کد خبر: مراقبت-همگانی-تنها-راه-کنترل-طغیان-ویر
۷ مرداد ۱۳۹۹، ۱۰:۲۴

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت به نقل از پایگاه خبری پلیس،دکتر مینا سادات منتصری بیان کرد: در موج دوم همه گیری ویروس کرونا بیماران با علائم تب، ضعف، بی حالی، گلودرد، سردرد، بی اشتهایی، سرفه های تک تک و خشک، اسهال، تهوع، درد بدن، بثورات پوستی به صورت کهیر و جوش های ریز مسطح مراجعه می کنند هرچند تب، خستگی و سرفه‌های خشک همچنان رایج‌ترین علائم ابتلا به بیماری کووید 19 به شمار می رود.

وی اضافه کرد: در موج دوم همه گیری کرونا کمتر شاهد تب بالا هستیم و بعضی از بیماران ممکن است علائم دیگری مثل اختلال در حس بویایی و چشایی، درد و کوفتگی، گرفتگی و آبریزش بینی هم داشته باشند.

 این پزشک متخصص بیماری های عفونی و گرمسیری خاطرنشان کرد: این علائم معمولا خفیف هستند و شروع آن‌ها تدریجی است. برخی از افراد مبتلا ممکن است هیچ یک از علائم بیماری را تجربه نکرده و احساس ناخوشی نکنند و اغلب مبتلایان بدون نیاز به درمان خاصی بهبود پیدا کنند در مقابل، عده ای از مبتلایان به شدت بیمار شده و دچار تنگی نفس می‌شوند.

وی یادآور شد: علائم بیماری در سالمندان و افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای مثل فشار خون بالا، بیماری های قلبی ریوی یا دیابت دارند همچنین افرادی که داروهای تضعیف کننده سیستم ایمنی استفاده می کنند شدیدتر است هرچند این بیماری در افراد جوان و بدون بیماری زمینه ای نیز می تواند کشنده باشد.

دکتر منتصری با اشاره به جهش جدید ویروس کرونا در موج دوم همه گیری این بیماری، تصریح کرد: جهش جدید ویروس سبب افزایش سرعت سرایت ویروس و در نتیجه افزایش تعداد مبتلایان شده است.

وی با بیان اینکه عوامل محیطی و شرایط آب و هوایی نقش عمده ای در تغییر خصوصیت ویروس نداشته است، اضافه کرد:  ویروس در  جریان انتقال از یک فرد به فرد دیگر، جهش پیدا می کند و قابلیت های آن اضافه یا کم می شود.

این متخصص بیماری های عفونی و گرمسیری در ادامه خاطرنشان کرد: بهبودی هر فرد به دنبال ابتلای قبلی به بیماری کرونا به معنی ایمنی در  برابر ابتلای مجدد بیماری نیست به عبارت دیگر ایمنی ایجاد شده کوتاه مدت بوده و درگیری مجدد افراد بهبود یافته با کرونا مشاهده شده است.

دکتر منتصری در خصوص نقش املاح و ویتامین ها در ایجاد ایمنی بدن در برابر کرونا اظهار کرد: هرچند نقش املاح و ویتامین ها در پیشگیری از ابتلا به کرونا ثابت نشده است با این حال کمبود املاح و ویتامین هایی مثل سلنیم و منیزیم همچنین ویتامین های  D و C  می تواند در تشدید شدن بیماری کرونا نقش داشته باشند و به همین منظور مصرف منظم آنها به بیماران توصیه می شود.

وی در خصوص تأثیر واکسن ب.ث.ژ در درمان کرونا بیان کرد: برخی تحقیقات اولیه حاکی از تأثیر نقش واکسن ب .ث. ژ در کاهش شدت درگیری بدن با ویروس کرونا است اما در عمل تأثیر آن در درمان کرونا ثابت شده نیست.

دکتر منتصری اضافه کرد: در حال حاضر برای بیماران سرپایی با علائم خفیف کرونا از یک آنتی بیوتیک خوراکی، آسپیرین، ضد ویروس های خوراکی، مصرف مایعات زیاد و استراحت و قرنطینه خانگی تجویز می شود و برای مبتلایان بدحال و نیازمند به بستری از آنتی بیوتیک های تزریقی و در موارد لازم مصرف اکسیژن، دگزامتازون، داروهای ضد انعقاد تزریقی و داروهای ضد ویروس  در طیف های مختلف استفاده می شود.

وی با اشاره به این که افراد با علائم تب، سرفه و تنگی نفس باید به پزشک مراجعه کنند، متذکر شد:  به سالمندان و بیماران با بیماری های زمینه ای مثل عارضه های قلبی ریوی، فشار خون و دیابت که علائم خفیف تر کرونا را دارند نیز پیگیری و مراجعه به پزشک توصیه می شود.

این پزشک متخصص بیماری های عفونی و گرمسیری در پایان، مراقبت های همگانی را مهم ترین اصل در کنترل همه گیری کرونا ذکر کرد و بر اهمیت رعایت اصول پیشگیری شامل استفاده از ماسک، شست و شوی مرتب دست ها، رعایت فاصله گذاری اجتماعی و عدم شرکت افراد در تجمعات و مناسبت ها تأکید کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha