کد خبر: شیوه-جدید-اعتباربخشی-بیمارستان-ها،-پر
۱۲ مرداد ۱۳۹۵، ۱۴:۵۴

مدیر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: آیین نامه جدید اعتباربخشی جدید بیمارستان ها موجب هدایت بیشتر پرستاران به بالین بیماران و افزایش رضایتمندی مردم از خدمات پرستاری می شود و البته الکترونیک سازی پرونده بیماران این حرکت را کامل می کند.


به گزارش خبرگزاری سلامت فاطمه تیموری طرح اعتباربخشی جدید بیمارستانها را طرحی ارزشمند خواند و گفت: به دنبال رفع ایرادات صورت گرفته و در آیین نامه جدید به نظر شیوه اجرای اعتباربخشی بیمارستان ها منطقی تر و عملی تر شده است و پرستاران را از مستند سازی صرف دور کرده است البته بحث کاهش فشار کاری به پرستاران در این زمینه زمانی به طور کامل تحقق می یابد که کل مستندسازی ها به صورت الکترونیک در آید.


وی افزود: با اصلاحات صورت گرفته در آیین نامه مربوط به اعتباربخشی تا حد زیادی کار و فشار کاری پرستاران کاهش یافته است اما آنچه در آیین نامه جدید اعتبار بخشی بسیار حائز اهمیت است بحث تأکید بر کار گروهی (تیم ورک) است زیرا پیش از این سنجه ها برای هر گروهی جدا بود مثلا پرستار باید فلان کار را می کرد اما الان کل تیم درمان مد نظر است و به همه افراد اشاره دارد و دیگر تأکید و فشار کاری تنها بر دوش پرستار نیست.


مدیر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی قزوین ادامه داد: توجه به تیم در آیین نامه نامه جدید اعتباربحشی یکی از جنبه های مثبت این طرح است به گونه ای که سوالات اساسی در آیین نامه جدید بیشتر از رئیس بخش و رئیس بیمارستان پرسیده شده است و پیش از اینکه به سراغ پرستاران بیاید، تأکید بر این است که باید مدیران بیمارستان خود را معتقد و ملزم به انجام اعتباربخشی بدانند.


وی اضافه کرد: البته هنوز در جریان ریز مسائل طرح اعتباربحشی جدید نیستیم و کلیات آن را می دانیم و اینکه مثلا سنجه ها شامل چه تغییراتی شده است، نیستم ولی بر اساس کلیات به نظر می رسد بسیار بهتر از قبل شده است.
تیموری تصریح کرد: در حال حاضر بر اساس طرح اعتباربخشی قبلی بیشتر وقت پرستاران در ایستگاه پرستاری برای ثبت گزارشها و مستند سازی می گذرد البته تمام این زمان صرف اعتباربخشی نبوده است و تمام مستند سازی را شامل می شود زیرا ثبت گزارشهای پرستاری نیز زمان زیادی از پرستار می گیرد و بی شک الکترونیک سازی ثبت گزارش های پرستاری می تواند در تسریع این فرایند بسیار موثر باشد.


وی افزود: البته بحث الکترونیک سازی ثبت گزارشها و مستند سازی ها جزو اهداف معاونت پرستاری است و این امر می تواند در بهبود استفاده از زمان کاری پرستاران بسیار مفید و موثر باشد زیرا فرم هایی که در حال حاضر پرستاران مثلا به صورت جدا جدا برای ثبت گزارشهای مربوط به بیماران پر می کنند در حالت الکترونیک زمان کمتری را به خود اختصاص می دهد زیرا داده های مشابه به طور اتوماتیک در قسمت های لازم می نشیند و دیگر نیازی به تکرار ثبت به صورت دستی نیست.


مدیر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی قزوین با تأکید بر لزوم و اهمیت الکترونیک سازی ثبت پرستاری گفت: اگر پرونده الکترونیک بیماران راه اندازی شود، زمان بسیاری در حوزه پرستاری صرفه جویی می شود که می تواند صرف بالین بیماران شود زیرا در حال حاضر مثلا برای ثبت علایم حیاتی بیمار، باید این ثبت در چندین مورد نظیر برگه علایم، دفتر ثبت، گزارش پرستاری و ... ثبت می شود که این روند ثبت بیش از گرفتن علایم حیاتی بیمار وقت پرستار را می گیرد.


وی افزود: در صورتی که اگر این فرایند الکترونیک سازی شود پرستار کافی است یکبار این موارد را در کامپیوتر وارد کند و این شیوه می تواند زمان پرستاران را مفیدتر کند ضمن اینکه می تواند در کاهش خطاهای احتمالی ناشی از این ثبت های دستی مکرر بسیار موثر باشد و در ایجاد ایمنی بیشتر برای بیمار نیز گامی مهم محسوب می شود.


تیموری ضمن استقبال از اصلاحات صورت گرفته در آیین نامه طرح اعتبار بخشی گفت: تغییرات صورت گرفته در آیین نامه مربوط به اعتبار بخشی برای هدایت بیشتر پرستاران به بالین بیمار محسوس است و امیدواریم بتواند با صرفه جویی در وقت پرستاران و هدایت بیشتر آنها به بالین بیمار موجب رضایتمندی بیشتر بیماران و مردم شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha