کد خبر: قارچ-آسپرژیلوس-با-بدن-انسان-چه-می‌کند
۱۹ شهریور ۱۳۹۹، ۱۴:۴۸
قارچ آسپرژیلوس با بدن انسان چه می‌کند؟

دکتر مهرانگیز زنگنه متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت با اشاره به قارچ آسپرژیلوس و بیماری آسپرژیلوزیس، اظهار کرد: قارچ‌ها در کشور ما و جهان بسیار فراوان است و آسپرژیلوس هم یک نوع از انواع قارچ‌ها است که در محیط می‌تواند وجود داشته باشد.

وی با بیان اینکه این نوع قارچ بیشتر در محیط‌ به خصوص محیط‌هایی که خانه‌های خراب در آن واقع شده، وجود دارند، افزود: قارچ آسپرژیلوس در خاک، شکاف دیوارها و یا مکان‌هایی که برگ‌های خشک، علوفه‌ها هستند هم وجود دارد.

متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری در پاسخ به این سوال که قارچ آسپرژیلوس چه خطراتی برای افراد دارد، گفت: این نوع قارچ معمولا در افرادی که سالم هستند و بیماری زمینه‌ای ندارند، مشکل زیادی ایجاد نمی کند اما برای افراد دارای نقص ایمنی و کسانی که شیمی درمانی می‌شوند می‌تواند مشکلات زیادی ایجاد کند.

زنگنه بیان ادامه داد: همچنین قارچ آسپرژیلوس می‌تواند مشکلاتی در سیستم تنفسی افرادی که گلبول‌های سفید آنها پایین است و یا دارای دیابت پیشرفته هستند، ایجاد کند.

وی اضافه کرد: باید تاکید کنم که این نوع قارچ برای افرادی که بیمارهای زمینه‌ای دارند می‌تواند مشکلاتی مختلفی به خصوص در سیستم تنفسی آنها ایجاد کند.

این متخصص بیماری‌های عفونی تصریح کرد: گاهی قارچ آسپرژیلوس می‌تواند در بیمارانی که معتاد به هروئین هستند از طریق استنشاق وارد سینوس‌ها شود و مشکلاتی برای فرد ایجاد کند. این نوع قارچ می‌تواند فرد را مبتلا به سینوزیت کند.

عفونت ریه

زنگنه با تاکید بر اینکه شایع‌ترین علامت قارچ آسپرژیلوس در ریه است، افزود: این نوع قارچ باعث پنومونی یا همان عفونت ریه می‌شود. در افرادی که نقص ایمنی دارند می‌تواند باعث عفونت مغزی شود و یا دیگر اعضای بدن را درگیر کند.

وی بیان کرد: در اشخاص طبیعی این قارچ‌ها می‌تواند عفونت موضعی در ریه، سینوسها و سایر نقاط بدن ایجاد کند.

متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری با اشاره به انواع قارچ‌های عفونی، گفت: قارچ‌ها انواع مختلف مانند قارچ ناخن، پوست سر، قارچ بدن و ... دارند؛ بسیاری از قارچ‌های پوستی باعث انواع کچلی‌ها می‌شوند.

قارچ سیستمیک

زنگنه اشاره کرد: قارچ‌ها طیف وسیعی دارند که یکی از آنها قارچ سیستمیک مانند آسپرژیلوس است  که می‌تواند باعث ایجاد عفونت در اعضای مختلف بدن شود.

وی با بیان اینکه قارچ سیستمیک در همه دنیا وجود دارد، یادآور شد: این نوع قارچ‌ها بیشتر با مسائل بهداشتی ارتباط دارد و هر جایی که مسائل بهداشتی به خوبی رعایت نشود قارچ‌های پوستی در آنجا بیشتر دیده می‌شود.

به گفته این متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری چند نوع قارچ اختصاصی مانند هیستوپلاسموزیس هستند که در کشورهای دیگر وجود دارند اما در کشور ما مشاهده نمی‌شوند.

گفت‌وگو: مینا افسریان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha