کد خبر: بسیاری-از-عوارض-کووید-19-ماندگار-نیستند
۲۶ آذر ۱۳۹۹، ۱۶:۰۲
بسیاری از عوارض کووید 19 ماندگار نیستند/همه مقالات چاپ شده در مورد کرونا دقيق نيستند!

دکتر حسین دلاور  کسمایی متخصص مغز و اعصاب (نورولوژی) در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت با اشاره به برخی مباحث مطرح شده مبنی بر اینکه احتمال پیر شدن مغز افراد مبتلا به کووید 19 وجود دارد، اظهار داشت: چنین بحثی دقيق نیست، در واقع در سال های آينده می توانیم در خصوص عوارضی که از بیماری کووید 19 در بدن افراد مانده است، صحبت کنیم.

وی افزود: این موضوع که احتمال ماندگاری برخی اختلالات در بیماران مبتلا به کووید 19 تا ۶ ماه یا یک سال بعد از درگیری با بیماری وجود دارد، درست است؛ اما اینکه تا ۱۰سال عوارض بیماری باقی بماند، دقيق و علی نیست.

اين متخصص مغز و اعصاب در ادامه با اشاره به اینکه از دی ماه سال ۹۸ بیماری کووید 19 در ایران شایع شده بود، گفت: در این مدت زمانی که از بیماری گذشته می توانیم با انجام برخی تست ها مشخص کنیم که آیا این فرد دچار اختلال خاصی شده است یا خیر اما نمی توانیم برای ده سال آینده از هم اکنون نتیجه گیری کنیم.

دکتر دلاورکسمایی اضافه کرد: برخی بیماران با ابتلا به کووید مشكلاتی را مطرح می کنند که قبل از ابتلا به كوويد آن را تجربه نكرده بودند.

وی تاکید کرد: نمی‌توان گفت که دقیقاً عوارض بیماری کووید 19به طور کامل باقی می ماند یا خیر؛ اما قطعا بسیاری از این عوارض از بین خواهند رفت و برای همیشه ماندگار نیستند.

این پزشک متخصص مغز و اعصاب بیان کرد: در حال حاضر بسياری از مقالات چاپ شده در مورد كوويد ١٩ دقيق نيست؛ بعضی از این مقالات بسیار غیر تخصصی و سطحی انجام می شوند و پشت آنها فکر نیست.

دکتر دلاورکسمایی با بیان اینکه مقالات باید بر اساس علم و آمار دقيق منتشر شوند، تصریح کرد: متاسفانه بعضی از افراد برای رزومه کاری لازم یا برای ارتقاء علمی در دانشگاه ها هر مقاله ای را بدون اندیشه چاپ می کنند.

گفت‌وگو: مینا افسریان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha