کد خبر: انتقاد-از-نقض-قوانین-علیه-پرستاری-صداق
۷ تیر ۱۳۹۵، ۱۳:۲۸

عضو شورای عالی سازمان نظام پرستاری کشور، در نوشتاری به موضوع نقد عملکرد دست اندرکاران حوزه سلامت در برخورد با جامعه پرستاری اشاره کرده و عنوان داشته است: در فضای مسموم کنونی، برخی از بزرگان و دست اندر کاران سلامت کشور از یک طرف، از ادبیات خشن و توهینآمیز و نقض آشکار قوانین علیه پرستاری استفاده میکنند.

به گزارش  خبرگزاری سلامت به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان نظام پرستاری، وحید نصیری نوشته است: در پی تشکیل گروه تلگرامی به اسم همراهان دکتر نوبخت منتخب مردم در مجلس شورای اسلامی و رئیس محترم کمیسیون بهداشت و درمان مجلس و متعاقب آن دعوت از همکاران پرستار جهت عضویت، برخی از فعالین صنفی پرستاری و اعضای شورای عالی و هیئت مدیره های سازمان نظام پرستاری کشور عضو این گروه شدند، چون ما پرستاران هیچ گاه اسیر خود برتر بینی و زیاده خواهی نیستیم و بر این باوریم که همیشه تعامل و مذاکره معقول ترین شیوه رسیدن به بهترین نتیجه است.

اما بعد از گذشت چند روز حضور و اظهار نظر و طرح دیدگاه های عدالت محورانه پرستاران و تناقض این دیدگاه با منافع شخصی گروه تمامیت خواه مورد اشاره در بیانیه های دکتر آدابی رئیس کل سازمان نظام پرستاری، متأسفانه سیاست حذف منتقدان بی عدالتی موجود در لایه های مختلف حوزه سلامت کشور از سوی بانیان این گروه، همچون وزارت محبوبشان به انجام رسید و اکثر پرستاران گروه توسط «ادمین» ها از گروه حذف شدند.

در خصوص ادمین های گروه مذکور تذکر نکات زیر  لازم است:

۱. عدهای از پزشکان محترم سعی میکنند در قالب نزدیکی به منتخبین مردم به خصوص دکتر نوبخت یا در قبال نزدیکی به سایر منتخبین و مسئولان هر توهینی را به منتقدین نظام پزشک سالار و تمامیت خواه حاکم بر سلامت کشور بکنند. نمیتوان گناه این «افراد در سایه» را به پای این  بزرگوار نهاد، زیرا هر کسی مسئول گفتار و کردار خود است.

۲. در فضای مجازی که «شفافیت» حاکم است، هرگونه «برخورد دوگانه» سریعاً منجر به افشای طرز فکر میشود. برای مثال، زمانی که در یک گروه تلگرامی، مدیر و همراهان مدیر، مطلبی را با خشنترین ادبیات علیه یکی از اعضاء یا طیف خاصی انتشار دهند، اولاً این امر بیانگر خروج مدیر از بیطرفی است که روا نیست، ثانیاً حق پاسخگویی را برای طرف مقابل ایجاد میکند. لکن متاسفانه شاهد این نوع جدید از «عدم مدارا» هستیم که مدیر مربوطه، جهت جلوگیری از پاسخدادن، اقدام به حذف طرف مقابل از گروه میکند!!! اعضای گروه، که تماماً از تحصیلکردگان میباشند، با مشاهده این نوع برخورد، حقانیت موضع یک طرف و عدم حقانیت موضع طرف مقابل را به نیکی قضاوت میکنند.

۳. در فضای مسموم کنونی، برخی از بزرگان و دست اندر کاران سلامت کشور از یک طرف، از ادبیات خشن و توهینآمیز و نقض آشکار قوانین علیه پرستاری استفاده میکنند، اما از طرف دیگر، از عکسالعمل مسئولین سازمان نظام پرستاری  و جوابیه، سخت آشفته و آزردهخاطر میشوند!!! این امر نه با انصاف جور در میآید نه با اخلاق.

انصاف حکم میکند که وقتی انتقاداتی. تند و خارج از چهارچوب اخلاقی از شخص یا گروه خاصی  میکنیم، به آن گروه حق پاسخ دادن داده و از پاسخ وی دلگیر نشویم.

اخلاق حکم می‌کند که در مطالب منتشره، از استعمال کلمات تحقیرآمیز و توهین و تخریب خودداری کنیم و وقتی با همان ادبیاتی که علیه طرف مقابل استفاده کردهایم، پاسخ داده شویم، فریاد وامصیبتا و مظلومخواهی سر ندهیم و بدانیم که «آنچه برای خود نمیپسندیم، برای دیگران نپسندیم».

۴. با ورود عدالتخواهی  به عرصه فعالیت صنفی پرستاران و بیداری عموم این جامعه و متعاقب آن آگاهی افکار عمومی نسبت به سومدیریت سلامت کشور و افشای محل هزینه کرد یارانه های مردم در طرح تحول سلامت ، عده ای به دودستگی تیم درمان دامن زدند دودستگیکه از مواضع اولیه وزارت بهداشت دکتر هاشمی پدید آمده، در این فضا، چنانچه امیدوار به یافتن روزنهای برای برونرفت باشیم، این روزنه، چیزی جز «برادری» و «صداقت»، در پرتو «نقد و تحلیل شفاف» نخواهد بود. ما معتقدیم که مسائل به حدی حاد شدهاند که نمیتوان انتظار گذشت و چشمپوشی اجمالی داشت و هرگونه تفاهم محتاج مذاکره، تحلیل و نقد شفاف خواهد بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha