طرح مردمی‌سازی یارانه‌ها؛ زمینه‌ساز تحول اقتصادی و رونق تولید

اجرای طرح مردمی‌سازی یارانه‌ها از سوی دولت سیزدهم به عنوان ضرورت اصلاح اقتصاد کشور اقدام مهمی است که به عقیده کارشناسان و مسوولان، زمینه‌ساز تحول اقتصادی، رونق تولید، اصلاح الگوی مصرف و جلوگیری از قاچاق کالا می‌شود.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) خراسان جنوبی، به عقیده بسیاری از کارشناسان اقتصادی گذر زمان خیلی از ابهامات و مشکلات طرح مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها را رفع خواهد کرد و در نهایت آثار مثبت و مزایای آن به نفع مردم تمام می‌شود و با مهار تورم و افزایش درآمدها وضعیت زندگی و معیشت مردم بهبود می‌یابد.

معاون امور صنایع اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی در نخستین نشست کارگروه اقتصاد و معیشت مجمع مطالبه‌گران خراسان جنوبی گفت: با توجه به مشکلات مزمن اقتصادی اجرای طرح مردمی‌سازی یارانه‌ها یک جراحی بزرگ اقتصادی و حرکتی شجاعانه بود.

حامد حسن‌نژاد اظهار داشت: ارز ۴۲۰۰ تومانی در کشور سبب ایجاد رانت و فساد می‌شد که ۲ برابر بودجه سال‌های قبل را می‌بلعید اما در طرح جدید باید نظارت‌ها تشدید شود تا شاهد افزایش نرخ‌ها نباشیم.

وی بیان کرد: در واقع زمانی که قیمت‌ها آزادسازی می‌شود نباید نظارتی لازم باشد و خود به خود نظارت‌ها از بین می‌رود، رقابت سبب کاهش قیمت‌ها می‌شود.

معاون امور صنایع اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی اظهار داشت: از طرفی احتمالا فشار مضاعفی بر واحدهای صنعتی وارد شود چون با آزادسازی قیمت‌ها، سرمایه در گردش زیادی نیاز خواهند داشت در این صورت واحدها یا باید زیر ظرفیت کار کنند یا بانک‌ها توجیه شوند تا سرمایه در گردش واحدها را تامین کنند.

وی تصریح کرد: اتفاق خوبی که با این طرح رخ می‌دهد اصلاح الگوی مصرف خواهد بود، جلوی قاچاق گرفته خواهد شد و با اجرای آن باید درآمدهای قشر متوسط به پایین افزایش یابد.

دبیر کارگروه اقتصاد و معیشت مجمع مطالبه‌گران خراسان جنوبی هم گفت: از آنجایی‌که موضوع جدید طرح مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها در کشور مطرح است و هرآنچه در اقتصاد دونرخی شود بدون شک فسادزا بوده و زمینه رانت را فراهم می‌کند، این اقدام اتفاق مبارکی است.

مهدیه ضیائیان افزود: مردم آگاهی زیادی در این خصوص نداشتند بنابراین رسالت ما این است بطور کافی موضوع را برای مردم شفاف‌سازی کرده و از آثار مثبت اجرای این طرح بر زندگی و اقتصاد جامعه بگوییم.

*موفقیت یک طرح در گرو همراهی مردم

معاون امداد و سلامت کمیته امداد خراسان جنوبی هم گفت: افرادی که پیشران اقتصادی استان هستند چه صنعت و معدن، چه سازمان جهاد کشاورزی و سایر باید ببیند از این جمع در راستای مردمی‌سازی چه انتظاری دارند.

سید محمدرضا حسینی با بیان اینکه تمامی موفقیت یا عدم موفقیت یک طرح در همراهی مردم است افزود: بزرگترین نقش را در آگاهی سازی مردم، رسانه‌ها بر عهده دارند زیرا مشارکت مردم در این طرح از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی با بیان اینکه حذف قوانین مزاحم از مهمترین درخواست‌های مردم است اظهار داشت: در حال حاضر ۱۲ هزار قانون مزاحم در کشور وجود دارد که استان ما نیز یکی از استان‌های فعال در این زمینه محسوب می‌شود.

بازرس مجمع عالی بسیج خراسان جنوبی تصریح کرد: دستگاه‌های اجرایی باید به صورت شفاف پاسخگوی مردم باشند، داشتن ضوابط مطالبه مهم است کسانی هستند که نمی‌دانند باید در چارچوب قانون مطالبه‌گری کنند.

وی گفت: نگاه صنفی و فردی در این زمینه نباید لحاظ شود، باید از افراط و تفریط نیز پرهیز شود.

حسینی عنوان کرد: پاسخگویی به افکار عمومی باید مدنظر قرار بگیرد و تبیین لازم در خصوص طرح مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها انجام شود.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی هم گفت: اطلاع رسانی به مردم در این برهه از زمان از اهمیت زیادی برخوردار است، وقتی رییس جمهوری در برنامه تلویزیونی موضوع را برای مردم تبیین کردند تا حدودی ۵۰ درصد مردم آرامش گرفتند.

زارعی با بیان اینکه درخواست داریم در برنامه‌های مختلف این طرح برای مردم شفاف‌سازی شود و اطلاع رسانی در اولویت نخست قرار بگیرد یادآور شد: اگر مردم همکاری کرده و پای کار بیایند طرح مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها طرحی بسیار عالی و مورد نیاز کشور است.

رییس اداره راهبری شغلی کمیته امداد خراسان جنوبی هم گفت: مردمی سازی یارانه‌ها قرار است به رونق تولید منجر شود و همه به آسیب‌های آن واقف هستیم اما این درد بزرگ و جراحی را قرار است به جان بخریم تا در چشم انداز آینده منجر به رونق تولید و توسعه شود.

حسین خالدی افزود: به نظر می‌آید باید به یکسری اشتباهاتی که در گذشته با اهداف متعالی اتفاق افتاده اما شاید یکسری ندانم‌کاری‌ها و جامع نگریستن به آن سبب شده اتفاقات ناخوشایندی رخ بدهد، توجه کنیم.

وی با بیان همه باید به فهم مشترکی از مفهوم توسعه برسیم اظهار داشت: اتفاقی که همه از آن به عنوان نوستالژیک یاد می‌کنند بحث تولید در روستا است و امروز روستایی با جیب پرپول دسترنج خود به شهر آمده و مایحتاج خود مانند مرغ و تخم مرغ تهیه می‌کند در حالیکه خود تولیدکننده بوده است.

رییس اداره راهبری شغلی کمیته امداد خراسان جنوبی بیان کرد: مسوولیت توسعه روستا را چه کسانی بر عهده داشتند، اتفاقا نهادهایی که از بطن انقلاب برآمدند مانند کمیته امداد، جهاد سازندگی، بنیاد مسکن و سایر که هیچ عمدی در کار نبود بلکه همه عاشقانه و مخلصانه سعی در توسعه روستا داشتند.

وی عنوان کرد: وقتی مسأله را درست متوجه نشوی به جای اینکه خصوصیات اجتماعی، تولید، بازار محلی روستا را بشناسیم تصور می‌کنی روستا زمانی توسعه پیدا می‌کند که مشابه بخشی از شهر شود لذا بافت روستا و خانه‌ها را عوض می‌کنند لذا این اتفاق تلخ به ظاهر هیچ ربطی به توسعه ندارد اما در واقع فاتحه تولید را می‌خواند.

خالدی ادامه داد: همچنین وزارت بهداشت و درمان یکدفعه دام را از خانواده‌ها روستایی دور و به حاشیه روستاها می‌برد و به مرور در کنار مسائل دیگر روستایی از زندگی اصلی دور می‌شود.

*تبدیل طرح مردمی‌سازی یارانه‌ها از تهدید به فرصت

وی تصریح کرد: برای اینکه طرح مردمی‌سازی و توزیع عادلانه از تهدید به فرصت تبدیل شود ما باید نقش ایفا کنیم بنابراین خیلی باید در مباحث نظری و بنیانی مسأله کار کرد تا به فهم مشترک برسیم.

رییس اداره راهبری شغلی کمیته امداد خراسان جنوبی یادآور شد: مهمترین مشکل ما اگر می‌خواهیم رونق تولید اتفاق بیفتد باید دید تولید در استان ما چیست، بعضی از خصوصیات را در استان داریم که در هیچ استانی وجود ندارد.

وی افزود: خراسان جنوبی استانی با وسعت زیاد و جمعیت محدود است، یعنی پراکندگی بسیار بالا و تراکم جمعیت بسیار پایین است و در این صورت چیزی به مفهوم بازار شکل نمی‌گیرد.

خالدی بیان کرد: تنها استانی هستیم که زیرساخت راه آهن نداریم و حمل و نقل با مشکل مواجه است با شعاع ۵۰۰ کیلومتر به هیچ کانون جمعیتی دسترسی نداریم و این مختص خراسان‌جنوبی است، زیرساخت ها ضعیف است و قرار است این طرح تولید را رونق دهد.

وی اظهار داشت: اگر بتوانیم نمایشگاه یا فروشگاه دائمی محصولات تولیدی دامی، صنایع و تولیدات زنان در استان دایر شود برای اقشار ضعیف جامعه اهمیت زیادی خواهد داشت.

*ضرورت اطلاع‌رسانی منسجم در خصوص طرح هدفمندی یارانه‌ها

فعال رسانه خراسان جنوبی هم گفت: به عنوان رسانه درخواست‌ داریم‌ اطلاع رسانی در خصوص طرح مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها منسجم‌تر باشد و هر هفته یا دو هفته‌ای یک مرتبه نشست خبری در این خصوص برگزار شود.

مهدی کاظمی افزود: پیشرفت کمی و کیفی این طرح توسط دستگاه‌های اجرایی مربوطه اطلاع‌رسانی شود.

وی با بیان اینکه اقتصاددان‌ها تبیین کلی طرح را در رسانه‌ها در قالب میزگرد بیان کنند اظهار داشت: زیرساخت لازم برای یک اقتصاد پویا در استان نداریم از طرفی برخی قوانین دست و پا گیر ادارات خیلی مردم را اذیت می‌کند.

وی بیان کرد: برخی مدیران احساس می‌کنند هنوز در دولت یازدهم و دوازهم سیر می‌کنند لذا در دولت مردمی سیزدهم در بین مردم حاضر نشده و پاسخگوی مردم نیستند.

مسئول تشکیلات مجمع مطالبه گران خراسان جنوبی هم گفت: مطالبه‌گری قانون ندارد و ضوابط آن فقط اخلاق است، دوم اینکه دو نوع سیاست داریم یک نوع آن کشوری بوده و کلید اینکار را اشکال در سیستم توزیع می‌دانم.

ابوالفضل رمضانی افزود: باید سیاست‌های استانی را حداقل تقویت کنیم که اولین ظرفیت نیروی انسانی است، از ظرفیت جوانان در اتاق‌های فکر استفاده شود.

وی بیان کرد: به عنوان مثال بسته‌های معیشتی که برای دهک‌های پایین توزیع می‌شد این دهک ها همون ابتدا هم توان خرید نداشتند و اکنون گروه‌های جهادی هم شاید قادر به تامین سبد نباشند.

مسئول تشکیلات مجمع مطالبه گران خراسان جنوبی با بیان اینکه در جنگ اقتصادی قرار داریم تصریح کرد: در چنین شرایطی باید اتاق فکر داشته باشیم و روزانه گزارش ارایه شود، باید هر خانه یا هر سوپرمارکت یک سنگر باشد در غیر اینصورت نه تنها اتفاق خاصی نمی‌افتاد که مشکلات هم بیشتر خواهد شد.

وی عنوان کرد: باید برای جذب سرمایه‌گذار هم برنامه‌ریزی کرد به عنوان مثال  برای تامین و تولید نهاده‌های دامی می‌توان از توان سرمایه‌گذار استفاده کرد.

رمضانی یادآور شد: باید در گندم خودکفایی باشد در حالیکه هنوز آبیاری غرقابی در استان انجام می‌شود یکسری تشویق و ترغیب هایی باید در نظر گرفته شود تا مردم به سمت اصلاح کشت‌ بروند.

وی گفت: پیگیری موضوعات نباید به صورت نمایشی باشد بلکه برخواسته از اتاق فکرها باشد، نگاه ما در استان باید وسیع‌تر باشد.

مسئول سازمان فضای مجازی خراسان جنوبی هم گفت: مباحث اقتصادی در استان ریشه‌ای، عمیق و جدی ضعیف است و تا زیرساخت درست نشود هر چه بگوییم آب در هاون کوبیدن است.

سعید کسرایی با بیان اینکه در استان نیاز به جراحی باورها داریم افزود: تا زمانیکه باورهای مردم، نگاه به کارمندی و کارمند دوستی باشد نمی‌توانیم حرکت اقتصادی داشته باشیم.

وی بیان کرد: مطالبه جدی ما این است دستگاه‌ها ، مجموعه‌های فرهنگی، استانداری و متولیان امر این ریل‌گذاری را انجام دهند که نسل دهه نودی و هشتادی کارمند دوست نشود.

مسئول سازمان فضای مجازی خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه در حوزه کارآفرینی نیاز به الگوپروری داریم تصریح کرد: در گرفتن مچ بقیه استاد و در گرفتن دست همدیگر ضعیف هستم.

وی عنوان کرد: در خصوص جذب سرمایه‌گذار افراد بومی و غیربومی، همه استانداران می‌گویند فرش قرمز پهن می‌کنیم اما نتیجه آن چه شده است، لذا نگاه دولتی و اداری تسهیل کننده در بخش خصوصی نیست.

کسرایی با تاکید بر اینکه مهاجرت معکوس در مرکز استان دردآور است یادآور شد: مدیران ارشد یا مردم نگران آینده فرزندان خود هستند اما به دلیل کمبود زیرساخت‌ها منجر به ترک شهر و استان خود هستند.

مسئول دفتر نماینده مردم شهرستان‌های بیرجند، خوسف و درمیان در مجلس هم گفت: در حوزه اطلاع‌رسانی برای طرح مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها به نظر می‌آید مدیران و افرادی که رسانه دست آنها نیست دچار ضعف هستند و بولتنی باید در اختیار مدیران قرار بگیرد.

سعید امینی‌نسب افزود: پیرامون حوزه اقتصادی فضا کاملا دولتی شده است اگر امکان دارد شاهد حضور فعالانه بخش خصوصی نیز در این زمینه باشیم در این صورت بدون شک شاهد اتفاقات خوبی خواهیم بود."ایرنا"

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha