کد خبر: عوارض-کمبود-ویتامین-b12
۱۱ آذر ۱۳۹۷، ۱۴:۰۰

به گزارش طبنا (خبرگزاری سلامت)، وجود ویتامین B12 برای عملکرد مطلوب اعصاب‌، ترکیب DNA و تشکیل گلبول‌های قرمز ضروری است. کمبود این ویتامین می‌تواند مشکلات جدی متوجه سلامت فرد کند که البته با مصرف مکمل‌ها یا تزریق آمپول قابل جبران است.

افرادی که رژیم غذایی گیاه‌خواری را دنبال می‌کنند در صورتی که از مصرف مکمل‌ها خودداری کنند با گذشت زمان به کمبود ویتامین B12 دچار می‌شوند. به گفته کارشناسان، بیش از دو سوم از موارد ابتلا به کمبود ویتامین B12 در دوران میانسالی مشاهده می‌شود چراکه در این دوران بدن قادر به جذب کافی این ویتامین از مواد غذایی مصرفی نیست.

کمبود ویتامین B12 می‌تواند علائم متعددی از جمله احساس خستگی، ضعف، یبوست، از دست دادن اشتها و کاهش وزن را موجب شود. از دیگر علائم این کمبود می‌توان به افسردگی، زوال عقل، از دست دادن قدرت حافظه و عدم توانمندی در حفظ تعادل اشاره کرد.

به گزارش نیویورک تایمز، همچنین کمبود ویتامین B12 می‌تواند فرد را در معرض ابتلا به نوعی کم خونی قرار دهد که خود از کمبود اسید فولیک ناشی می‌شود. بنابر این به توصیه پزشکان در صورتی که کم‌خونی تشخیص داده شود لازم است سطح ویتامین B12 نیز بررسی شود.

این ویتامین به طور طبیعی در گوشت ماهی، گوشت قرمز، تخم‌مرغ و محصولات لبنی وجود دارد. (ایسنا)

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha