کد خبر: چاقی-یکی-از-عوارض-شروع-آرتروز-مفصل-ران-ا
۱۹ مرداد ۱۴۰۰، ۹:۰۰
چاقی یکی از عوارض شروع آرتروز مفصل ران است

دکتر منوچهر وحيد فرهمندی فوق تخصص هیپ یا مفصل ران در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت با اشاره به رابطه چاقی و زانو درد، اظهار کرد: چاقی باعث عوارضی مانند آرتروز مفصل هیپ می شود.

وی بیان کرد: اگر چناچه این چاقی سال ها ادامه داشته باشد، باعث آرتروز پیشرفته مفصل ران می شود؛ که در این مرحله بیمار ممکن است نیاز به تعویض مفصل داشته باشد به همین دلیل برای جلوگیری از این عارضه مهم آرتروز مفصلی، بهتر است چاقی را درمان کنیم.

رژیم غذایی و درمان آرتروز مفصل ران

این پزشک فوق تخصص هیپ افزود: چاقی با روش های طبی مانند رژیم غذایی قابل درمان است اما در مواردی که بیمار همکاری نمی کند، می توانیم پیشنهاد جراحی گوارش مانند لیزر ناحیه معده به بیمار داشته باشیم.

دکتر وحيد فرهمندی ادامه داد: با این روش دیگر نیاز به رژیم غذایی نیست و مریض خود به خود در عرض دو سال به وزن طبیعی می رسد.

وی با اشاره به عوارض چاقی گفت: از عوارض چاقی می توان به دیابت اشاره کرد؛ دیابت هم عوارض عدیده‌ای دارد مانند نفروپاتی یا صدمه کلیه،  ضایعات چشمی که باعث کاتاراکت و رتینیت شبکه چشمی می شود، عوارض قلبی مانند استنوز گرفتگی رگ های قلبی برای بیمار به دنبال دارد.

این پزشک فوق تخصص هیپ اضافه کرد: دیابت می تواند باعث زخم های پا شود؛ زخم پا گاهی به درمان جواب نمی‌دهند و باعث قطع شدن اندام می شود. عوارض دیابت شکل های گوناگونی دارد که مهمترین آن ضایعات پوستی است.

دیابت و رابطه آن با چاقی

دکتر وحيد فرهمندی با بیان اینکه دیابت یک بیماری مزمن کشنده است، گفت: چاقی یکی از عوارض شروع آرتروز مفصل ران است که علائم آن شامل درد، لنگیدن و محدودیت حرکتی است. با ابتلای بیمار به آرتروز مفصل ران، بیماری قادر به استفاده از توالت ایرانی نیست. خود عوارض مفصل ران یا آرتروز ران می تواند منجر به آرتروز زانو شود.

وی در مورد صدا دادن و تق تق زانو افزود: صداهایی که در مفصل ران ایجاد می شود به خاطر لغزندگی عضله های اطراف مفصل ها است. البته در زانو این صداها می تواند به خاطر جابه جایی مایع داخل مفصلی زانو هم باشد.

خبرنگار: مینا افسریان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha