برگزاری نخستین همایش ملی بلاغت و نظریه پردازی در دانشگاه جیرفت

رئیس دانشگاه جیرفت از برگزاری نخستین همایش ملی بلاغت و نظریه پردازی به صورت حضوری و مجازی در این دانشگاه خبر داد.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ حسین شکفته در افتتاحیه همایش ملی بلاغت و نظریه پردازی گفت: با توجه به اینکه بلاغت جز لاینفک و جدایی ناپذیر ادبیات است، این همایش به صورت تخصصی آن را محور کار خود قرار داده است. گروه ادبیات فارسی دانشگاه با هدف هم اندیشی پژوهشگران برای بررسی جوانب مختلف حوزه بلاغت به ویژه حوزه نظریه پردازی بلاغت کار خود را آغاز کرده است.

وی گفت: دانشگاه جیرفت بیش از ۱۱۵ عضو هیئت علمی تمام وقت جوان و توانمند دارد که در زمینه‌ های مختلف در مسیر رفع نیازهای جامعه تلاش می‌کنند.

رئیس دانشگاه جیرفت توجه به علوم انسانی و حوزه ادبیات فارسی را یکی از نیازهای جامعه دانست که باید به آن به صورت تخصصی پرداخت و افزود: امید داشتیم که این همایش به صورت حضوری برگزار شود و میزبان صاحب نظران حوزه ادبیات فارسی در دانشگاه باشیم و این مهم به جهت فراگیری بیماری کویید ۱۹ میسر نشد.

 امام جمعه جیرفت نیز در این همایش ضمن قدر دانی از برگزاری این همایش و توجه به مباحث علوم انسانی به ویژه بلاغت و نظریه پردازی گفت: بلاغت در ادبیات فارسی برخاسته از فصاحت و بلاغت آِیات نورانی قرآن کریم است.

به گفته تارم: قرآن به عنوان کتاب مقدس مسلمانان از راهکارهای مختلف کاربردی و بلاغی برای هدایت انسان استفاده کرده است و همین امر باعث تاثیرگذاری ویژه این کتاب آسمانی شده است.

 دبیر علمی همایش بلاغت و نظریه پردازی گفت: بیش از ۹۰ مقاله به دبیرخانه همایش ارسال شد که پس از داوری ها، نزدیک به ۵۰ مقاله مورد پذیرش قرار گرفت و از این میان ۱۲ مقاله برای سخنرانی در نظر گرفته شد.

دهرامی گفت: با توجه به اینکه بلاغت فقط محدود به حوزه زبان ادبی و ادبیات نیست، بلکه بلاغت را باید در معنای گسترده و ارتباطی آن مدنظر قرار گرفت، از طرفی با توجه به تاثیر قدرت بر حوزه‌ های مختلف ادبیات، بایستی بررسی ارتباط قدرت و بلاغت را به عنوان محور ویژه مد نظر قرار داد.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از اهداف برگزاری این همایش، ارتباط نظریه‌ های ادبی با بلاغت و کاربرد بلاغت در عرصه‌ های مختلف زندگی و آسیب شناسی تحقیقات حوزه بلاغت بوده است، تصریح کرد: دانشگاه جیرفت و گروه زبان و ادبیات فارسی با توجه به داشتن اعضای هیات علمی جوان این امکان را دارد که در حوزه‌ های گوناگون علمی نهایت همکاری را با نهادها، انجمن‌ها و دانشگاه‌ های دیگر داشته باشد.

دبیر علمی همایش بلاغت و نظریه پردازی گفت: در این همایش انجمن نقد ادبی و انجمن علمی زبان و ادبیات فارسی و دانشگاه‌ های متعدد مشارکت داشته اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha