کد خبر: مشارکت-هلال-احمر-در-تامین-پلاسمای-خون-د
۲۶ مرداد ۱۳۹۹، ۱۵:۰۱
مشارکت هلال احمر در تامین پلاسمای خون در خراسان جنوبی

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری سلامت به نقل از روابط عمومی جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی، محمد رضا رضایی در دیدار با مدیرکل انتقال خون خراسان جنوبی نیاز به خون را نیازی همیشگی دانست و افزود: سازمان انتقال خون باید همانند امدادگران همواره برای خدمت رسانی به قشر نیازمند آماده باشند.

وی با بیان اینکه داوطلبان جمعیت هلال احمر نه تنها در حوادث بلکه در دیگر صحنه های امدادی و خدمت رسانی پیشتاز هستند، گفت: با توجه به اهمیت اهدای خون در شرایط پیش رو، از داوطلبان خواستاریم همچون گذشته با اهدای خون خود، نیازمندان را یاری دهند.

رضایی بیان کرد: داوطلبان هلال احمر می توانند از طریق راه اندازی کمپین هایی در راستای شناسایی افراد توانمند و ترغیب آن ها به امر اهدای خون گام بردارند.

وی ادامه داد: همانگونه که داوطلبان جمعیت هلال احمر در زمان حوادث پای کار هستند، در میدان فرهنگ سازی و ترویج امر اهدای خون آماده هستند.

رضایی اهدای خون را نمادی ارزشمند از همدلی، احساس مسئولیت، پیوند با همنوع و از خالص ترین نمونه های نوع دوستی در جهان امروز دانست و گفت: اهدا کنندگان خون در هیاهوی زندگی مادی، قهرمانانی هستند که بدون هیچ توقع و چشم داشتی، بخشی از وجودشان را در اختیار هم نوعان خود قرار می دهند.

وی اظهار کرد: خوشبختانه مردم خراسان جنوبی علی رغم محرومیت ها در زمان بحران بیشترین میزان کمک به حادثه دیدگان را داشته اند و در امر اهدای خون هم پیشتازی خواهند کرد.

کاهش ۶ درصدی نرخ اهدای خون

مدیرکل انتقال خون خراسان جنوبی هم در این  دیدار بیان کرد: با توجه به شیوع کرونا و کاهش مراجعه مردم برای اهدای پلاسمای خون نیازمند همکاری مردم هستیم.

ابراهیم میری مقدم با اشاره به شرایط اهدای خون بیان کرد: پیش از هر بار اهدای خون، سلامت فرد اهدا کننده با سنجش میزان فشار خون، ضربان قلب، میزان هماتوکریت های خون بررسی شده و سپس اجازه اهدا به فرد داده می‌شود.

وی با اشاره به شیوع کرونا در خراسان جنوبی بیان کرد: در حال حاضر متاسفانه به دلیل ترس ناشی از عدم آگاهی، ۱۵ درصد از مراجعه کنندگان و متقاضیان اهدای خون و شش درصد نرخ اهدای خون کاهش یافته است.

میری مقدم اظهار کرد: انتقال خون مرکزی درمانی نیست بلکه سالم ترین افراد با شرایطی خاص در راستای اهدای خون به مراکز خونگیری در استان مراجعه می کنند.

مدیرکل انتقال خون خراسان جنوبی با تاکید بر همکاری هر چه بیشتر مردم در این اقدام خیرخواهانه بیان کرد: بر اساس مطالعات علمی و عملی، پلاسمای خون در بهبود افراد مبتلا به کرونا نقش بسزایی دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.

میری مقدم با بیان اینکه بسیاری از داوطلبان جمعیت هلال احمر ایثارگر، ورزشکار، توانمند و مقید هستند، ادامه داد: از این افراد خواستاریم در امر اهدای خون و پلاسمای خون بیماران نیازمند را یاری کنند.

وی با بیان اینکه با توجه به پیش بینی ها در پاییز و زمستان با شرایط دشواری رو به رو خواهیم بود، اظهار کرد: مقابله با این مشکل نیازمند افزایش ذخایر خونی بوده که همکاری هلال احمر و دیگر افراد جامعه را می طلبد.

میری مقدم همچنین خواستار فرهنگ سازی اهدای پلاسمای خون شد و افزود: شرایط اهدای پلاسما همانند اهدای خون بوده و شامل سن ۱۸ تا ۶۰ سال، نداشتن سابقه بیماری، صحت کامل و مصرف نکردن دارو در زمان اهدا  است.

در پایان هم اندیشی مقرر شد در صورت موافقت مسئولان مربوطه، به اهدا کنندگان پلاسمای خون کارت تضمین اهدا شود که در زمان بحران، نیاز فرد به ذخایز خونی به طور ۱۰۰ درصد تامین شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha