کد خبر: بیماری-نورینوم-آکوستیک-و-رابطه-آن-با-وز
۲۱ شهریور ۱۳۹۹، ۱۳:۵۲
بیماری نورینوم آکوستیک و رابطه آن با وزوز گوش/وزوز گوش را جدی بگیرید!

دکتر ابراهیم رزم پا جراح و متخصص گوش و حلق و بینی در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت با اشاره به علائم و انواع وزوز گوش، اظهار کرد: وزوز گوش دو نوع دارد که یکی سابجکتیو و دیگری آبجکتیو است.

وی با بیان اینکه وزوز گوش از نوع سابجکتیو به گونه‌ای است که تنها بیمار متوجه صدا در گوش می‌شود، افزود: وزوز گوش نوع آبجکتیو به گونه‌ای است که علاوه بر بیمار، پزشک نیز می تواند وزوز گوش را بشنود.

انواع وزوز گوش

استاد گروه گوش و حلق و بيني دانشگاه علوم پزشکی تهران با تاکید بر اینکه وزوز گوش آبجکتیو بیشتر به خاطر جریانات و اختلالات عروقی است، گفت: این اختلالات و جریانات عروقی باعث می‌شود که جریان خون در رگها زیاد شود و صدا در گوش ایجاد شود.

رزم پا بیان داشت: بیشترین و شایع‌ترین نوع وزوز گوش آبجکتیو است که مریض بسیار از آن شاکی است و این نوع وزوز گوش هم علائم مختلفی دارد.

وی با بیان اینکه وزوز گوش طیف بسیار وسیعی دارد، تصریح کرد: این طیف وسیع می‌تواند از یک وجود ژن در بینی تا یک ضایعه و تومور مغزی باشد. باید علت این موضوع به طور مشخص پیدا شود چراکه گاهی با وجود همه بررسی‌ها هیچ علتی در خصوص وزوز گوش پیدا نمی‌شود که به این نوع از بیماری ایدیوپاتیک گفته می‌شود.

شایع‌ترین علت وزوز گوش

جراح و متخصص گوش و حلق و بینی ادامه داد: مهمترین راه درمان برای وزوز گوش یافتن علت آن است. شایع‌ترین علت وزوز گوش معمولاً در کسانی که به نحوی کاهش شنوایی از نوع ارثی و عصبی دارند؛ در این افراد با توجه به درجات مختلف و علت مشخص می‌توانیم نسبت به درمان بیمار اقدام کنیم.

رزم پا با اشاره به اینکه ترومای صوتی و پیرگوشی دلیلی دیگر وزوز گوش هستند، بیان کرد: پیرگوشی معمولا در کسانی که سن بالا دارند رخ می‌دهد؛ گوش این افراد به مرور زمان در فرکانس‌های بالا دچار مشکل می‌شود. یکی از علائم پیرگوشی وزوز گوش است که در برخی افراد بسیار آزاردهنده است.

وی با بیان اینکه وزوز گوش کیفیت زندگی افراد را بسیار زیاد تغییر می‌دهد، گفت: وزوز گوش در زمان‌هایی که افراد در محیط‌های آرام قرار می‌گیرند به خصوص در زمان شب بیشتر می‌شود.تاکید دارم که این مشکل زندگی این افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

استرس، وزوز گوش را تشدید می‌کند

استاد گروه گوش و حلق و بيني دانشگاه علوم پزشکی تهران در پاسخ به این سوال که علائم عصبی می‌تواند دلیلی بر وزوز گوش باشد یا خیر، افزود: استرس و مشکلات عصبی از عوامل تشدید کننده وزوز گوش هستند. هر چقدر آرامش بیشتر باشد به فرد در کاهش وزوز گوش و کنترل آن، کمک می‌کند.

رزم پا در ادامه با بیان اینکه علت اصلی وزوز گوش باید در مسیر سیستم شنوایی و عصبی مشخص شود، اظهار کرد: تنها با انجام معاینات دقیق می‌توانیم علت بیماری را مشخص کنیم. برخی مریض‌ها به خاطر بیماری‌ زمینه‌ای دچار عفونت مزمن گوش می‌شوند که همین موضوع هم می‌تواند باعث وزوز گوش شود.

وی با اشاره به بیماری اتواسکلروز گفت: در این بیماری تحرک استخوانچه‌های گوش کم می‌شود که یکی از علائم آنها می‌تواند وزوز گوش باشد. این نوع بیماری هم تنها با بررسی و معاینه دقیق با دستگاه‌های مختلف مشخص می‌شود.

تومور عصب 8

جراح و متخصص گوش و حلق و بینی با بیان اینکه در برخی بیماری‌ها مانند تومور عصب 8 که به آن نورینوم آکوستیک گفته می‌شود ممکن است اولین علامت بیماری وزوز گوش باشد، گفت: در این بیماری احتمال اینکه بیمار از نظر شما مشکلی نداشته باشد، وجود دارد اما اولین علائم می‌تواند به شکل نورینوم آکوستیک خود را نشان دهد.

رزم پا با تاکید بر اینکه وزوز گوش باید جدی گرفته شود، افزود: گاهی در آزمایشات همه بررسی‌ها می‌تواند نرمال باشد اما ممکن است وزوز گوش علامت یک بیماری بسیار جدی باشد.

مضرات استفاده زیاد از هدفون

وی عنوان کرد: برای بعضی بیماران شاید نیاز به گرفتن نوار مغز ، تصویربرداری و ام آر آی هم باشد. بحث تورمای و پیرگوشی شایع‌ترین دلیل وزوز گوش است.

استاد گروه گوش و حلق و بيني دانشگاه علوم پزشکی تهران تاکید کرد: افرادی که بسیار از هدفون استفاده می‌کنند بیشتر در معرض مشکلات وزوز گوش هستند.

گفت‌وگو: مینا افسریان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha