مدیریت پول در وزارت بهداشت بسیار نامناسب است/اولویت مسئولان سلامت مردم نیست/بودجه 11هزار و 500 میلیاردی صرف چه شد؟

محمد شریفی مقدم دبیر کل خانه پرستار در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت با اشاره به مشکلات پرستاران در کشور اظهار کرد: مشکلات پرستاری را به سه دسته تقسیم می کنم که قوانین بر زمین مانده و اجرا نشده پرستاری یکی از آنها است.

وی افزود: ۳ قانون داریم که یکی تعرفه گذاری خدمات پرستاری است که مصوب سال ۱۳۸۶ است و علی‌رغم طی شدن تمام مراحل کارشناسی، قانونی و حقوقی هنوز اجرایی نشده است.

دبیر کل خانه پرستار اضافه کرد: حتی در دوره های مختلف با وجود دستورات روسای جمهور و تصویب آن در صحن دولت، کمیسیون اجتماعی، برنامه ششم توسعه و تبصره ذیل بند 3ماده 74 که دولت مکلف به اجرای آن بوده ؛ این قانون بر زمین مانده و اجرایی نشده است.

شریفی مقدم با بیان اینکه اجرای قانون های تصویب شده خواسته تمام پرستاران کشور است، گفت: اگر این قانون اجرا شود، ذینفعان آن هم مردم و هم پرستاران بخش دولتی و خصوصی هستند.

عدم اجرای قانون ارتقاء و بهره وری

وی تصریح کرد: یک قانون سخت و زیان‌آور داریم که این قانون هم متعلق به سال 67 و هم در سال ۸۸ در قانون کار و ارتقاء و بهره وری نیز آمده است. در بخش دولتی، قانون گذار گفته است که به خاطر سختی و پرخطر بودن شغل پرستاری، این قانون باید اجرایی شود اما هنوز اجرا نشده است.

شهادت 100 مدافع سلامت

دبیر کل خانه پرستار با اشاره به اینکه در دوران شیوع کرونا بیش از ۵۰ هزار نفر مبتلا و بیش از 100 نفر شهید مدافع سلامت داشته ایم، اینها همه نشان دهنده پرخطر بودن شغل پرستاری است.

شریفی مقدم بیان کرد: قانون گذار گفته که باید به پرستار 5 سال سنوات ارفاقی داده شود تا زودتر بازنشسته شود (در بخش خصوصی این سنوات ۱۰ سال و در بخش دولتی 5 سال است) اما با وجود اینکه پرستار بعد از 25 سال دچار مشکلات کمردرد، واریس پا و دیگر مشکلات شده؛ دانشگاه علوم پزشکی با این قانون اصلاً موافقت نمی کند.

استفاده از مزایای قانون برای بازنشستگی

وی ادامه داد: متاسفانه پرستاران به هیچ عنوان نمی توانند از مزایای این قانون برای بازنشستگی استفاده کنند. سومین قانون هم قانون ارتقاء و بهره وری است که با وجود ابلاغ شدن آن هنوز اجرایی نشده است.

دبیر کل خانه پرستار با بیان اینکه هدف قانون گذار از قانون ارتقاء و بهره وری و کم کردن ساعت کار پرستار بوده است، توضیح داد: این قانون به علت کمبود کادر پرستاری بر زمین مانده؛ در واقع به پرستاران اضافه کار اجباری می دهند و بعد از ماه ها مبلغ بسیار کمی به حساب آنها واریز می کنند.

شریفی مقدم یادآور شد: ما در مورد کادر پرستاری با استانداردهای جهانی فاصله داریم؛ در استانداردهای جهانی به ازای هر هزار نفر 10 پرستار دارند. سازمان بهداشت جهانی می گوید اگر مردم بخواهند خدمات متوسط پرستاری دریافت کنند این رقم حداقل باید بین 5 نفر باشد. در کشور ما قبل از کرونا ضریب یک و نیم بوده اما امروز قطعا پایین تر است.

خدمات پرستاری

وی تصریح کرد: اگر جمعیت پرستارها در کشور ما دو برابر شود آن زمان فقط به کف استاندارد می‌رسیم؛ در حال حاضر مردم حتی نصف خدمات پرستاری را هم در کشور دریافت نمی کنند.

حرف پوپولیستی مسوولان

دبیر کل خانه پرستار با اشاره به حرف های رییس کل نظام پرستاری مبنی بر اینکه پرستارها با همه توان کار کردند تا مردم آسیب نبینند، گفت: این حرف پوپولیستی است. سازمان بهداشت جهانی می گوید هر چقدر نیروی پرستار در کشورها کم باشد به همان اندازه خسارت به مردم بالاتر می رود.

شریفی مقدم اضافه کرد: اگر پرستارهای ما در کشور نسبت به هر هزار نفر از 3 نفر کمتر باشند، خسارت به مردم بیشتر خواهد بود و با مرگ و میر ما ارتباط مستقیم خواهد داشت.

وی توضیح داد: با کمبود نیرو پرستار در کشور، پرستار هر روز خسته تر می شود و در همین حال نیز احتمال آسیب به بیمار بالا می رود. دولت علی رغم تمام قول هایی که برای استخدام پرستار داده اما در سال ۹۵ تا 97 هیچ پرستاری در کشور استخدام نشد و در سال ۹8 هم یک آزمون برگزار شد که خروجی آن استخدام 4 هزار نفر پرستار بود.

به گفته دبیر کل خانه پرستار؛ در حال حاضر 6هزار نفر از پرستاران به خاطر کرونا، بازنشستگی و یا ترک کار از چرخه خارج شده اند که این رقم بسیار کم است و مردم از کمبود پرستار آسیب زیادی می‌بینند.

استخدام 10 هزار پرستار با هزار و 500 میلیارد بودجه

شریفی مقدم در ادامه با بیان اینکه دولت برای استخدام 10 هزار پرستار به رقم هزار و ۵۰۰ میلیارد نیاز دارد، افزود: این عدد در برابر جان مردم برای دولت رقمی نیست، 10ها هزار میلیارد پول به وزارت بهداشت واریز می شود اما مدیریت این پول ها بسیار نامناسب است. آخرین پولی که از صندوق توسعه ملی و دیگر منابع به وزارت بهداشت برای تسویه معوقات پرستاران و به اسم پرستار واریز شد مبلغی 11 هزار و 500 میلیارد تومان بود که آقای نوبخت اعلام کردند برای تسویه معوقات کادر درمان است.

وی با تاکید بر این موضوع که پرستاران در افکار عمومی مورد حمایت مردم قرار دارند، گفت: دولت برای آرام کردن افکار عمومی گفت که معوقات پرستاران را پرداخت کرده ایم اما از آنچه که من اطلاع دارم کمتر از 10 درصد به کل کادر درمان و کمتر از 5 درصد از این پول 11 هزار و 500 میلیارد تومانی بابت معوقات پرستاری پرداخت شده است.

دبیرکل خانه پرستار ادامه داد: جامعه پرستاری از دولت سوال دارند که به صورت شفاف توضیح دهید این رقم 11 هزار و 500 میلیارد تومانی کجا هزینه شده است.

بی احترامی به جامعه پرستاری

شریفی مقدم بیان کرد: هیچ کاری برای پرستارهای کشور انجام نشده و همه حرف ها در حد شعار باقی مانده است. مسئولان روابط عمومی وزارت بهداشت گفته اند که امسال به خاطر روز پرستار قطارها بوق بزنند، کشتی ها سوت بزنند که این موضوع باعث رنجش خاطر جامعه پرستاری کشور شده است.

مدیریت تعارض منافع

وی با اشاره به فارغ التحصیل شدن 12 هزار پرستار در سال توضیح داد: در 8 سال گذشته 96هزار پرستار در کشور فارغ التحصیل شده اند اما به دلیل مدیریت تعارض منافع، نیروها به کار گرفته نشده‌اند. بدون تردید شخصی که در وزارت بهداشت است و منابع هنگفتی هم دریافت می‌کند باید نسبت به استخدام پرستار و کادر درمانی اقدام کند. دولت بر این عقیده است که در این دو دوره 40 هزار تخت بیمارستانی ایجاد شده است؛ طبق استانداردهای خود وزارت بهداشت برای هر تختی باید 2ونیم کادر پرستاری داشته باشیم به این معنی که برای این تختها تا به الان باید 100 هزار نفر نیروی پرستار استخدام کرده باشند که چنین اقدامی رخ نداده است.

دبیرکل خانه پرستار تاکید کرد: دولت به خاطر پولی که در تخت، تجهیزات و دارو وجود دارد اقداماتی انجام می دهد اما برای استخدام پرستار به دلیل اینکه ذی نفع نیست و در واقع به دلیل اینکه ذینفعان مردم هستند و مردم هم برای دولت اهمیتی ندارند، کاری انجام نمی دهد.

شریفی مقدم گفت: پرستارهای ما هم اکنون به دلیل تسهیلاتی که کشورهای اروپایی برای آنها فراهم کرده اند در حال مهاجرت از کشور هستند. همچنین به خاطر تعارض منافع، نیروهای پرستاری ما را دیگر کشورها با دانش و مهارت بالا جذب می کنند چراکه اولویت مسئولان ما سلامت مردم نیست.

وی افزود: اولویت وزارت بهداشت سلامتی مردم نیست چراکه بر اساس توصیه سازمان بهداشتی به تمام دنیا؛ اگر می‌خواهید کشور سالم داشته باشید باید به جامعه پرستاری اهمیت دهید.

گفت‌وگو: مینا افسریان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha