کد خبر: نگاه-جامع-نگر-به-علم-تولیدمثل-می-تواند-ت
۶ مرداد ۱۳۹۵، ۸:۲۵

رییس انجمن علمی جنین­ شناسی گفت: این انجمن حدود 5 سال است که با هدف ضرورت توسعه­ علمی در بخش تولیدمثل تشکیل شده است.

به گزارش خبرگزاری سلامت، دکتر محمدمهدی آخوندی، رییس انجمن علمی جنین­ شناسی و بیولوژی تولید مثل کشور گفت: اقدامات مهمی در حوزه تولیدمثل در کشور رخ داده است که از آن جمله انتقال تکنولوژی، رو ش­های کمک باروری و کمی بعد از کشت این رو ش­ها در دنیا بود. اقدام بعدی راه ­اندازی گروه ­های مختلف تحقیقاتی و علمی مرتبط با تولیدمثل در کشور بود که به خصوص در پژوهشگاه ابن­ سینا با درک چند وجهی بودن علم تولیدمثل، صورت گرفت.

وی ادامه داد: علم تولید مثل ابعاد مختلفی دارد و لازم است گروه ­های مختلف ایمونولوژی تولیدمثل، غدد تولیدمثل، عفونت تولیدمثل، جنین­ شناسی ژنتیک تولیدمثل و مباحث اخلاق و حقوقی در حوزه­ای تولیدمثل در آن مشارکت داشته باشند.

آخوندی با اشاره به این که ارتقای آگاهی در توسعه و پیشرفت این علم نقش تعیین­ کننده ­ای دارد، تأکید کرد: طی سال ها سعی شد با برگزاری سمینارها سالانه کشوری متخصصان، کارشناسان و برنامه ­ریزان کشور در حوزه ­های مختلف با دغدغه ­های موجود در این عرصه مثل سقط مکرر، ژنتیک، تولیدمثل، ایمونولوژی تولیدمثل، اهدای جنین، اهدای گامت، بحث رحم جایگزین عوامل محیطی در ناباروری، اندومتریوز و... آشنا شوند.

رییس انجمن علمی جنین­ شناسی و بیولوژی تولیدمثل ایران بر استفاده از این تکنولوژی در ارتباط با داشتن فرزند سالم اشاره کرد و گفت: گاهی زوج ­ها امکان داشتن فرزند سالم را ندارند و یا نگران از داشتن فرزند معلول هستند، در این زمان علم تولیدمثل با بهره­ گیری از تکنولوژی­ های پیشرفته ژنتیکی مثل تشخیص سلامت جنین قبل از انتقال به رحم (PGD) می­تواند به این زوج­ها کمک کند تا با هر شرایطی که دارند، صاحب فرزند سالم شوند.

دکتر محمد مهدی آخوندی که از بنیانگذاران درمان ناباروری در کشور است، یکی از مهمترین چالش­ های موجود در حوزه­ تولیدمثل در کشور را بخشی­ نگری برخی از متخصصان عنوان و خاطرنشان کرد: هنوز هم برخی از متخصصان فکر می­ کنند که با استفاده از یک متخصص  می­ توان بر توسعه­ گسترده­ی علمی بی نظیری که در حوزه­ تولیدمثل صورت گرفته است، فائق آمد. در حالی که وقتی به پیشرفت­ های علمی در رابطه با تشخیص صحیح و درمان مناسب ناباروری را توجه می­ کنیم در می­یابیم که درمان ناباروری کاری تخصصی و گروهی است.

به گفته­ آخوندی، شاید با در نظر گرفتن تمام ابعاد پزشکی به جامعه­ شناسی، حقوق و اخلاق در حوزه­ تولیدمثل توجه شده و باید بیش از ده متخصص در کنار هم و به صورت منسجم فعالیت کنند تا به نتیجه­ی مطلوب در این باره برسیم.

رییس انجمن علمی جنین­ شناسی گفت: این انجمن حدود 5 سال است که با هدف ضرورت توسعه­ علمی در بخش تولیدمثل تشکیل شده است.

دکتر محمد مهدی آخوندی با اشاره به این که در حال حاضر متخصصان مختلف در حوزه­ علوم تولیدمثل حیوانی و انسانی و حوزه­ های نظری مربوط به جامعه ­شناسی، روان­شناختی، حقوقی و اخلاقی و حوزه­ های صنعتی مربوط به توسعه­ علوم تولیدمثل با این انجمن همکاری می­ کنند از مهمترین دستاوردهای این انجمن تهیه­ استانداردهای لازم در خدمات درمان ناباروری و تدوین پروتکل استاندارد بخش جنین­ شناسی عنوان کرد.

وی تصریح کرد: سعی انجمن بر این است که زمینه­ لازم را برای استاندارد کردن خدمات درمان ناباروری، فراهم کند تا همه­ مراکز درمان ناباروری در کشور بتوانند در تشخیص و درمان به صورت هماهنگ عمل کنند.

این استاد دانشگاه از دیگر دستاوردهای این انجمن علمی را ایجاد دکترای تخصصی تولیدمثل و تأسیس بورد تولیدمثل در وزارت بهداشت عنوان کرد و گفت: قبل از تأسیس این رشته، علم تولیدمثل محدود به متخصص زنان و ارولوژی بود.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha