کد خبر: دوچرخه‌سواران-هم-مشمول-قوانین-وسائط-ن
۱۲ شهریور ۱۳۹۸، ۱۰:۰۴
به گزارش گروه اجتماعی طبنا(خبرگزاری سلامت)؛ استفاده از دوچرخه در سفرهای کوتاه مدت شهری شیوه نوینی از حمل و نقل است که به دلیل کاهش آلودگی هوا و رفع معضل ترافیک مورد استقبال شهرهای پر جمعیت دنیا قرار گرفته است. در حال حاضر اتوبوس حدود ۲۰ برابر و خودرو شخصی ۴۰ برابر دوچرخه - به ازای هر یک کیلومتر - انرژی مصرف می‌کند. در کشور ما نیز کم و بیش به موضوع توسعه دوچرخه‌سواری در شهرهای بزرگ پرداخته می‌شود اما آنچه که سبب توسعه استفاده از دوچرخه در سفرهای شهری می‌شود وجود قوانین حمایت کننده و زیرساخت‌های دوچرخه‌سواری است. مهدی حسن‌زاده مشاور شهرداری تهران در حوزه توسعه دوچرخه‌سواری در این باره اظهار کرد: در کشور ما قانون‌های حداقلی درمورد دوچرخه‌سواری وجود دارد اما با توجه به توسعه دوچرخه‌سواری در شهرهای مختلف این قوانین دیگر پاسخگو نیست و نیازمند قوانین جدیدی هستیم. از این ‌رو از مدت‌ها پیش تاکنون با پلیس در تعامل بودیم تا قوانین به روزشده‌ای را در این زمینه به تصویب برسانیم. بر اساس آخرین توافقات، قرار شده است که دوچرخه به عنوان یک وسیله نقلیه به رسمیت شناخته شود و تمام قوانینی که در زمینه وسایل نقلیه وجود دارد به دوچرخه‌سوارها نیز تسری پیدا کند. برای مثال دوچرخه سوارها باید قوانین ورود ممنوع، چراغ قرمز و... را رعایت کنند اما استثنایی که وجود دارد این است که اگر دوچرخه‌سوار از دوچرخه پیاده و دوچرخه در دستش باشد به عنوان عابر پیاده تلقی می‌شود. مشاور توسعه دوچرخه‌سواری در شهرهای کشور با بیان اینکه در حال حاضر شهرداری تهران به دنبال آن است که قوانین و مقرراتی را در حوزه دوچرخه سواری از جمله ایمنی دوچرخه‌سواران تدوین کند، تصریح کرد: یکی از دلایلی که هلندی‌ها توانستند در توسعه دوچرخه‌سواری موفق شوند، این است که قوانین و مقررات مشخص در این زمینه دارند. برای مثال در ۹۰ درصد تصادفاتی که در این کشور خودروها با دوچرخه‌ها داشتند، خودروها به عنوان مقصر شناخته شدند. این موضوع نشان می‌دهد که در کشور هلند به عنوان کشور پیشروی دوچرخه‌سواری قوانین چه قدر حمایت‌کننده‌ است. حسن‌زاده در ادامه با اشاره به نبود قوانین برای ارتقای ایمنی دوچرخه‌سواران گفت: توسعه دوچرخه سواری در ایران موضوع جدیدی است و به تبع آن نیازهای جدیدی را ایجاد می‌کند که شوراهای شهر باید پاسخی برای این نیازها داشته باشند. در حال حاضر برای افزایش ایمنی دوچرخه‌سوارها نیاز به توسعه مسیرهای ویژه و اختصاصی دوچرخه‌سواری داریم چرا که دوچرخه سرعت بسیار کمتری نسبت به سایر وسایل نقلیه دارد و نیاز است که در مسیرهای جدایی تردد کند. به گفته وی آمارهای متفاوتی در مورد مسیرهای دوچرخه‌سواری در تهران وجود دارد اما در حال حاضر در تهران ۶۰ کیلومتر مسیر مناسب برای دوچرخه‌سواری داریم و قرار است که شهرداری تهران طی پنج سال آینده این رقم را به ۵۵۰ کیلومتر برساند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha