کد خبر: خط-و-نشان‌های-بایدن-برای-پوتین-کاهش-قی
۱۸ آذر ۱۴۰۰، ۱۴:۱۴
خط و نشان‌های بایدن برای پوتین/ کاهش قیمت دلار در ایران حتی بدون لغو تحریم‌ها

کارشناس روابط بین‌الملل در برنامه صبحگاهی شبکه پنج سیما، مهمترین اخبار حوزه بین‌الملل در هفته جاری را تشریح کرد.

به گزارش  گروه فرهنگ و هنری خبرگزاری سلامت به نقل از روابط عمومی شبکه پنج سیما، سمانه اکوان در برنامه "سلام تهران" اولین خبر مهم در حوزه بین‌الملل را اتهام‌زنی آمریکا به روسیه در خصوص حمله احتمالی به اوکراین عنوان و تصریح کرد: ممکن است جوسازی‌ها پیرامون این خبر همچنان ادامه داشته باشد. البته معلوم نیست چه اتفاقی رخ خواهد داد. مدتی است که روسیه نیروهایش را در مرز اوکراین تقویت کرده است و از سوی دیگر، سازمان جاسوسی آمریکا گزارشی منتشر کرده که مسکو قصد دارد در روزهای ابتدایی ژانویه سال آینده، به اوکراین حمله کند. بایدن در تماس تصویری با پوتین، برای او خط و نشان کشید که سال ۲۰۲۱ سال ۲۰۱۴ نیست - که جزیره کریمه از اوکراین جدا و به روسیه ملحق شد - قطعا ما نسبت به این موضوع واکنش نشان می‌دهیم. تحریم بانکی که جزء خطرناک‌ترین و بدترین نوع تحریم‌هاست را علیه روسیه اعمال خواهیم کرد.

اکوان با بیان اینکه آمریکا از زمان ترامپ به اروپایی‌ها اعلام کرد که شما حق بهره‌برداری از خط لوله استریم ۲ که گاز را از روسیه به اروپا منتقل می‌کند، ندارید، گفت: از آنجایی که آمریکا با روسیه در تقابل است، احتمال تحریم این خط وجود دارد. اما آن زمان بهانه‌ای برای تحریم نداشت. در حال حاضر بسیاری از کارشناسان این مسائل آمریکا را جوسازی قلمداد می‌کنند تا بتواند تحریم را دوباره اعمال کند.

وی ادامه داد: نمایندگان کنگره مخصوصا جمهوری‌خواهان گفته‌اند که در هر صورت روسیه و هر کدام از کشورهای اروپایی که قصد همکاری با روس‌ها را دارند، تحریم خواهند شد تا راه همکاری آنها قطع شود. آلمان و چند کشور دیگر اروپایی که تامین امنیت انرژی خود را به این خط لوله منوط می‌دانند؛ و روسیه هم تضمین داده است که از این خط گاز جهت اهداف سیاسی استفاده نکند. بنابراین ممکن است تمام این مسائل جنگ روانی آمریکا باشد.

این کارشناس روابط بین‌الملل با اشاره به تحریم دیپلماسی المپیک زمستانی چین توسط آمریکا، گفت: بخشی از جدایی طلب‌ها در مرز کریمه تحرکات نظامی دارند که هم برای روسیه و هم اوکراین خطرناک است. بنابراین ممکن است حضور نظامیان روسیه برای دفاع باشد.

وی در پاسخ به اینکه آیا در گفتگوی پوتین و بایدن درباره مذاکرات هم صحبت شده است یا خیر؟، گفت: بله، در این خصوص هم گفتگو شده است. چند ساعت بعد، مقامات وزارت خارجه آمریکا با مقامات دفاعی و امنیتی روسیه و چین صحبت کردند و به توافق درباره برخورد با ایران در مذاکرات امروز رسیدند. آنها بر سر اینکه چطور آمریکا به برجام برگردد و اینکه آیا ۶ دوره قبل را محور گفتگو قرار دهند یا گفتگوها را از جای جدید شروع کنند مباحثه کردند، اما خبر خاصی منتشر نشده است.

اکوان درباره کنفرانس دموکراسی در آمریکا نیز گفت: امروز و فردا (پنجشنبه و جمعه، ۱۸ و ۱۹ آذر) کنفرانس دموکراسی برگزار می‌شود و تبعات و فضای رسانه‌ای آن تا دوشنبه ادامه خواهد داشت. بایدن زمان شرکت در انتخابات ریاست جمهوری گفته بود که ترامپ آمریکا را به انزوا کشاند و آمریکا دیگر رهبر جهان نیست. همان زمان او مقاله‌ای با این مضمون که چطور آمریکا را به رهبری جهان بازگردانیم نوشت و اعلام کرد: من قصد دارم در سال اول ریاست جمهوری خود، کنفرانس دموکراسی را برگزار کنم تا درباره گسترش دموکراسی در جهان صحبت کنیم.

وی با اشاره به دعوت ۱۰۱ کشور به این کنفرانس، اظهار داشت: تحلیل‌گران معتقدند که آمریکا دیگر نمی‌تواند رهبر جهان باشد، به خصوص در مسئله دموکراسی؛ مشاوران بایدن هم به او گفته بودند که این کنفرانس را در سال دوم یا سوم ریاست خود برگزار کن‌. همه اعتقاد دارند که آمریکا نمی‌تواند مرجع باشد.

اکوان افزود: خانه آزادی به عنوان سازمان بین‌المللی و غیردولتی که میزان دموکراسی کشورها را تعیین می‌کند، رتبه آمریکا را در سال ۲۰۲۱ از ۹۳ به ۸۱ رساند. رتبه آنان به خاطر انتخابات ریاست جمهوری پایین آمد، چون هم انتخابات پرشائبه‌ای بود و هم تقلب بسیاری اتفاق افتاد.

این کارشناس بین‌الملل در ادامه به گزارش اکونومیست از کاهش دلار در ایران پرداخت و گفت: مسئله عجیبی نیست، زیرا بعد از اعمال همه تحریم‌ها و رسیدن آنها به انتها، اقتصاد آن کشور با تحریم‌ها منطبق می‌شود و در وهله دوم شروع به رشد می‌کند. چون هم راه‌های دور زدن تحریم مشخص شده و هم اقتصاد تطبیق یافته است.

اکوان با بیان اینکه آمریکا هر زمان که تحریم علیه ایران اعمال می‌کند، منتظر اثرات آن می‌شود، بعد می‌گوید بیایید گفتگو کنیم، افزود: با توجه به شواهد و مسائل، احتمال کاهش دلار در ایران در سال آینده حتی بدون لغو تحریم‌ها وجود دارد.

گفتنی است برنامه «سلام تهران» برنامه صبحگاهی گروه اجتماعی شبکه پنج سیماست که از شنبه تا پنجشنبه ساعت ۶:۳۰ تا ۹ صبح با بخش‌های مختلفی چون سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و ورزشی با اجرای مصطفی امامی، صدیقه مرادی، فریبا باقری، حافظ کاظم‌زاده، افشین عبداللهیان و علی مرادخانی روی آنتن شبکه پنج می‌رود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha