فرونشست تدریجی زمین؛ تهدیدی بزرگ برای استان کرمان

به گفته مدیر کل مرکز مدیریت بحران استانداری کرمان، خطر فرو نشست زمین در دشت‌های استان کرمان نمایان شده است.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ جلسه پیشگیری و هماهنگی عملیات پاسخ به بحران در سالن پیامبر اعظم استانداری کرمان با هدف بررسی وضعیت فرونشست زمین در استان کرمان برگزار شد.

مجید سعیدی در این جلسه گفت: فرونشست زمین در دشت‌ های استان کرمان خودش را نمایان کرده است.

به گفته وی: سازمان مدیریت بحران کشور و سازمان هواشناسی در مورد فرونشست زمین در روستاهایی که در سیلاب اخیر مخصوصا در جنوب کرمان دچار فرونشست شده اند، هشدار داده اند.

مدیرکل زمین‌شناسی استان کرمان نیز در نشست ستاد بحران، گزارشی از فرونشست‌ های منطقه‌ای در دشت‌های استان ارائه کرد.

علی رشیدی با اشاره به اینکه غالب دشت‌ها در استان کرمان درگیر پدیده‌ی فرونشست هستند، توضیح داد: در شهرستان رفسنجان مناطق غربی، کشکوئیه و جلگه نوق تماما درگیر فرونشست هستند. در سیرجان فرونشست‌ های فعال بین سیرجان، زیدآباد و جنوب خواجوشهر وجود دارد، در ارزوئیه دشت‌ های دولت‌آباد و صوغان درگیر فرونشست فعال هستند و در غرب کهنوج نیز وضعیت همین‌ طور است.

وی با بیان اینکه در شرق استان، فهرج و نرماشیر بیش‌ترین درگیری را دارند که عوارض سطحی آن در نقاط مختلف قابل رویت است، افزود: در زرند یکی از پهنه‌ های وسیع فرو نشستی استان را داریم که بین زرند و یزدانشهر واقع شده است. در جنوب استان نیز جیرفت و عنبرآباد درگیر هستند؛ به طوری که در فاصله‌ی بسیار نزدیکی از شهر عنبرآباد ترک‌های گسترده روی سطح زمین قابل مشاهده است. در مجموع، حدود ۲۵ روستا در جیرفت و عنبرآباد درگیر فرونشست با شدت خیلی زیاد هستند. همچنین یکی دیگر از شهرستان‌ها که به‌شدت درگیر فرونشست شده، فاریاب است.

 مدیرکل زمین‌شناسی استان کرمان ادامه داد: در قلعه‌گنج، منوجان و رودبار جنوب شاهد فرونشست فعالی در سال‌های اخیر نبودیم و هرچه هست مربوط به گذشته است که از اوایل دهه‌ی هشتاد شروع شده است. اما روستای گنج‌ آباد منوجان از لحاظ فرونشست منطقه‌ای بسیار مهم است، چرا که پس از سیلاب دی‌ ماه، شکاف‌های گسترده‌ای در سطح زمین این روستا نمایان شده است که حدود سه کیلومتر طول دارد!.

رشیدی همچنین با ارائه‌ی گزارشی درباره‌ی فرونشست در دشت‌های اطراف شهر کرمان اعلام کرد: از شهریور ۹۸ و به مدت ۲۷ ماه، ۶۲ سانتی‌متر فرو نشست در جنوب شهر کرمان رخ داده است. در دیگر مناطق این روستا نیز شواهد کمرنگی از شکاف‌های فرونشستی وجود دارد که هنوز خود را نشان نداده و در حال بررسی آن هستیم.

وی با بیان اینکه دشت منوجان در ۱۷ سال گذشته بیش از یک متر افت سطح آب زیرزمینی داشته و فرونشست با این پدیده ارتباط دارد، ادامه داد: در گنج‌آباد زمین قاچ قاچ و کاملا ترک‌خورده است و عمق آب زیرزمینی در این روستا به ۳۰ متر رسیده است.

مدیرکل زمین‌شناسی استان کرمان سپس گزارشی از وضعیت فرونشست شهر کرمان ارائه کرد.

رشیدی با بیان اینکه در حریم ۱۵ کیلومتری شهر کرمان، مناطقی از لحاظ فرو نشست بحرانی هستند، گفت: در فاصله‌ی شهریور تا آذر ۹۸ حداکثر ۴ سانتی‌متر فرونشست را به صورت ماکسیمم در جنوب شهر کرمان داشتیم.

وی در ادامه، درباره‌ی برخی راهکارها در مناطق دچار فرونشست توضیح داد: یکی از سازوکارهایی که وجود دارد جابه‌جایی سکونتگاه‌هاست، اما در منوجان و فاریاب و عنبرآباد هیچ منطقه‌ی مناسبی را نمی‌یابید که ۵۰ روستا را جابه‌جا کنید.

 مدیرکل زمین‌شناسی استان کرمان با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین اقدامات مقاوم‌سازی ساختمان‌هاست، افزود: منازلی که روی شکاف‌ ها هستند و آسیب جدید دیدند چنانچه امکان آن وجود داشته باشد، می‌توانند جابه‌جا شوند.

به گفته رشیدی: در روستایی مثل گنج‌آباد شکاف‌های فرو نشستی جدید نیستند و از دهه‌ی هشتاد شکل گرفته‌ اند اما وقتی بارندگی رخ می‌دهد، خاک شسته شده و مناظر وحشتناکی در مناطق مسکونی ایجاد می‌کند و

یکی از مهم‌ترین اقدامات به ویژه در مناطق مسکونی این است که از نفوذ آب و سیلاب به داخل شکاف‌ها جلوگیری شود. همچنین عمده‌ترین راهکار مدیریت منابع آب است. تا زمانی که فکری اساسی برای مدیریت آب نشود و مردم آگاه نشوند، فرونشست‌ ها ادامه خواهد داشت و مصیبت‌ها تداوم دارد.

پس از گزارش رشیدی، معاون عمرانی استاندار گفت: از روستاهایی که از لحاظ فرونشست مشکل حاد دارند، بنیاد مسکن و زمین‌شناسی و مرکز تحقیقات بازدید محلی داشته باشند و اگر لازم است برخی منازل جابه‌جا شود.

آیت‌اللهی موسوی با بیان اینکه  افزود: برخی خانه‌ها باید به فوریت جابه‌جا شوند و برخی هم ممکن است به مقاوم‌سازی نیاز داشته باشند، گفت: یک مطالعه باید در سطح استان در نقاط مختلف انجام شود تا وضعیت نشست زمین دقیق بررسی شده تا دستگاه‌ها بتوانند از نتایج آن برخوردار شوند.

وی گفت: مطالعات باید زودتر انجام و با توجه به اینکه ما ساخت مسکن ملی را در برنامه داریم بایستی سریع تر در این بخش تعیین و تکلیف شود و هرطرح عمرانی که قرار است اجرا شود با مطالعه انجام شده تطبیق داده شود تا خطر فرونشست زمین در آن منطقه را نداشته باشد.

معاون عمرانی استاندار کرمان تاکید کرد: نقشه فرونشست استان سریعا تهیه شود و در فاز اول اولویت مناطق بحرانی حادثه خیز است و راهکارهای آن هم ارائه شود. ۶ شهرستان ما فقط اطلس فرونشست دارند و برای بقیه مناطق نیز باید سریع تر این اطلس تهیه شود.

 مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان هم با اشاره به اینکه به جز استان گیلان تمام دشت‌های کشور خطر فرونشست دارند ودر کشور اولین دشتی که دچار فرونشست شده است دشت رفسنجان بوده است، در این نشست گفت: پیرو مصوبات ستاد مدیریت بحران که ۵ دی ماه در بم برگزار شد درمورد پهنه بندی خطر فرونشست زمین بررسی شد.

حاجی زاده بیان کرد: در مصوبه شواری عالی شهرسازی در مورد فرونشست زمین و خطرات جبران ناپذیر آن تاکیده شده است و در مورد انبوه سازی و ساخت و سازهای مهم باید مکان یابی درستی انجام شود تا خطری دیده نشود.

به گفته وی: سه عامل فرونشست زمین در استان کرمان عبارتست از: افت آب‌های زیر زمینی، گسل‌های استان و قنات‌های استان که خشک شده و اتصال آن‌ها به هم باعث فرونشست زمین می‌شود.

 مدیر کل صداوسیمای مرکز استان کرمان نیز با بیان اینکه : بیش از ۴ هزار دقیقه برنامه در مورد، سیل، فرونشست، زلزله و طوفان کار کردیم تصریح کرد: عنوان خبر نیز در این زمینه به مدت ۵۰ دقیقه کار کردیم ودر رادیو چند کراکت کار کردیم.

به گفته علی رمضانی ساخت یک تله فیلم در مورد فرونشست زمین نیز تصویب شده است و قرار است به زودی با کمک های ستاد بحران ساخته شود.

فرونشست تدریجی زمین؛ تهدیدی بزرگ برای استان کرمان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha