کد خبر: اگر-مردم-را-به-عنوان-سرمایه-اجتماعی-در-ک
۲۷ اسفند ۱۳۹۹، ۱۰:۴۵
اگر مردم را به عنوان سرمایه اجتماعی در کنارخود نداشته باشیم، سرنوشت محتوم ما شکست است
 
به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت به نقل از وبدا، اختتامیه نخستین جشنواره بین‌المللی "هنر و سلامت" به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی زنجان و با حضور دکتر سیما سادات لاری معاون فرهنگی و دانشجویی و سخنگوی وزارت بهداشت برگزار شد.
در این مراسم که دکتر حسن زائری لطف مدیر کل فرهنگی وزارت بهداشت، دکتر پرویز قزلباش رییس دانشگاه علوم پزشکی زنجان، دکتر مصطفی محمدی معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی زنجان، حجت السلام بشیر شیرمحمدی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه علوم پزشکی زنجان و جمعی از مدیران و مسئولان این دانشگاه نیز حضور داشتند، ۳۰ اثر از مجموع ۱۱ هزار اثر ارسالی به دبیرخانه جشنواره هنر و سلامت مورد تقدیر قرار گرفت.
 دکتر سیما سادات لاری معاون فرهنگی و دانشجویی و سخنگوی وزارت بهداشت در این مراسم، ضمن تقدیر از برگزاری جشنواره "سلامت و هنر" در شرایط شیوع کرونا در دانشگاه علوم پزشکی زنجان، عنوان کرد: بیش از یک سال است که نظام سلامت درگیر مدیریت بیماری کووید ۱۹ است. این بیماری به ما متذکر شد که برای مدیریت در مسیر مبارزه با بیماری، صرفا مجهز کردن بیمارستان‌ها کافی نیست. در ابتدای شیوع بیماری در کشور شب‌ها و روزها با خود فکر می‌کردیم چگونه باید این بیماری را کنترل کنیم، بیماری که تمام شرایط اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و همه مناسبات در جهان را به هم ریخته بود و در این حالی بود که ایران در شرایط سخت تحریم نیز قرار داشته و دارد.
لاری اضافه کرد: زمانی که انسان این وضعیت را مرور می‌کند حس می‌کند این اتفاقات شبیه به معجزه است؛ در حالی که در ابتدا تولید ماسک و تهیه ماسک در کشور یک مشکل بزرگ بود، کار با همت عالی همه دلسوزان به شکلی پیش رفت که اکنون کارگاه‌های بسیار تولید ماسک و محلول ضدعفونی در کشور ایجاد شده است. در خصوص کیت‌های آزمایشگاهی نیز وضعیت به این شکل بود و اکنون ایران نه تنها اقدام به تولید کیت آزمایشگاهی کرده است بلکه جزء نادر کشورهایی است که در حوزه واکسن نیز در جهان حرفی برای گفتن دارد.
هنر مهمترین ابزار است که می‌تواند در حوزه فرهنگ سازی به ما کمک کند
سخنگوی وزارت بهداشت با تاکید بر این نکته که این بیماری نشان داد اگر مردم را به عنوان سرمایه اجتماعی در کنارخود نداشته باشیم شکست خواهیم خورد، افزود:  هنر مهمترین ابزار است که می‌تواند در حوزه فرهنگ سازی به ما کمک کند. آن‌جا که قصد داریم مردم را حساس کرده و نگرش‌های مردم را تبدیل به باور و منجربه تغییر رفتار کنیم، این هنر است که به کمک ما می‌آید.
 معاون وزیر بهداشت با بیان‌ این‌که در این پاندمی، پتانسیلی که در فضای مجازی وجود داشت نیز به خوبی شناخته شد، افزود: ما انتظار داشتیم در مسیر فرهنگ سازی در مبارزه با بیماری کرونا، دیگر هنرمندان اقدام به برگزاری جشنواره‌های اینچنینی از جمله جشنواره سلامت و هنر کنند، اما دیدیم دانشگاه‌های علوم پزشکی وزارت بهداشت توانستند بهترین جشنواره‌های هنری در حوزه سلامت را به زیبایی برگزار کنند که این مایه مباهات و افتخار است.
وی خاطر نشان کرد: ما از زبان گویا و اعجاز انگیز هنر در مسیر سلامت استفاده کردیم و به واسطه این موفقیت به خانواده نظام سلامت که سرمایه جدیدی را در این حوزه ایجاد کردند، تبریک می‌گویم و درود می‌فرستم به روان پاک و مطهر شهدای مدافع سلامت که جان خود را در این مسیر گذاشتند، در ورودی سالن اجتماعات تصویر ۵ شهید عزیز سلامت زنجان را دیدم که  اگر نبود این جان‌فشانیها، موفقیت در مسیر مبارزه با این بیماری در کشور به این شکل اتفاق نمی‌افتاد.
در مسیر عبور از بیماری کرونا باید تمام کشورهای جهان در کنار یکدیگر باشند
معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت با بیان این‌که در مسیر عبور از بیماری کرونا باید تمام کشورهای جهان در کنار یکدیگر باشند، بیان داشت: بیماری کرونا نشان داد برای عبور از این بیماری باید تمام کشورهای جهان در کنار هم حرکت کنند و به نحوی که در این جشنواره نیز نگاه جهانی حاکم بوده است. ما به این وسیله جمعی از عزیزان هنری‌مان را سفیران سلامت خود کردیم، "سفیران هنری سلامت" با استفاده از ابزار هنر که از دل آن‌ها بر می‌آید و با زبان جادویی هنر، تلاش در اقناع مردم در مسیر مبارزه با بیماری کرونا داشته‌اند و این مهم جای تحسین دارد.
لاری با بیان این‌که بنده و تیمم در معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت از این توانایی حمایت می‌کنیم، ابراز داشت: در طول یک سال گذشته معاونت فرهنگی و دانشجویی از فعالیت‌های فرهنگی دست برنداشته‌ است و فضایی پویا را در دانشگاه‌های علوم پزشکی ایجاد کرده‌ایم. در این مدت بیش از همه نظام سلامت درگیر بیماری و متحمل رنج بسیاری شدند اما با این وجود می‌بینیم بانشاط ترین و پویاترین فضا در حوزه دانشگاهی در دانشگاه‌های علوم پزشکی وزارت بهداشت ایجاد شده است.
در ادامه دکتر پرویز قزلباش رییس دانشگاه علوم پزشکی زنجان ضمن تشکر و تقدیر از حضور دکتر سیما سادات لاری در این دانشگاه برای دومین بار، ابراز داشت: معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت نگاه بسیار بزرگی دارند به نحوی که همه دانشگاه‌های علوم پزشکی را مورد لطف قرار می‌دهند و ما نیز در دانشگاه علوم پزشکی زنجان در این مدت از حمایت‌های بی دریغ ایشان استفاده کردیم.
قزلباش در ادامه وجود مسئولان دلسوز را موجب رشد برنامه‌ها و پیشروی کارها عنوان کرد و گفت: به دلیل ارتباط صمیمی و بدون تکلف و افتادگی خاصی که در معاون وزیر بهداشت نمودار است به راحتی می‌توان در خصوص موضوعات مختلف با معاون وزیر بهداشت ارتباط برقرار کرد و از این بابت این نعمت خداوند را شکر گزاریم.
وی به بیماری کرونا اشاره کرد و بیان داشت: از آن هنگام که بیماری آغاز  شد و به سرعت خود را تبدیل به یک پاندمی کرد دانشگاه علوم پزشکی زنجان به مقابله با بیماری پرداخت. یک سال قبل و از تاریخ ۱۱ بهمن ماه برنامه‌های مبارزه با بیماری در دانشگاه آغاز شد و تا دو ماه قبل هر روز هیأت رییسه دانشگاه اقدام به برگزاری جلسه کرده است.
این مقام مسئول تصریح کرد: زمانی که یک بیماری کل دنیا را تهدید کرده است علاوه بر تهدیدها، فرصت‌هایی دارد که ما باید از آن‌ها استفاده کنیم، به هر حال ما باید در مورد این بیماری فکر کنیم و آموزش‌های لازم و پیام‌های خود را ارایه دهیم تا پیام‌های خود را به جامعه منتقل کنیم. برای رسیدن به این منظور بحث‌های مختلی مطرح شد که یکی این بود که ما از قالب هنر برای ارسال پیام‌های خود به مردم در سطوح مختلف استفاده کنیم و بر همین اساس ایده برگزاری جشنواره‌ای به اسم "سلامت و هنر" شکل گرفت.
اختتامیه پنجمین دوره از جشنواره بین المللی عکس  "سلامت روان" نیز بعد از عید نوروز برگزار خواهد شد
رییس دانشگاه علوم پزشکی زنجان با اشاره به سابقه این دانشگاه خوبی در حوزه هنری، گفت: اختتامیه پنجمین دوره از جشنواره بین المللی عکس  "سلامت روان" نیز بعد از عید نوروز برگزار خواهد شد به نحوی که در  سال قبل ۱۸ هزار عکس به دبیرخانه این جشنواره ارسال شد و موجب شد WHO اسپانسری این جشنواره را بر عهده گیرد در ادامه بنا شد آثار این جشنواره توسط سازمان جهانی بهداشت چاپ و کتاب حاوی آثار این جشنواره در اختیار علاقمندان در جهان قرار گیرد.
وی به تلاش دانشجویان و جوانان در دبیرخانه نخستین جشنواره بین‌المللی "سلامت و هنر" پرداخت و گفت: در شرایط کرونا جوانان فعال در دبیرخانه جشنواره در شرایط سخت شبانه روز فعالیت داشتند به نحوی که بیش از یک میلیون پیام را به اشکال مختلف از طرف جشنواره به دنیا مخابره کردند و بعد از یک سال بیش از ۱۱ هزار اثر در هفت رشته به دست ما رسید که در این میان برخی آثار بسیار فاخر هستند.
۲۶ هزار عکس به دبیرخانه جشنواره عکس سلامت روان ارسال شده است
قزلباش یادآور شد: در ششمین دوره از جشنواره عکس سلامت روان بیش از ۲۶ هزار عکس به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است که نشان می‌دهد مسیر را به درستی طی کرده‌ایم و کار با نظم و ترتیب در حال پیش رفتن است.
وی به جشنواره سلامت و هنر اشاره کرد و افزود: ۱۱ هزار اثر با حضور بیش از ۳۲ داور از جمله حضور داوران بین المللی از طریق ارتباطات در فضای مجازی، موجب شد که داوری‌هایی با کیفیت و بسیار خوبی در جشنواره داشته باشیم.
وی خطاب به معاون وزیر بهداشت تصریح کرد: خوشبختانه امروز به واسطه حمایت‌های جنابعالی و دیگر دوستان و عزیزان توانستیم روسفید از این آزمایش بیرون بیاییم و شاهد باشیم که آثار بسیار گران‌بهایی به لحاظ معنوی و ارزش مالی به دبیرخانه جشنواره ارسال شود. طراحی ۱۱ هزار اثر اگر بنا بود توسط ما در کشور به تنهایی انجام شود میلیاردها تومان هزینه در برداشت، که به واسطه برگزاری این جشنواره اکنون گنجینه بزرگی از آثار هنری در حوزه سلامت در بخش‌های "فیلم‌ کوتاه"، عکس، "موشن گرافیگ، "نقاشی در دو بخش بزرگسالان و کودکان"، "تصویرسازی" و "ایده‌های خلاقانه"  ایجاد شده است.
ارسال آثار از ۵ قاره جهان به جشنواره سلامت و هنر
رییس دانشگاه علوم پزشکی زنجان با بیان این‌که از هر ۵ قاره دنیا برای این جشنواره آثاری ارسال شده است، یادآور شد: در این جشنواره از کشورهای آفریقایی، آسیایی، امریکا و ...اثر دریافت کرده‌ایم و اکنون می‌دانیم در کشورهای مختلف در خصوص بیماری کرونا دیدگاه برخی اهالی هنر به چه شکل است. طی این یک سال بیش از ۲۰ هزار نفر ساعت برای این جشنواره وقت گذاشته‌اند که از همه این عزیزان کمال تشکر را داریم.
این مقام مسئول به فعالیت نهادهای دانشجویی در طول یک سال گذشته اشاره کرد و گفت: در طی این مدت حوزه فرهنگی و دانشجویی بسیار فعال بوده‌اند به نحوی که دانشجویان در امور خیریه، بسیج دانشجویی، انجمن اسلامی و کانون‌های فرهنگی فعالیت‌های تاثیر گذاری را داشته‌اند. برگزاری جشنواره‌های ماسک و جشنواره "ترنم سلامت"  که از دید مردم به حوزه سلامت پرداخته نیز در این مدت انجام شده است.
وی با بیان این‌که آن‌چه که ما را قطعا کمک خواهد کرد و حضور شما به عنوان معاون فرهنگی و دانشجوی وزارت بهداشت موئید بر این امر است، وجود نگاه فرهنگی در دانشگاه‌ها به خصوص دانشگاه‌های علوم پزشکی است، بیان داشت: این نوع نگاه به ما بسیار کمک کرده است که با رویکرد فرهنگی به موضوعات مختلف نگاه کنیم و به لطف خدا اکنون دیدگاه فرهنگی و هنری برجسته در میان اعضای هیأت رییسه دانشگاه وجود دارد که به ما در این مسیر بسیار کمک می‌کند.
افتتاح استودیو سلامت در دانشگاه علوم پزشکی زنجان
 رییس دانشگاه علوم پزشکی زنجان از تشکیل "استودیو سلامت" در استان زنجان با پشتوانه به دیدگاه فرهنگی خبر داد و افزود: این استودیو از اسفندماه ۹۹ تشکیل شده است و تا کنون بیش از ۲۰۰ برنامه زنده را در ارتباط مستقیم با صدا و سیما اجرایی کرده است. امروز نیز شاهد افتتاح "استودیو سلامت"  در دانشگاه علوم پزشکی زنجان هستیم که البته باید تجهیز شود. این استودیو امکانات و نیروهای فرهنگی روابط عمومی را در اختیار و دارای سالن‌های اصلی و کنفرانس است. به واقع این استودیو دارای ۳ جایگاه مجزا و اختصاصی است و از طریق فیبر نوری با صداوسیما در ارتباط قوی است.
قزلباش در پایان گفت: امیدواریم با محوریت حوزه و فرهنگی و دانشجویی بتوانیم جشنواره سلامت و هنر را حفظ کنیم و گمان می‌کنیم تیم این جشنواره تیم با مهارت و خاصی است و می‌تواند مکمل دیگر جشنواره‌ها نیز باشد. این امید را داریم که این جشنواره در آینده بتواند در سطح دنیا حرفی برای گفتن داشته باشد.
در ادامه حجت الاسلام شیر محمدی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی زنجان، بیان داشت: خداوند را شاکریم که توفیق درک هنر وهنرمندی را به مجموعه ما عنایت داشت و تشکر می‌کنم از همه عزیزانی که در ایام کرونا حضور دلسوزانه و مهربانانه داشتند و بر خود لازم می‌دانم که تشکر ویژه داشته باشم از عزیزان دانشگاهی و فرا دانشگاهی در برگزاری جشنواره سلامت و هنر.
بزرگترین حسن دانشگاه علوم پزشکی زنجان وجود همدلی میان مسئولان دانشگاه و دانشجویان با یکدیگر است
وی با بیان این‌که هملی راز موفقیت در دانشگاه علوم پزشکی زنجان است، ابراز داشت: انصافا در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور این اندازه همدلی که در میان نهادهای دانشجویی و مسئولان دانشگاه علوم پزشکی زنجان وجود دارد بی‌نظیر است و بزرگترین حسن این دانشگاه وجود همدلی میان مسئولان دانشگاه و دانشجویان با یکدیگر است.
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی زنجان به آیه ۲۴ سوره حشر اشاره کرد و گفت:  خداوند در این آیه که آیه سلوکی بوده و در مسیر توحیدیه است خود را این گونه معرفی می‌کند"هُوَ اللَّهُ الْخَالِقُ الْبَارِئُ الْمُصَوِّرُ ۖ لَهُ الْأَسْمَاءُ الْحُسْنَیٰ ۚ یُسَبِّحُ لَهُ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ ۖ وَهُوَ الْعَزِیزُ الْحَکِیمُ" به این معنا که اوست خدای آفریننده عالم امکان و پدید آرنده جهان و جهانیان، نگارنده صورت خلقان، او را نامهای نیکو بسیار است، آنچه در آسمان‌ها و زمین است همه به تسبیح و ستایش او مشغولند و اوست یکتا خدای مقتدر حکیم.
حجت الاسلام شیر محمدی یادآور شد: در این آیه خداوند بعد از "هُوَ اللَّهُ الْخَالِقُ الْبَارِئُ" به هنر خود اشاره می‌کند که چگونه به زیبایی اقدام به تراشیدن موجودات جهان هستی کرده است، این زیبایی در کل آفرینش کاملا مشهود است. بنابراین هنر تلاش دارد نادیدنی‌ها را و به نوعی محبت را دیدنی کند بر این اساس می‌توان گفت عرصه سلامت چیزی نیست مگر برگرفته از حوزه هنری.
 مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی زنجان ضمن تقدیر از تلاش‌های معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، خطاب به معاون وزیر بهداشت عنوان کرد: من جا دارد از دکتر نمکی تشکر کنم به دلیل انتخاب شما در چنین جایگاهی و دلسوزی شما که در این مسیر بسیار کمک کننده است. من در خدمت افراد برجسته عرفانی و مکاتب اخلافی بوده‌ام و به وضوح می‌بینم حضور شما در دانشگاه‌های مختلف از جمله زنجان مایه برکت بوده است.
شرکت ۵۰ کشور جهان در جشنواره "مهدویت"
وی اضافه کرد: ما در دانشگاه علوم پزشکی زنجان جشنواره‌های بزرگی مانند جشنواره "مهدویت" را داشتیم که تمامی ارگان‌های ما از مساجد تا ارگان‌های نظامی و غیر نظامی در این جشنواره حضور و کار را به شکلی پیش بردند که به مدت ۳ ماه فضای استان معنوی شد، در این جشنواره ۵۰ کشور از جهان شرکت کردند و از ۳۵ کشور در زنجان مهمان خارجی داشتیم.
شیرمحمدی در پایان با اشاره به موفقیت‌های حاصله در برگزاری جشنواره‌های مختلف و در مسیر کنترل بیماری کرونا، بیان داشت: وجود قدرت فکر، همدلی میان مسئولان و دانشجویان و مدیریت بسیار خوب مالی سه علت مهم  در مسیر افتخاراتی است که دانشگاه علوم پزشکی زنجان کسب کرده است.
رونمایی از جلد کتاب "نخستین جشنواره بین المللی سلامت و هنر"
در ادامه این مراسم با حضور معاون فرهنگی و دانشجویی و سخنگوی وزارت بهداشت رونمایی از جلد کتاب "نخستین جشنواره بین المللی سلامت و هنر" انجام شد. بر اساس اعلام دبیرخانه جشنواره بنا است قریب به ۵۰۰ اثر از بهترین آثار دریافتی جشنواره سلامت و هنر در قاب کتابی تدوین و در اختیار تمامی هنرمندان و هنرجویان فعال در حوزه سلامت قرار بگیرد.
رونمایی از "مدال سلامت و هنر "
در ادامه رونمایی از "مدال سلامت و هنر " نیز با حضور معاون وزیر بهداشت و رییس دانشگاه علوم پزشکی زنجان انجام شد. این مدال در دومین دوره از جشنواره بین‌المللی سلامت و هنر به برگزیدگان نهایی ارایه خواهد شد.
تقدیر از ۳۰ برگزیده نهایی ۷ بخش "نخستین جشنواره بین المللی سلامت و هنر"
تقدیر از ۳۰ برگزیده نهایی از مجموع ۱۱ هزار اثر رسیده به دبیرخانه نخستین جشنواره بین‌المللی "سلامت و هنر" آخرین بخش از این مراسم بود که ۱۷ برگزیده به نمایندگی از دیگر برگزیدگان در این بخش مورد تقدیر قرار گرفتند.
 عکس یادگاری خاتمه دهنده مراسم اختتامیه نخستین جشنواره بین‌المللی سلامت و هنر بود.
در ادامه وزیر بهداشت بخش‌های مختلف استودیو سلامت را افتتاح و به بازدید از باشگاه فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی زنجان پرداخت و در حاشیه این بازدید قرارداد ساخت خوابگاه دانشجویی ۶۰۰ نفره دانشگاه علوم پزشکی زنجان نیز به امضای طرفین رسید.
پایان بخش سفر معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت دیدا با آیت‌الله علی خاتمی نماینده ولی فقیه و امام جمعه زنجان بود. در این دیدار آیت‌الله خاتمی بر اهمیت مراقبت مردم از ابتلا به بیماری کرونا تاکید کرد و سخنگوی وزارت بهداشت نیز از همراهی خالصانه و معنوی ایشان در مسیر مبارزه با بیماری کرونا تشکر و تقدیر کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha