کد خبر: سهم-شش-درصدی-بانوان-در-اهدای-خون
۱۲ مرداد ۱۳۹۹، ۱۱:۰۲

به گزارش گروه استان های خبرگزاری سلامت به نقل از وبدا،دکتر مجید عبدالهی افزود: مشارکت بانوان ایرانی در اهدای خون کمتر از ۱۰ درصد از کل داوطلبان می‌باشد در حالی که میزان این مشارکت در کشورهای توسعه‌ یافته تا ۵۵ درصد نیز می‌رسد.

مدیر کل انتقال خون خراسان رضوی با بیان اینکه هر فرد واجد شرایط می‌تواند چهار بار در سال خون اهدا کند ولی تعداد نوبت‌های مجاز برای اهدای خون توسط بانوان سه بار در سال است تصریح کرد: نگرانی از کم‌خونی، ترس از خونگیری، عدم توجه به تغذیه مناسب و عدم اطلاع رسانی کافی از مهمترین دلایل استقبال اندک بانوان از اهدای خون به شمار می رود.

دکتر عبدالهی افزود: برخی از بانوان بر این باورند که کم خون هستند و اهدای خون برای آنان مضر است در حالی که در پایگاه های اهدای خون قبل از خونگیری، توسط پزشک علاوه بر معاینات مربوطه برای هر فرد، آزمایش هموگلوبین نیز انجام می‌شود لذا به هیچ وجه اجازه اهدای خون به فرد مبتلا به کم خونی داده نمی‌شود.

وی ادامه داد: از طرفی برای تسریع در جایگزینی ذخیره آهن و جلوگیری از بروز کم خونی به همه بانوان بعد از اهدای خون تعدادی قرص آهن تجویز می شود.

مدیر کل انتقال خون خراسان رضوی گفت: در حال حاضر ذخایر خونی در این استان با توجه به شرایط کرونایی و فصل گرما کاهش چشمگیر یافته و از شهروندان تقاضا داریم با اهدای خون خود به یاری بیماران بشتابند.

وی افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون حدود ۴۰ هزار واحد خونی تولید شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۰ درصد کاهش دارد.

دکتر عبدالهی با بیان اینکه ۵۷ درصد داوطلبان اهدای خون در خراسان رضوی "اهداکنندگان مستمر"  هستند ادامه داد: اهداکنندگان مستمر آن دسته از داوطلبان اهدای خون هستند که دستکم سه تا چهار بار در سال به صورت مستمر خون خود را اهدا می کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha