از سرطان سینه بیشتر بدانید

سرطان سینه یا سرطان پستان ناشی از رشد غیر طبیعی سلول ها در پستان است و می تواند از بخش های مختلف سینه آغاز شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری سلامت (طبنا)، سرطان سینه شایع ترین سرطان در زنان بوده که اگر در مراحل اولیه تشخیص داده شود تا حدود زیادی در روند بهبودی فرد تاثیر گذار می باشد. 

اگر چه انجام تست های غربالگری به طور مداوم برای تشخیص این سرطان مهم است، ماموگرافی ها هر نوع کانسر سینه ای را پیدا نمی کنند. بنابراین، بسیار مهم است که از تغییرات پستان خود آگاه باشید و نشانه ها و علائم کانسر سینه را بدانید. 

در همین راستا دکتر حسن نصرالله پور متخصص رادیولوژی، سونوگرافی در بیمارستان امام رضا (ع) سیرجان، توضیحات کاملی در این مورد بیان نموده است که در ادامه به آنها می پردازیم :

 سرطان سینه ناشی از رشد بیش از حد سلول های غیرطبیعی در پستان است.

 در هر دو نوع تومورهای خوش خیم و بدخیم، رشد سریع و زیاد سلول ها وجود دارد. روند زیاد شدن سلول ها در تومورهای خوش خیم در مرحله مشخصی متوقف می شود، ولی در تومورهای بدخیم این رشد به صورت غیرقابل مهار ادامه می یابد تا حدی که در صورت عدم درمان، تمامی قسمت های بدن شخص را تحت تأثیر قرار می دهد.

سرطان سینه هر دو گروه مردان و زنان را مبتلا می‌کند، ولی در مردان نادر است، اما شایع ترین سرطانی است که خانم ها به آن مبتلا می شوند.

برخی دلایل ابتلا به سرطان سینه عبارتند از: سابقه فامیلی ابتلا به سرطان پستان، به خصوص در مادر، خواهر یا دختر، سابقه سرطان پستان در خود فرد، سن اولین زایمان بیشتر از 35 سال، نازایی، بلوغ زودرس، یائسگی دیررس، چاقی پس از یائسگی، مصرف زیاد چربی حیوانی در رژیم غذایی، سابقه تابش اشعه ایکس زیاد به قفسه سینه، برخی از بیماری های خوش خیم پستان.

3 روش شناخته شده برای تشخیص زودرس سرطان سینه نیز عبارتند از:  خودآزمایی پستان و معاینه فیزیکی توسط خود فرد  - معاینه توسط پزشک و بررسی تشخیصی تخصصی (ماموگرافی، سونوگرافی، ام آر آی، بیوپسی)

علائم و نشانه های سرطان سینه چیست؟
تغییرشکل در نوک سینه، دردی که تا بعد از عادت ماهانه از بین نمی‌رود، توده تازه‌ای که تا بعد از عادت ماهانه بعدی از بین نرود، ترشحات شفاف، قرمز، قهوه‌ای یا زرد از نوک یکی از سینه‌ها، قرمزی، تورم، خارش پوست، حساسیت در پوست یا جوش بدون دلیل روی سینه، تورم یا توده در اطراف استخوان ترقوه یا زیر بازوها،
توده سفت با گوشه‌های نا منظم، فرو رفتگی یا برگشت نوک سینه به داخل، بزرگ شدن یکی از سینه‌ها، فرو رفتگی در سطح سینه‌ها، توده‌ای قدیمی که بزرگ‌تر شده است، بافت پوست پوست پرتقالی، کاهش بی دلیل وزن، بزرگ شدن غدد لنفاوی زیر بغل و عروق قابل مشاهده روی سینه‌.

غربالگری:  به آزمایش ها و معاینات برای یافتن بیماری در افرادی که هیچ علامتی ندارند، گفته  می شود. هدف از آزمایش‌های غربالگری سرطان سینه، یافتن آن قبل از ایجاد علائم (مانند توده‌ قابل لمس) است.

ماموگرافی: عکسبرداری با دوز پایین از پستان است. ماموگرافی منظم می تواند به یافتن سرطان سینه در مراحل اولیه، زمانی که درمان موفقیت آمیزتر است، کمک کند. ماموگرافی اغلب می‌تواند تغییرات پستان را که ممکن است سال‌ها قبل از بروز علائم فیزیکی سرطان باشد، پیداکند. این غربالگری باید در خانم های 40 تا 54 ساله به صورت سالیانه و در خانم های 55 ساله و بالاتر به صورت یک سال در میان یا همان سالانه صورت گیرد.

سونوگرافی : یکی از روش های تصویربرداری از جنس امواج صوتی است که ضرری برای بدن ندارد. جنس این امواج دقیقاً مانند صدا است ولی به علت بالا بودن فرکانس یا بسامد آن ها، توسط گوش انسان قابل شنیدن نیستند و در برخورد با موانع منعکس می شوند. سونوگرافی روش تصویر برداری دردناکی نیست و در حین انجام آن بیمار ناراحتی احساس نمی کند.

در خانم های زیر 30 سال، خانم های باردار و در زمان شیردهی اگر بیمار از نظر سرطان پستان نیاز به بررسی داشت، بهتر است از سونوگرافی استفاده شود. اگر بعد از سونوگرافی شک به بدخیمی توده بود با صلاحدید متخصص سونوگرافی، می‌توان یک تک کلیشه ماموگرافی حتی در خانم باردار هم البته با قرار دادن شیلد یا همان روپوش سربی روی شکم بیمار انجام داد.

خبرنگار: اشرف سادات خاتمی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha