مرگ در آغوش ایرانیان/ سونامی مشکلاتی کرونا کشور را درنوردید
محمدسیاح: به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت؛ سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت مجموع افراد مبتلا در کشورمان را ۲۸۶ هزار و ۵۲۳ نفر اعلام کرد و گفت: تاکنون ۱۵ هزار و ۲۸۹ نفر از افراد مبتلا، جان خود را از دست داده‌ و از مجموع افراد مبتلا، ۲۴۹ هزار و ۲۱۲ نفر بهبود یافته‌اند. در حال حاضر، ۳۶۵۳ نفر از بیماران کرونا در وضعیت شدید و تحت مراقبت‌های ویژه قرار دارند. تاکنون بالغ بر ۲ میلیون و ۲۷۸ هزار و ۳۸۴ مورد تست تشخیصی کرونا در آزمایشگاه‌های مورد تأیید وزارت بهداشت انجام شده است. آمار ابتلا به کرونا در جهان روبه افزایش است و در ایران هم شاهد افزایش چشمگیر آمار مبتلایان و فوت شدگان بیماری کووید 19 هستیم. این اوج گیری مجدد بیماری به حدی شدید بود که اعداد و ارقام از دوره اول بیماری فراتر رفته است و همین موضوع سبب نگرانی‌های جدی درباره سلامت کشور را برانگیخته است. در این میان آمارها نشان می‌دهد که تغییر رفتار ویروس باعث شده تا این روزها افراد بیشتری در معرض خطر قرار بگیرند. در ابتدای پیدایش این بیماری گفته می‌شد که بیشتر افراد مسن و دارای بیماری زمینه ای در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند و افراد سالم، جوان و کودکان از گزند آن دورند. در حالیکه در موج دوم شدت بیماری زایی ویروس افزایش یافت و حتی این دو قشر را نیز درگیر کرد. البته این فقط ایران نیست که با موج شدیدی از بیماری مواجه شده و بسیاری از کشورهای جهان از جمله آمریکا، اسپانیا، برزیل و چندین کشور دیگر هستند در در صدر کشورهای با ابتلا و مرگ زیاد ناشی از بیماری کووید 19 قرار دارند. اعداد و رقم در کشورها باور کردنی نیست و این در حالیست که برخی از متخصصان سلامت معتقدند اتفاقی که در حال وقوع است هنوز موج دوم بیماری نیست. سونامی مشکلاتی کرونا کشور را درنوردید از ابتدای شیوع کروناویروس در جهان و البته در ایران یکی از موضوعاتی که همیشه مورد بحث قرار گرفت آماری بود که وزارت بهداشت به عنوان بالاترین مرجع درمانی کشور اعلام می‌کرد. برخی از کارشناسان آماری و بهداشتی و حتی پزشکان و روئسای دانشگاه‌های علوم پزشکی این آمارها را دقیق نمی‌دانستند. البته سخنگوی اسبق وزارت بهداشت هم این موضوع را تلویحا تایید کرده و علت آن را این اعلام کرده بود که تمام افرادی که به کروناویروس آلوده و به بیماری کووید 19 مبتلا می‌شوند لزوما به بیمارستان‌ها مراجعه نمی‌کنند. در همان ابتدا هم با وجود اینکه آمارهای جهانی ابتلا و فوت خیلی بالا بود آمارهای ایران بسیار پایین تر از تصور عمومی ‌اعلام می‌شد و این احتمال که آمارها واقعی نیست را بیشتر به افکار عمومی ‌القاء می‌کرد. این موضوع ازاین جهت دارای اهمیت است که برخی معتقدند علت اینکه امروز شاهد آمارهایی بیشتر از دوره اول شیوع بیماری هستیم این است که از ابتدا آمارها به صورت واقعی و دقیق اعلام نشد و مردم این بیماری را تنها در دوره اول آن جدی گرفتند و حالا نه آمارها اعتماد کامل دارند و نه از ویروس می‌ترسند.

عادی پنداری و بحران آبان

نگرانی مدیران بخش مدیریت سلامت کشور افزایش یافته است چراکه با عادی شدن وضعیت مردم نسبت به بیماری کووید 19 باعث خواهد شد تا با کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی میازن مبتلایان و البته فوتی‌های ناشی از این بیماری افزایش یابد. کیانوش جهانپور، رئیس مرکز روابط عمومی‌و اطلاع رسانی وزارت بهداشت گفته است: «متأسفانه عادی پنداری برخی از مردم و مسئولان، به اوج‌گیری مجدد کرونا در کشور کمک کرد، ترس و هوشیاری نسبت به رفتار کرونا در جامعه از بین برود و شاهد اوج‌گیری مجدد بیماری باشیم.» سونامی مشکلاتی کرونا کشور را درنوردید او با عنوان اینکه راه بازگشت به روزهای قبل از اوج‌گیری کرونا وجود دارد، ادامه داد: «متأسفانه شرایط عادی نیست و اگر امروز نتوانیم به پروتکل‌های بهداشتی عمل کنیم، روزهای سخت‌تری را در پیش خواهیم داشت. اگر امروز به پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک بی اعتنا باشیم، وضعیت در شهریور و مهر بسیار بدتر از امروز خواهد شد. هدف‌گذاری وزارت بهداشت برای کنترل کرونا، استفاده ۹۵ درصد مردم از ماسک و رعایت ۷۵ درصد مردم از پروتکل‌های بهداشتی است که اگر به این هدف دست پیدا نکنیم، شاهد بحران انسانی در آبان‌ماه خواهیم بود.»

تمدید محدودیت‌ها در سایه کرونا

وضعیت بیماری کرونا به حدی بحرانی شده که محدودیت‌ها براساس پروتکل‌های بهداشتی تمدید شده است، این تمدید نشان می‌دهد که وضعیت بسیار جدی به هم ریخته است و باید کاری صورت بگیرد. انوشیروان محسنی بندپی، استاندار تهران در این باره گفته است: «با توجه به روند مراجعان به درمانگاه‌های تابعه بیمارستان‌ها و مراکز 16 و 24 ساعته ارائه کننده خدمات در استان تهران و میزان بستری روزانه افراد، محدودیت‌ها از روز شنبه 4 مردادماه به مدت یک هفته دیگر تمدید می‌شود.» سونامی مشکلاتی کرونا کشور را درنوردید او اضافه کرد: «استخرهای سر پوشیده، تالارهای پذیرایی برای عروسی، برگزاری مراسم عزا، همایش‌ها و ورزش‌های پرخطر و عدم برگزاری نماز جمعه تهران به مدت یک هفته دیگر تمدید شد و نظارت جدی بر اعمال این محدودیت‌ها توسط ناظرین سه دانشگاه علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی و ایران در دست انجام است.» بندپی درباره فعالیت کارمندان و دور کاری دو سوم کارکنان، تاکید کرد: «ابلاغیه‌ای که اعلام کردیم از 29 تیر به مدت 10 روز بوده و تا چهارشنبه هفته آینده ادامه خواهد داشت.» او با اشاره به اینکه پیک شیوع مربوط به تعطیلات 4 و 5 و 14 و 15 خرداد بوده است، متذکر شد: «هنوز روند بستری در حال افزایش است و در حال حاضر شاهد افزایش 150 تا 200 بیمار بستری در استان تهران هستیم.» اوج گیری مجدد بیماری و عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و به تعبیری عادی پنداری بیماری در بین مردم سبب شدت یافتن آمارهای ابتلا و مرگ خواهد شد، در این بین با نیز کادرهای درمانی با خستگی بیشتری مواجه شده و آنها نیز به آمارها می‌پیوندند. در شرایط امروز رعایت بیشتر پروتکل‌های بهداشتی، افزایش آگاهی بخشی و اطلاع رسانی، همکاری دستگاه‌های مربوطه و همچنین همیاری ملی نیاز است تا بتوان راه‌های شیوع این بیماری را سد کرد. در غیر این صورت شاهد افزایش آمارها و ادامه شیوع و مشکلات ناشی از این بیماری خواهیم بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha