کد خبر: زخم-های-دهان-را-جدی-بگیرید-شایع-ترین-علا
۸ شهریور ۱۴۰۰، ۱۲:۱۸
زخم های دهان را جدی بگیرید/شایع ترین علامت سرطان زبان را بشناسید

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت به نقل ازروابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، دکتر رضا تبریزی اظهار کرد: میانگین سنی بیماران مبتلا به سرطان زبان در کشور بین ۵۰ تا ۶۰ سال گزارش شده ولی این موضوع به این مفهوم نیست که امکان ابتلای جوان ترها به این سرطان صفر است.

وی با اشاره به این که ماهانه ۴۵۰ مورد جدید  ابتلا به انواع سرطان های دهان در ایران گزارش می شود، اظهار کرد: مهمترین و شایع ترین علامت ابتلا به سرطان های مربوط به دهان و زبان ایجاد زخم هایی در دهان و یازبان است که باید بسیار جدی گرفته شود.

 متخصص جراحی فک و صورت با اشاره به این که معمولا زخم هایی که در پی ابتلا به سرطان زبان ایجاد می شود با درد همراه است، هشدار داد: در صورتیکه زخمی در دهان و یا زبان ایجاد شود و بعد از دوهفته بهبود پیدا نکرد باید  در سریعترین زمان ممکن به پزشک مراجعه شود.

 دکتر تبریزی میزان شیوع سرطان زبان در بین مردان را دوبرابر بیشتر از زنان در ایران دانست وافزود: یک سوم سرطان های دهان در کشور مربوط به سرطان زبان است.

متخصص جراحی فک و صورت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی  با بیان این مهم که سرطان دهان و به صورت اختصاصی سرطان زبان، بیماری درمان پذیراست تاکید کرد: دراکثر موارد مبتلایان به سرطان زبان به دلیل درد و زخم های طولانی(بیش از دوهفته)  در همان مراحل اولیه ابتلا به پزشک مراجعه می کنند.

وی افزود: ۶۷ درصد ازمبتلایان به سرطان زبان در استیج اولیه به پزشک مراجعه می کنند که این مهم در درمان بسیار موثر است.

 به گفته این دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ، عدم رعایت بهداشت دهان، نادیده گرفتن بیماری های مربوط به لثه ها، دندان پوسیده دردهان و دندان های شکسته ای که باعث می شود کناره های زبان زخم شود، از مهمترین عوامل ایجاد سرطان زبان است.

وی در ادامه مصرف الکل و دخانیات خصوصا سیگار را از دیگر عوامل ایجاد سرطان زبان دانست و افزود: ابتلا به ویروس اچ پی وی و افرادیکه روابط جنسی دهانی دارند نیز از دیگر عوامل مطرح کننده سرطان زبان است.

دکتر تبریزی در ادامه با تاکید بر این  که تشخیص ابتلا به سرطان زبان در مراحل اولیه در درمان بسیار موثر است توضیح داد: حدود ۸۲ درصد از بیمارانی که در مراحل اولیه بیماری شناسایی می شوند بهبودی کامل پیدا می کنند.

 متخصص جراحی فک و صورت و فلوشیپ جراحی بازسازی دانشگاه،  جراحی را بهترین و کارآمدترین روش برای درمان سرطان زبان ذکر کرد و ادامه داد: دربرخی مواقع بدنبال جراحی رادیوتراپی نیز در مبتلایان به کنسر زبان توصیه می شود.

 این استاد دانشگاه عنوان کرد: ایجاد هر زخمی در اطراف زبان که بیش از دوهفته طول کشیده باشد، می تواند پیش آگهی ابتلا به یک بیماری جدی باشد که نیاز به مشورت پزشک متخصص دارد.

 عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی  با اشاره به این که ممکن است تمامی کنسرهای بدخیم بعد از درمان دوباره عود کند، گفت: سرطان زبان اگر در مراحل اولیه تشخیص و درمان شود، درصد عود مجدد بسیار پایین می آید.

وی ضرورت ویزیت های دوره ای در بهبودیافتگان سرطان زبان را مورد تاکید قرار دادو افزود: ویزیت های دوره ای به صورت هر شش ماه تا یکسال یکبار می تواند راهکار مناسبی برای اطمینان از روند درمان و عملکرد طبیعی زبان باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha