کد خبر: جریمه-در-انتظار-افرادی-که-پروتکل-های-به
۱۸ مرداد ۱۳۹۹، ۱۲:۱۳
جریمه در انتظار افرادی که پروتکل های بهداشتی را رعایت نمی کنند!
محمدسیاح: به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری سلامت؛ با گذشت آمار ابتلا به کرونا در کشور از مرز ۲۷۹ هزار نفر و مرگ ۱۸ هزار نفر، رعایت پروتکل های بهداشتی پیش از گذشته مورد توجه و تاکید قرار گرفت. پروتکل هایی که برخی از مردم رعایت آن را نه ضروری می دانند و نه الزامی برای خود می بینند. به همین جهت رشد آمار مبتلا به کرونا و فوت شدگان ناشی از بیماری کووید ۱۹ روز به روز در کشور افزایش می‌یابد با اینکه آمارهای رسمی نشان می‌دهد تعداد افراد فوت شده در ۲۴ سال گذشته نسبت به هفته گذشته کاهش یافته، اما با این حال تعداد افراد مبتلا بیشتر شده است. در حال حاضر بیش از ۴ هزار نفر در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار گرفته‌اند و شهرهایی نظیر مازندران، تهران، گلستان و چندین استان دیگر در شرایط هشدار قرار دارند. با شدت یافتن شیوع بیماری کرونا، تنها راه مقابله با آن تا زمان کشف واکسن قطع زنجیره انتقال مطرح شده است. بسیاری از کشورها با تدوین قوانین سخت رعایت پروتکل‌های بهداشتی را برای همه اجباری کرده‌اند تا بتوانند میزان ابتلا و شیوع را کاهش دهند و در این زمینه هم موفق بوده‌اند. در کشورهای مختلف برای افرادی که از زدن ماسک و رعایت پروتکل های بهداشتی امتناع می کنند جریمه های سنگینی تعیین شده است. این جریمه ها به منظور افزایش مشارکت مردم و ترقیب آنها به استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی تعیین شده‌اند و نتیجه آن کاهش آمار ابتلا و در نهایت ثبت مرگ های کمتر است. کشورهایی نظیر آلمان 250 یورو، فرانسه 135 یورو، هند 100 تا 5 هزار روپیه، قطر 200 هزار ریال و 3 سال حبس، عربستان 133 هزار دلار، نیوزلند 5 هزار دلار، روسیه 4 تا 5 هزار روبل، ترکیه 200 هزار لیر و 2 ماه تا یک سال حبس برای عدم رعایت پروتکل های بهداشتی درنظر گرفته‌اند. با تشدید بحران کرونا و شیوع این بیماری و افزایش مبتلایان کشورها تصمیمات مختلفی برای مقابله با این ویروس گرفته اند، از آنجایی لطمات شیوع این بیماری صرفا در حوزه بهداشتی و درمانی نیست و اقتصاد کشورها هم به خطر افتاده است این تصمیمات در اکثر کشورهای جهان مورد بررسی و تایید قرار گرفته و اعمال می شود. در ایران هم برخی از برخورد با افرادی که پروتکل های بهداشتی را رعایت نمی کنند بحث به میان آمده است. در حال حاضر برخی از مردم به دلایل مختلف به ویژه گرما یا فراهم نبودن زمینه، از رعایت پروتکل های بهداشتی مصوب ستاد ملی مبارزه با کرونا امتناع می کنند. این افراد که ممکن است به هر شکلی به کووید 19 مبتلا و دیگران را در خطر بیماری قرار دهند. براساس آن چه از سوی سازمان بهداشت جهانی اعلام شده هر فرد ناقل می تواند موج آلوده شدن 100 نفر دیگر شود و در این صورت زنجیره شیوع با توجه به افزایش شدت شیوع، سرعت بیشتری به خود می گیرد و مقابله با آن را هم سختتر می کند. از طرفی امکانات بهداشتی و درمانی و خستگی کادر درمان با ادامه دار شدن بیماری به شدت تاثیر می گیرد و با روند حاضر باید منتظر ابتلای تعداد بیشتری از مردم به این بیماری باشیم.

تمهیدات استانداری تهران

در همین رابطه و با افزایش شمار افرادی که با عدم رعایت پروتکل های بهداشتی جان خود و دیگران را به خطر می اندازند، موضوع جریمه مطرح شده تا بلکه بتواند این افراد را مجبور به رعایت پروتکل های بهداشتی کنند. انوشیروان محسنی بندپی، استاندار تهران درباره ضمانت اجرایی الزام استفاده از ماسک توسط شهروندان، گفت: «اثربخشی استفاده از ماسک ثابت شده است و هر چقدر که بتوانیم از این وسیله حفاظت فردی استفاده کنیم هم برای مراقبت از خودمان و هم جلوگیری از انتقال و ادامه چرخه بیماری کرونا تاثیرات ارزشمندی را به همراه خواهد داشت.» او افزود: «در همین راستا مقرر شد الزاماتی در رابطه با کارکنان دولت که در حال حاضر حدود 80 درصد استفاده از ماسک توسط آنها گزارش شده است را ارتقاء دهیم و به عدد نهایی 100 درصد برسانیم و در ارتباط با کسانی که خدمت می گیرند؛ اگر فردی از وسایل حفاظت فردی استفاده نکرد خدمات به وی ارائه نشود.» محسنی بندپی ادامه داد: «به این ترتیب برای ادارات، اصناف و شهروندان مقرر شد با هماهنگی کمیته حقوقی ستاد مبارزه با کرونا تصمیماتی اتخاذ شود تا نه مجازات های آنچنانی و یا جریمه های آنچنانی؛ بلکه یکسری محرومیت ها از خدمات عمومی برای افراد در نظر گرفته شود تا تشویق شوند که همه افراد جامعه از لوازم حفاظت فردی استفاده کنند.»

چالشی برای تمام دوران

ادامه دار بودن و زندگی توامان با این بیماری چالشی بزرگ برای سیستم بهداشت و درمان کشور است، براساس اعلام کارشناسان حوزه بهداشت و درمان کرونا ویروس و عامل بیماری کووید 19 قرار نیست از بین برود بلکه حتی با کشف واکسن آن باز هم این ویروس مهمان جهان خواهد ماند. از آنجایی که خانواده کروناویروس با تغییر ژنتیک هر زمانی ممکن است بازهم با ایجاد بیماری جدیدی به جامعه بشری برگردند فرهنگسازی رعایت پروتکل های بهداشتی اهمیت دو چندان دارد. از طرفی تغییر رفتار و سبک زندگی و پیشگیری از بیماری خود موضوعی است که باید مورد توجه قرار بگیرد تا بتواند در آینده از شیوع بیماری های دیگری جلوگیری کند. در این میان استفاده از روش های پیشگیرانه یا الزام آور برای حفظ بهداشت عمومی و توجه به الزامات موقتی بسیار مهم است تا از میزان آسیب های ناشی از بیماری ها به ویژه بیماری های همه گیر بکاهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha