کد خبر: توسعه-شهر-بدون-توجه-به-زیرساخت‌های-حم
۲۳ اسفند ۱۳۹۹، ۹:۲۱
توسعه شهر بدون توجه به زیرساخت‌های حمل و نقل

شهربانو امانی رییس کمیته تی او دی شورای اسلامی شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار شهری خبرگزاری سلامت با اشاره به کمبودهای حوزه حمل و نقل بیان کرد: حوزه حمل و نقل هم در تعداد ناوگان حمل و نقل عمومی و هم در زیرساخت، دارای کمبودهایی است، اما مشکل اصلی شهر تهران در برنامه‌ر‌یزی کلان و عدم وجود ارتباط میان حمل و نقل عمومی و کاربری زمین است.

وی افزود: تا زمانی که ما نتوانیم ساخت و سازهای شهر را بر شبکه حمل و نقل عمومی منطبق کنیم، حتی با تکمیل زیرساخت‌ها و تامین ناوگان نمی‌توانیم انتظار حل ریشه‌ای مشکلات را داشته باشیم.

رییس کمیته تی او دی شورای اسلامی شهر تهران اظهار داشت: تمامی ساخت ‌و سازهای جدید در شهر تهران دارای آثار ترافیکی هم در سطح محلی و هم در سطح کلان هستند.

با کمبود ناوگان و زیرساخت مواجه هستیم

امانی با بیان اینکه از یک سو ما با کمبود ناوگان و زیرساخت مواجه هستیم اما از سوی دیگر بدون توجه به این موضوع در حال ساخت و ساز در شهر هستیم، گفت: تقریباً هیچ ارتباطی میان حمل و نقل و کاربری اراضی در شهر تهران وجود ندارد و این ریشه اصلی مشکلات شهر تهران است.

وی ادامه داد: اگر نتوانیم به صورت ریشه ای این مشکل را حل کنیم حتی با وجود توسعه حمل و نقل عمومی و تامین ناوگان پس از چندسال با یک زیرساخت و ناوگان بسیار فرسوده مواجه خواهیم بود که هزینه‌های تعمیر و نگهداری سنگینی به شهر تحمیل خواهند کرد، کمااینکه امروز نیز با این موضوع مواجه هستیم.

رییس کمیته تی او دی شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه جدایی مراکز اشتغال و سکونت، مهم‌ترین عامل ایجاد سفرهای روزمره در شهر است، بیان داشت: ضوابط و شیوه شهرسازی ما به‌گونه‌ای است که هر روز این جدایی تشدید می‌شود. در مناطق مسکونی، واحد‌های مسکونی بیشتر و در مناطق اداری و تجاری، واحد‌های اداری و تجاری بیشتری ایجاد می‌کنیم.

توسعه مبتنی بر حمل و نقل عمومی (TOD)

امانی در پاسخ به این سوال که برای بهبود این اوضاع چه اقداماتی انجام و تدابیری اندیشیده شده است، گفت: با آغاز به کار شورای پنجم بر این موضوع تمرکز کردیم. با مطالعه منابع و راهکارهای روز جهان به این نتیجه رسیدیم که حل ریشه‌ای مسائل شهر در گروی پیاده‌سازی رویکرد "توسعه مبتنی بر حمل و نقل عمومی" (TOD) در شهر است.

وی ادامه داد: اساس TOD بر ایجاد مناطق پیاده و خودکفا در پیرامون ایستگاه‌های حمل و نقل عمومی است. منظور از مناطق پیاده‌ی خودکفا، محدوده‌ای به شعاع حدِ پیاده با مرکزیت ایستگاه‌های حمل و نقل عمومی است که علاوه بر سکونت به اندازه کفایت شغل و خدمات در آن‌ها وجود دارد.

عضو شورای شهر تهران در ادامه تصریح کرد: در این مناطق پیاده، مردم قادرند بدون نیاز به خودرو نیازهای خود را با پیاده‌روی تامین کنند، بخشی از مردم نیز در همان محدوده به محل کار خود می‌روند، در نتیجه تعداد زیادی سفرهای روزمره از درون شهر حذف می‌شود. سایر سفرها نیز از طریق حمل و نقل عمومی انجام می شود.

امانی با تاکید بر اینکه برای دستیابی به این چشم‌انداز نیازمند تغییراتی در قوانین و ضوابط برنامه‌ریزی شهری بودیم، افزود: از این رو زون‌های TOD را تعریف کردیم، در بودجه منابعی برای توسعه حمل و نقل عمومی دیدیم، خیابان کامل را تعریف کرده و دستورالعمل آن را نوشتیم.

بازنگری طرح تفصیلی تهران بر اساس  TOD

وی اضافه کرد: مصوب کردیم که طرح تفصیلی تهران بر اساس TOD بازنگری شده و تغییر پیدا کند. پهنه T را تعریف کردیم که دربردارنده ملزومات و ویژگی‌های یک منطقه پیاده خواهد بود.

رییس کمیته تی او دی شورای اسلامی شهر تهران توضیح داد: همزمان در کنار اصلاح مقررات تلاش کردیم تا بدنه شهرداری نیز این مفاهیم را فراگیرند و در این مدت حدود 500 نفر از کادر شهرداری تهران در مناطق 22 گانه را آموزش دادیم.

امانی گفت: نهایتاً سامانه TOD را در تهران طراحی کردیم که در آینده نزدیک رونمایی می‌شود؛ این سامانه زون‌های TOD شهر تهران را ارزیابی می‌کند.

خبرنگار: مینا افسریان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha