با حذف ارز ۴۲۰۰ قیمت ها افزایش نمی‌ یابد

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس  شورای اسلامی گفت : بر اساس این پیشنهادمی‌تواند هر کالایی که شرایط آن فراهم شد،از سبد ارز ترجیحی خارج ، به شرطی که قیمت خرید ( قدرت خرید) مردم نسبت به شهریور ۱۴۰۰ تغییر  پیدا نکند  و مردم آسیب نبینند .

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا ) از زنجان ، مصطفی طاهری عصر روز پنجشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه استان ضمن تبریک اعیاد شعبانیه با بیان اینکه کشور در پایان سال ۱۴۰۰ قرار دارد و در چند پارامتر قابل ارزیابی است اظهار کرد: آیا اقتصاد در انتهای سال نسبت به سال گذشته تفاوت هایی داشته است یا خیر؟

وی با بیان اینکه یکی از پارامترهای مهم بحث اقتصاد صادرات و واردات است بیان کرد : طی هشت ماه اخیر
میزان  مراوده در انتهای سال به ۱۰۰ میلیارد دلار به جز احتساب نفت رسیده است.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس  شورای اسلامی با بیان اینکه در خصوص فروش نفت و فراورده‌های نفتی وضعیت مناسب است افزود افزود: در اوایل دولت  سیزدهم میزان فروش نفت ۴۰۰ هزار بشکه بود که در این روز ها به یک هزارو ۲۰۰ بشکه در روز رسیده است و حتی می تواند به رکورد یک هزار و ۵۰۰ بشکه در روز نیز دست یابد.

طاهری با بیان اینکه تورم همچنان  در کشور بالا است ولی شیب نزولی آغاز شده است اظهارداشت: با وجود نزدیکی به ایام عید شیب تورم نقطه به نقطه در حدود ۱۵ درصد کاهش داشته که نشان می‌دهد  برای سال آینده  شیب نزولی خوبی خواهد داشت به عبارتی از عدد ۵۰ درصدی تورم به ۳۵ درصدی خواهد رسید.

وی با بیان اینکه یکی از مشکلات جدی در کشور بحث سرمایه گذاری است  بیان کرد: میزان سرمایه گذاری  بهتر شده که بر اساس اعلام بانک مرکزی رشد اقتصادی  به ۵ درصد رسیده است که پیش بینی میشود در سال آینده رشد اقتصادی ۸ درصدی محقق شود .

این مسئول با بیان اینکه همه چیز در ارتباط با مذاکرات وین شفاف است و تقریبا به انتها رسیده است تصریح کرد: تقریبا یک متن توافقی حاصل شده است اما چند بند اختلافی وجود داشت از جمله بند تضامین، تحریم‌های مربوط به سپاه که باید برداشته می شد و بحث پودمانی است که چند پرونده برای ایران باز شده بود و سفر اخیر رییس آژانس نیز در همین راستا بود.

طاهری با بیان اینکه در بودجه بحث شفافیت حقوق در مجلس رای آورد، اظهار کرد: موضوعی که خواسته جامعه و شعار مجلس است شفافیت آرا است و طبق آخرین رای گیری با ۱۶۰ رای موافق  مصوب نشد  چراکه نیازمند دو سوم آرا است.

وی با بیان اینکه بحث شفافیت آرا بصورت  داوطلبانه است افزود : تا زمانی که این موضوع قانونی و اجباری نشود برخی از نمایندگان داوطلبانه آرا خود را منتشر خواهند کرد.

این مسئول با اشاره به اینکه یک میلیارد دلار  از گمرک استان صادرات و واردات صورت گرفته است اظهار کرد: نمره گمرک استان زنجان در مقایسه با استان های دیگر قابل قبول است .

طاهری در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر سرانجام طرح صیانت گفت: ۱۰ پیشنیاز برای این طرح وجود دارد که اگر بصورت عادلانه رعایت شود تا به  نتیجه برسد .

وی با بیان اینکه از ابتدا مخالف اجرای این طرح هستم  خاطرنشان کرد: نظر شخصی من این است که این طرح متوقف شودچراکه اگر یک طرح به اجرا گذاشته می شود باید منفعت عموم مردم مد نظر قرار گیرد.

این مسئول در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری سلامت در خصوص مشکلات حذف ارز ترجیحی ۴۲۰۰ برای تولید کننده ها و مردم  گفت :  تقریبا تمام تولید کننده ها از این طرح استقبال میکنند چرا که ارز ۴۲۰۰  برایشان به نوعی آسیب است.

طاهری در ادامه با بیان اینکه  دولت مصوب و این  اجازه را داده است که در سال ۱۴۰۱ ارز ترجیحی ۴۲۰۰ حذف  شود خاطرنشان کرد:  بر اساس این پیشنهادمی‌تواند هر کالایی که شرایط آن فراهم شد را از سبد ارز ترجیحی خارج کند به شرط اینکه قیمت خرید ( قدرت خرید) مردم نسبت به شهریور ۱۴۰۰ تغییر  پیدا نکند  و مردم آسیب نبینند .

خبرنگار: زهرا نوری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha