کد خبر: عضو-شورای-عالی-نظام-پرستاری؛-پزشک-خانو
۴ دی ۱۳۹۵، ۱۳:۳۷

عضو شورای عالی سازمان نظام پرستاری گفت: اگر طرح پزشک خانواده پس از چند سال پایلوت شدن به‌ درستی ارزیابی، عیب‌یابی و اجرا می‌شد اکنون از بسیاری از هزینه‌ها و مراجعات بی‌رویه وغیرضرور به متخصصان جلوگیری می‌شد.

به گزارش خبرگزاري سلامت به نقل از روابط عمومي سازمان نظام پرستاري علی اشرف رحمان پناه ، افزود: پرستاران  در طرح پزشک خانواده می‌توانند نقش محورى برعهده گیرند و پیش از آن نقش عمده در پیشگیرى و مراقبت‌هاى پایه سلامت در راستاى کمک به سلامتى و کاهش هزینه‌هاى بهداشتى درمانى مردم و دولت داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه در اصلاح سیستم ارجاع، بیمار می‌تواند از پرستار به پزشک ارجاع داده شود، خاطر نشان کرد: در اجرای صحیح سیستم ارجاع باید پرستاران به‌عنوان عضوی از تیم درمان بکار گرفته شوند تا با اتکا بر دانش و مهارت خود نقش تشخیصى و درمانى متناسب با نیاز بیماران را انجام دهند.

عضو شورای عالی سازمان نظام پرستاری، افزود: طرح پزشک خانواده  می‌تواند به‌عنوان یکی از زیرساخت‌های کلیدی و تعیین‌ کننده در بستر نظام سلامت برای تحول و کاهش هزینه‌های القایی و پرداخت از جیب مردم و کاهش زیرمیزی‌ها و... باشد، هرچند که این طرح خود نیز  از کشورهای دیگر اقتباس شده است و مشکلات خاص خود را دارد، اما حداقل می‌تواند هزینه‌هاى بهداشتى درمانى مردم و دولت را کاهش دهد.

وی با بیان اینکه پرستاران به عنوان عضوی از تیم درمان می‌توانند در پزشک خانواده و سیستم درمان به خوبی ایفای نقش کنند، یادآور شد: انتظار می‌رود در صورت اصلاح و اجرایى شدن طرح پزشک خانواده شهرى از پرستاران داراى صلاحیت استفاده بهینه شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha