کد خبر: عفونت‌های-بیمارستانی-در-ایران-نسبت-به
۱۳ مهر ۱۳۹۵، ۹:۵۰


خبرگزاری سلامت: خوشبختانه طی یک تا دو سال اخیر در خصوص کاهش و کنترل عفونت‌های بیمارستانی اقدامات موثری انجام شده و آمارهای ما نسبت به آمارهای منطقه‌ای و جهانی به طور کامل همخوانی دارد؛ یعنی مشکل عفونت‌های بیمارستانی در کشور ما جدی تر از کشورهای دنیا نیست.

دکتر علیرضا سلیمی رییس انجمن بیهوشی و مراقبت‌های ویژه ایران می‌گوید: عفونت‌های بیمارستانی از مقوله‌هایی است که همیشه مورد توجه بوده و باید مراقب آن بود، زیرا در رأس عفونت‌هایی است که درمان آن می‌تواند دشوار و برای بیماران مهلک باشد. به همین جهت همیشه جزء اولویت‌های ما بوده و به آن توجه ویژه‌ای داریم.

عفونت های بیمارستانی
بر اساس این گزارش، به طور عمده در مقوله عفونت‌های بیمارستانی ریسک بیشتری به کادر درمانی تحمیل نمی‌شود، اما در خصوص بیماران می‌تواند یک یا چند ارگان و یا به صورت سیستمیک تمام بدن را درگیر کند که خطرات جدی مانند از دست رفتن کارکرد یک یا چند ارگان مهم و در برخی از مواقع مرگ در پی دارد.

وی ادامه می‌دهد: خوشبختانه در حال حاضر به نظر می‌رسد عفونت‌های بیمارستانی با وجود کمیته‌های کنترل عفونت که در تمام بیمارستان‌ها جزء استانداردهای درمانی است با توجه به کارهای انجام شده و اطلاع رسانی‌ها به خوبی در سطح کشور تحت کنترل است.

وی معتقد است عفونت‌های بیمارستانی موضوعی نیست که هیچ وقت تمام شود، زیرا به دلیل استفاده بی‌رویه از آنتی بیوتیک‌ها در دنیا موجب مقاوم شدن میکروب ها می‌شود و این امر یک جنگ بی پایان است یعنی آنتی بیوتیک قوی‌تر وارد بازار می‌شود و به صورت مجدد میکروب‌ها مقاوم می‌شوند و برای میکروب مقاوم تر آنتی بیوتیک جدید و الی آخر این قضیه ادامه می‌یابد. بنابراین بسیار مطلوب است که برای چنین مقوله‌ای بحث استفاده صحیح از آنتی بیوتیک‌ها را در دست داشته باشیم، حال آن که برای برخورد با عفونت‌های بیمارستانی پروتوکل‌های خاصی وجود دارد که شانس مقاوم شدن میکروب‌ها را کاهش می‌دهد.

عفونت های بیمارستانی

رییس انجمن بیهوشی و مراقبت‌های ویژه ایران با ابراز امیدواری عنوان می‌کند که در کشورمان طی یک تا دو سال اخیر در خصوص عفونت‌های بیمارستانی به خوبی کارشده و در آی‌سی‌یوها پروتوکل‌های خاصی وجود دارد. با توجه به این‌که حساسیت خاصی نسبت به بخش آی سی یو وجود دارد و بیماران بستری در آنجا وضعیت خیلی مطلوبی ندارند، سخت گیری روی آن بیشتر است و در این رابطه تمهیدات مختلفی اعم از کنترل و پیشگیری از شیوع عفونت وجود دارد. شیوع عفونت در آی سی یو می‌تواند موجب عوارض جدی و خطر مرگ و میر بیشتری نسبت به بخش‌های معمولی شود. بنابراین باید توجه دوچندانی نسبت به عفونت‌های بیمارستانی در این بخش داشته باشیم.

وی خواستار شد که همکارانش از پروتوکل‌های استاندارد جهانی و کشوری در زمینه کنترل عفونت‌های بیمارستانی پیروی نمایند، زیرا روی آن کار شده و شانس عوارض و شانس افزایش مقاومت میکروبی را نسبت به آنتی بیوتیک‌ها کاهش می‌دهد.

 
دکتر داریوش جاویدی، جراح سرشناس قلب و عروق در این ارتباط می‌گوید: عفونت‌های بیمارستانی منجر به جوش نخوردن زخم‌ها و استخوان سینه می‌شود، با افزایش عفونت‌های بیمارستانی مخارج درمانی که بر دوش دولت، بیمه و ملت گذاشته می‌شود به شدت افزایش خواهد یافت. کمیته‌های عفونی که در حال حاضر در بیمارستان‌ها فعال هستند، باید بیش از پیش فعال شوند و با فعال شدن آنها کمک بسیار شایسته و شایانی در این امر خواهد شد.

 

کد خبرنگار: 410100

 

 

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha