کد خبر: این-المپیک-گذشت-اما؛-برای-المپیک-آینده
۱۰ مرداد ۱۳۹۵، ۱۰:۴۱

خبرگزاری سلامت: پس از 40 سال سکون مد و لباس ایرانی اسلامی، توجه پنج ساله به این حوزه استعداد بالای جوانان ایرانی در طراحی لباس را آشکار کرد. استعدادی که می توان آن را برای طراحی لباس ورزشکاران به مسابقه گذاشت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری سلامت، زمانی که اولین جشنواره مد و لباس فجر برگزار شد، تمام مدل های محدود ارائه شده به این جشنواره چیزی نبودند جز تعدادی مُد تقلیدی از ژورنال های خارجی که با استفاده از پارچه های خارجی دوخته شده و تلاش شده بود صرفاً با چسباندن یا نقاشی کردن چند «بته جقه» شکل ایرانی به خود بگیرند.

سال دوم برگزاری جشنواره مد و لباس فجر، تقریباً همین روند تکرار شد اما سال سوم و چهارم به شکل محسوس در نمایشگاه های برگزار شده از طرح های ارائه شده به جشنواره مد و لباس فجر، تحول را می شد مشاهده کرد.

اما زمانی که اسفند ماه سال گذشته و در پنجمین سال برگزاری نمایشگاه مد و لباس فجر، خبرنگاران و عموم مردم به نمایشگاه رفتند به خوبی تحول، نوآوری، ایده پردازی جدید، طرح های بکر و از همه مهم تر طرح های ایرانی اسلامی که قابلیت تولید و عرضه انبوه داشت رامشاهده کردند. استقبال مردمی هم بسیار خوب بود و تقریباً همه کسانی که به نمایشگاه مد و لباس فجر می آمدند از حضور خود راضی بودند.

واقعیت تأسف برانگیزی که در حوزه مد در کشور ما وجود دارد سکون 40 ساله این مقوله مهم است. اما واقعیت خوشحال کننده ای نیز در این خصوص وجود دارد، تلاش برای احیای مد و لباس ایرانی اسلامی از سوی کارگروه ساماندهی مد و لباس و بسیاری از طراحان و ایده پردازان مد در کشور.

توجه عموم مردم به طراحی و ایده پردازی در حوزه مد و لباس نیز بسیار بیشتر شده است، شاهد این ادعا واکنش عموم مردم به طرح ارائه شده برای لباس کاروان ورزشی ایران در المپیک ریو است.

در اصل اکنون می توان گفت که تحول خوبی در حوزه مد و لباس در کشور رخ داده است و علی رغم همه نکات منفی که در خصوص طراحی لباس کاروان المپیک وجود داشت و تمام بی برنامگی هایی که موجب نارضایتی مردم شد، واکنش مردم به لباس طراحی شده نشان دهنده توجه عمومی به حوزه مد و لباس کشور است و این مسئله ذاتاً اتفاق خوبی است.

از سوی دیگر به محض ابراز نارضایتی عمومی در خصوص لباس کاروان المپیک ایران، طرح های خوبی از سوی طراحان ارائه و به سرعت در فضای مجازی دست به دست شد و این نشان می دهد طراحان خوب کشورمان آماده ایده‌پردازی، طراحی و ارائه نمونه های در خور و شایسته نام کاروان ایران در المپیک هستند.

اگر چه در نهایت باز هم بسیاری، از طرح نهایی ارائه شده راضی نبودند و قدر مسلم طرح نهایی طرحی بود که با دخالت برخی افراد غیر متخصص به طراح لباس تحمیل و طراح مجبور شده بود طرح اصلی خود را تغییر دهد اما باز هم می توان از همه این اشتباهات درس گرفت.

واقعیت این است که طراحی لباس ورزشکاران هیچ گاه در کشور ما مورد توجه قرار نگرفته است و این در حالی است که ورزشکاران ایران به ویژه ورزشکاران خانم ایرانی نیازمند استفاده از لباس های ویژه در ورزش های مختلف هستند و اصولاً به دلیل اینکه هر ورزشکاری نماینده کشور خود است، طراحی لباس برای ورزشکاران بسیار حائز اهمیت است و اتفاقات رخ داده این اهمیت را بیش از پیش نشان داد.

بر همین اساس باید از همینک به فکر طراحی لباس برای همه ورزشکاران نه صرفاً ورزشکارانی که در افتتاحیه المپیک رژه خواهند رفت، بود. پیشنهاد ما این است: بخشی از جشنواره مد و لباس فجر به طراحی لباس برای ورزشکاران اختصاص داده شود تا همه ساله طراحان خوش ذوق و توانمند کشورمان برای ورزشکاران ورزش های مختلف و نیز کاروان های ورزشی ایران لباس طراحی کنند.

این اقدام موجب توجه طراحان به این حوزه مهم می شود. برای کاروان المپیک نیز می توان با فراخوان عمومی از طراحان و علاقه مندان به این حوزه خواست طرح های پیشنهادی خود را ارسال و به بهترین طرح جایزه داده شود و در نهایت حداقل چند ماه قبل از مراسم طرح ها در داخل کشور و با کمک گرفتن از تولید کنندگان داخلی و در حمایت از تولید ملی دوخته و آماده استفاده شوند.

نیاز ما به طراحی لباس ویژه ورزشکاران تاکنون نادیده گرفته شده اما این به معنی عدم نیاز ما نیست. بسیاری از خانم های ورزشکار حتی بانوانی که می خواهند ورزش های همگانی مانند پیاده روی را انجام دهند با مشکل انتخاب لباس مناسب مواجه هستند. همچنان که در کمتر از پنج سال توجه به مد و لباس ایرانی اسلامی موجب شکوفایی و توجه به این هنر ارزشمند شد، قدر مسلم با توجه به مسئله پوشش ورزشکاران خانم و آقای ایرانی در کمتر از یک سال شاهد ارائه طرح های بی نظیر در این حوزه خواهیم بود.

 

کد خبرنگار: 41080

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha