کد خبر: پیشنهاد-ارتقای-خدمات-پرستاری-در-سطح-جا
۲۲ تیر ۱۳۹۵، ۹:۲۹

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با اشاره به ارتقای حرفه پرستاری گفت: معتقد هستم که پرستارها می توانند کلینیک مشاوره و ارائه خدمات تندرستی در سطح جامعه ایجاد کنند.

حیدر علی عابدی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری سلامت، درباره مناقشه بین وزارت بهداشت و جامعه پرستاری اظهار داشت: بنده پیشنهاد داده ام که نظام پرستاری برنامه های خود را تدوین  و پنج نفر به عنوان ناظر و مشاور انتخاب کند و معاونت پرستاری نیز، پنج نفر مشاور انتخاب کند و در یک جلسه ده نفره برنامه ها را بررسی کنیم تا ببینیم کدام یک از برنامه ها، گام به گام قابلیت اجرایی دارد و رفع سوءتفاهم شود.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس افزود:از روزی که این کار را انجام دهند و تا روزی که به نتیجه برسند، آتش بس باشد و در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی از تخریب همدیگر دست بردارند. بنده نیز قول می دهم آن برنامه هایی که در اختیار وزیر باشد را از وی خواهش کنم که قابلیت اجرا داشته باشد و آنهایی  که در توان مملکت نیست در برنامه های سال های آتی دیده شود.

عابدی با بیان این که برنامه هایی برای ارقتاء حرفه پرستاری پیشنهاد داده ام، تصریح کرد: این پیشنهادها فراتر از آن چیزی است که تا به حال به دنبالش بوده ام. ارتقاء خدمات پرستاری و گسترش فعالیت های پرستاری از سطح بیمارستان به تخصصی شدن و در سطح جامعه است. معتقد هستم بسیاری از پروسیجرهای تخصصی و پروسیجرهای گسترش در فعالیت های جامعه را این گروه می توانند انجام دهند.

وی گفت: معتقد هستم که پرستارها می توانند کلینیک مشاوره و ارائه خدمات تندرستی در سطح جامعه ایجاد کنند و تا به الان در این مورد، مشکلاتشان این بوده که بیمه خدمات این ها را به رسمیت نمی شناخت و باید جلساتی با بیمه داشته باشیم و کمیسیون با وزارت بهداشت ودرمان صحتب کند تا این خدمات را به رسمیت بشناسیم.

نماینده مجلس شواری اسلامی خاطرنشان کرد:از این طریق علاوه بر این که پرستاران در بیمارستان کار می کنند  می توانند در بخش خصوصی هم کلینیک داشته باشند و مردم جامعه را که تشنه این خدمات در منزل هستند، از این خدمات بهره مند می شوند.

عابدی با اشاره به این که مجوز و امضای کلینیک مشاوره و ارائه خدمات را در سال 78 از فرهادی، وزیر وقت گرفتیم، یادآورشد: بنده به همراه تعدادی از همکاران به عنوان اعضای شورای عالی پرستاری بودیم و در این شورا آن را مصوب کردیم و به دکتر فرهادی ابلاغ شد. منتها چون تعرفه های آن مشخص نشد و بیمه هم ارتباط برقرار نکرد این طرح موفق نبود.

وی افزود: هدف ما احیاء دوباره این طرح است. از یک طرف خدمات قابل ارائه را تعرفه گذاری و از طرف دیگر با بیمه هماهنگ کنیم که این خدمات را به رسمیت بشناسد. چرا که اگر پرستارهای ما بتوانند مراقبت های درمنزل برای پیشگیری از عوارض بیماری  هایی مثل دیابت و فشار خون ارئه بدهند یا بیمارانی که دچار مشکلات حرکتی بوده و در بیمارستان ها بستری هستند، می توانند ترخیص شده و در منزل تحت پوشش قرار بگیرند که از نظر هزینه نیز به  نفع بیمارستان ها است و حتی پزشکان با خیال راحت بیماران خود را ترخیص می کنند.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: با این طرح پرستارها در بخش خصوصی فعال می شوند چرا که  خیلی از پرستارها مایل نیستند در بیمارستان کار کنند و به این روش، ایجاد شغل شده و نیاز جامعه نیز رفع می شود.

 

کد خبرنگار: 41055

 

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha