرمی الیگو اسپرمی خفیف 10 تا 15 میلیون اسپرم در میلی لیتر است. الیگو اسپرمی متوسط 5 تا 10 میلیون اسپرم در میلی لیتر در نظر گرفته می‌شود. الیگو اسپرمی شدید هنگامی که تعداد اسپرم ها بین 0 تا 5 میلیون اسپرم در میلی لیتر قرار می‌گیرند تشخیص داده می‌شود. هنوز مشخص نیست که چه تعداد از مردان اسپرم کمتری در مایع منی خود دارند.فقط مردانی که در انزال طبیعی مشکل دارند و در نهایت به دنبال کمک هستند ممکن است تشخیص داده شوند.

علائم متداول الیگو اسپرمی عبارتند از:

  1. احساس درد هنگام ادرار به دلیل عفونی بودن دستگاه تناسلی
  2. وجود ترشحات غلیظ
  3. ورید متورم و بزرگ شده در محیط خارجی بیضه
  4. علائم مشکلات هورمونی، از جمله کاهش موهای بدن و صورت
  5. تورم و درد در ناحیه اطراف بیضه
  6. عدم توانایی در نعوظ

علل ایجاد الیگو اسپرمی

چندین شرایط و عوامل شیوه زندگی می‌تواند خطر ابتلا به انسان را برای الیگو اسپرمی افزایش دهد. اسپرم

1. واریکوسل

رگ‌های بزرگ شده در اسکروتوم انسان می‌تواند جریان خون به بیضه‌ها را مختل کند. این عامل می‌تواند باعث افزایش دما در بیضه‌ها شود. هرگونه افزایش دما می‌تواند بر تولید اسپرم تأثیر منفی بگذارد. حدود 40 درصد از مردانی که تعداد اسپرم کم دارند، این مسئله مشترک است.

2. عفونت دستگاه تناسلی و الیگو اسپرمی

ویروس‌هایی مانند عفونت‌های مقاربتی می‌توانند میزان اسپرم موجود در مایع منی را کاهش دهند.

3. مشکلات انزال

در حالی که بسیاری از مردان مبتلا به الیگو اسپرمی دچار انزال معمولی هستند، برخی از مشکلات انزال ممکن است تعداد اسپرم را کاهش دهد. انزال رتروگراد یکی از این موارد است. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که مایع منی به جای ترك از نوك آلت تناسلی وارد مثانه شود. موارد دیگری که ممکن است در انزال معمولی تداخل داشته باشد عبارتند از:
  1. صدمات وارد شده به دستگاه تناسلی
  2. تومورها
  3. سرطان
  4. جراحی های گذشته

5. عدم انزال به دلیل مشکلات پزشکی

برخی ازآقایانی که دچار آسیب‌ نخاعی یا بیماری‌های خاص شده‌اند نمی‌توانند انزال کنند، حتی اگر هنوز اسپرم تولید کنند.

6. داروهایی که باعث الیگو اسپرمی می‌شوند

مسدود کننده های بتا، آنتی بیوتیک‌ها و داروهای فشار خون ممکن است باعث مشکلات انزال و کاهش تعداد اسپرم شوند.

7. قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی و فلزات سنگین

سموم دفع آفات، مواد تمیز کننده و مواد رنگ آمیزی مواد شیمیایی‌ای هستند که می‌توانند تعداد اسپرم‌ها را کاهش دهند. قرار گرفتن در معرض فلزات سنگین مانند سرب نیز می تواند باعث این مشکل شود. الیگو اسپرمی کمبود اسپرم

8. بیش از حد گرم شدن بیضه‌ها

نشستن مکرر، قرار دادن لپ تاپ روی دستگاه تناسلی شما و پوشیدن لباس‌های تنگ ممکن است در گرمای بیش از حد موثر باشد. افزایش دما در اطراف بیضه ممکن است به طور موقت تولید اسپرم را کاهش دهد. معلوم نیست چه عوارض طولانی مدتی ممکن است رخ دهد.

9. مصرف مواد مخدر و الکل

استفاده از برخی مواد از جمله ماری‌جوانا و کوکائین ممکن است تعداد اسپرم‌ها را کاهش دهد. نوشیدن زیاد الکل می‌تواند همین کار را انجام دهد. مردانی که سیگار می‌کشند ممکن است تعداد اسپرم کمتری نسبت به مردانی که سیگار نمی‌کشند، داشته باشند.

10. مشکلات وزن

اضافه وزن یا چاقی خطر ابتلا به تعداد کم اسپرم‌ها را به چندین روش افزایش می‌دهد. وزن بیش از حد می‌تواند به طور مستقیم میزان اسپرم بدن شما را کاهش دهد. مشکلات وزن نیز ممکن است در تولید هورمون اختلال ایجاد کند.

11. مسائل مربوط به هورمون‌ها

مغز و بیضه‎‌ها چندین هورمون تولید می‌کنند که مسئول انزال و تولید اسپرم هستند. عدم تعادل در هر یک از این هورمون‌‎ها ممکن است تعداد اسپرم‌ها را کاهش دهد.

12. مشکلات بیضه از بدو تولد

در بعضی از افراد یک یا هر دو بیضه نتوانسته‌اند از شکم به داخل کیسه بیضه راه یابند.

13. نقص کروموزوم

اختلالات ارثی‌ای مانند سندرم کلاینفلتر  می‌توانند باعث رشد غیرطبیعی ارگان‌های تولید مثلی مرد شوند.

الیگو اسپرمی چگونه بر باروری تأثیر می‌گذارد؟

برخی از مردان مبتلا به الیگو اسپرمی علی رغم تعداد کم اسپرم‌ها هنوز هم می‌توانند پدر شوند. البته لقاح ممکن است مشکل تر باشد. سایر مردان مبتلا به الیگو اسپرمی علی رغم تعداد کم اسپرم‌ها ممکن است مشکلی در لقاح نداشته باشند. مشکلات تحرکی اسپرم برخی از شایع‌ترین علل الیگو اسپرمی همچنین خطر سایر مشکلات باروری را افزایش می‌دهد. این‌ها شامل مشکلات تحرک اسپرم است. تحرک اسپرم به چگونگی وجود اسپرم فعال در مایع منی انسان اشاره دارد. فعالیت طبیعی به اسپرم اجازه می‌دهد تا به راحتی یک تخم را برای لقاح آماده کند. تحرک غیر طبیعی ممکن است بدان معنی باشد که اسپرم به اندازه کافی حرکت نمی‌کند تا به یک تخم برسد. همچنین ممکن است اسپرم ها با الگویی غیرقابل پیش بینی حرکت کنند که از رسیدن آن‌ها به تخم جلوگیری می‌‎کند.

درمان‌های خانگی الیگو اسپرمی

مردان مبتلا به الیگوسپرمی ممکن است با استفاده از این تکنیک‌ها شانس باروری را افزایش دهند:

 1. رابطه جنسی بیشتر داشته باشید

اگر می‌خواهید بچه دار شوید، افزایش تعداد دفعات رابطه جنسی شما می‌تواند شانس باروری شما را افزایش دهد، به خصوص در دورانی که شریک زندگی شما تخمک گذاری می‌کند.

2. تخمک گذاری را ردیابی کنید

زمان‌بندی رابطه جنسی در زمان تخمک گذاری می‌تواند شانس ابتلا به بارداری را افزایش دهد. با پزشک شریک زندگی خود کار کنید تا بهترین زمان مقاربت را برای ابتکار پیدا کنید.

3. از روان کننده‌ها استفاده نکنید

برخی روغن‌ها و روان‌کننده‌ها می‌توانند تحرک اسپرم را کاهش داده و از رسیدن اسپرم به تخم جلوگیری کنند. در صورت نیاز به روان کننده، در مورد گزینه‌ای که از تحرک اسپرم جلوگیری نمی‌کند با پزشک خود صحبت کنید.

درمان الیگو اسپرمی

درمان می‌تواند تعداد و کیفیت اسپرم را بهبود بخشد. این گزینه‌های درمانی شامل موارد زیر هستند: الیگو اسپرمی

عمل جراحی

واریکوسل اغلب به عمل جراحی نیاز دارد. در طول عمل، پزشک شما رگ‌های بزرگ شده را خواهد بست. آن‌ها جریان خون را به رگ دیگری هدایت می‌کنند.

داروهایی که الیگو اسپرمی را درمان می‌کنند!

داروها از جمله آنتی‌بیوتیک‌ها عفونت و التهاب را درمان می‌کنند. درمان ممکن است باعث بهبود تعداد اسپرم‌ها نشود، اما ممکن است از افت بیشتر اسپرم جلوگیری کند.

تغییر سبک زندگی

کاهش وزن و حفظ وزن سالم ممکن است تعداد اسپرم‌ها را بهبود بخشد. همچنین ممکن است خطر بسیاری از شرایط سلامتی شما را کاهش دهد.  بهتر است استفاده از مواد مخدر، الکل و دخانیات را بهبود میزان اسپرم متوقف کنید.

درمان هورمونی

انواع داروها، تزریق‌ها و تغییرات در شیوه زندگی می‌توانند هورمون‌ها را به سطح سالم برگردانند. وقتی سطح هورمون بهبود یابد، تعداد اسپرم‌ها نیز بهبود می‌یابد.

کمک گرفتن برای تولید مثل

اگر هنوز نمی‌توانید باردار شوید، شما و شریک زندگی‌تان می‌توانید با یک متخصص باروری همکاری کنید تا گزینه‌های پیش روی خود را کشف کنید.

در پایان

تعداد کم اسپرم شانس‌هایی را که می توانید به طور طبیعی با شریک زندگی خود برای باروری تلاش کنید را کاهش می‌دهد. با این حال، آن‌ها کاملاً این امر را رد نمی‌کنند. بسیاری از مردان مبتلا به الیگو اسپرمی علی رغم تعداد اسپرم‌های پایین، قادر به بارور کردن تخمک شریک زندگی خود هستند. پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با تعیین جنسیت فرزند “ راهنمایی کامل تعیین جنسیت فرزند ” را مطالعه کنید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha