عملیات بازسازی محور شهداد_ نهبندان آغاز شد

عملیات اجرایی بازسازی و بهسازی محور ترانزیتی شهداد - نهبندان با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی، امام جمعه کرمان، نماینده مردم کرمان و راور در مجلس و شماری از مدیران استانی در مرز این استان با خراسان جنوبی آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور، این طرح را بزرگترین طرح راهسازی حال حاضر کشور ارزیابی کرد و گفت:  شرایط موجود  به واسطه مشکلات مالی، سخت و شکننده است.

 داریوش امانی خواستار تامین بموقع اعتبارات این طرح شد و در عین حال ابراز امیدواری کرد با پیشرفت ۶۰ درصدی این قطعات، اجرای قطعات بعدی هم آغاز شود.


وی در ادامه طرح‌های راهداری را هزینه بَر دانست و مشکلات مالی را سدی بر پیشرفت و اجرای طرح‌های مختلف در کشور دانست و تصریح کرد: با رقم‌ های پارسال ۱۶۵ هزار میلیارد تومان اعتبار برای نگهداری راه‌ ها نیاز داریم که رقم بزرگیست و حتی نیمی از آن را هم درخواست دادیم که محقق نشد و تنها ۱۴ هزار میلیارد تومان محقق شد.


رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور مشکلات تامین قیر را از دیگر مشکلات بر شمرد و گفت: امسال تاکنون حتی یک کیلو قیر سهمیه امسال هم تحویل ما نشده است.


داریوش امانی به جابجایی ۵۱۵ میلیون تن کالا و ۱۶۰ میلیون نفر مسافر طی پارسال اشاره کرد و گفت، این ارقام، نشان‌دهنده این موضوع هست که حجم زیادی از مبادلات بر عهده جاده هاست.

 عملیات بازسازی محور شهداد_ نهبندان آغاز شد

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کرمان نیز در آیین کلنگ زنی این طرح گفت: محور شهداد - نهبندان یکی از بزرگترین پروژه های سازمان راهداری به طول ۲۷۵ کیلومتر است که ۱۶۵ کیلومتر آن در حوزه استحفاظی کرمان قرار دارد.

احسان عراقی زاده با بیان اینکه سیل سال ۹۸ حدود ۳۰ کیلومتر از این محور را تخریب کرد اظهار داشت: ۲۵۷ میلیارد تومان امروز قرارداد بازسازی و بهسازی این پروژه با شرکت پیمانکار منعقد شده و این پروژه به صورت مناقصه عمومی بوده است.

وی افزود: در گذشته ۱۷ مشاور در زمان طراحی پروژه آمدند اما کسی این طرح را پذیرش نکرد لذا بدون مشاور اجرا شد اما امروز با شبیه سازی مشاور طرح خوبی پیاده‌ سازی کردیم.

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کرمان تصریح کرد: برنامه بازسازی برای ۲۳ کیلومتر از این پروژه را داریم که چهار کیلومتر و ۵۰۰ متر آن از امروز آغاز می شود.

عراقی زاده بیان کرد: منطقه محور شهداد - نبهندان بسیار خاص با بدترین مواد خام دنیا از نظر ساختمانی و مهندسی است که بدترین و شورترین آب را دارد که ای سی آب این منطقه ۲ برابر آب خلیج فارس است.

وی افزود: شهداد همچنین گرمترین نقطه دنیا را در خود جای داده لذا پیمانکار پروژه باید با سرعت بیشتری کار را پیش ببرد. همچنین شهداد همچنین بافت نمکی و سختی دارد اما با کمترین رطوبت باتلاقی می شود لذا خاک این منطقه بدترین شرایط را در کشور دارد.

 عملیات بازسازی محور شهداد_ نهبندان آغاز شد

نماینده ولی فقیه و امام جمعه کرمان گفت: محور شهداد- نهبندان یکی از شریان های ارتباطی مهم و راهبردی کشور محسوب می شود؛ بویژه اینکه از نظر امنیتی برای ما مهم و حساس است زیرا ما را به شرق کشور متصل می کند.

حجت الاسلام والمسلمین حسن علیدادی سلیمانی با اشاره به پهناوری استان کرمان افزود: ۲۰ درصد مساحت این استان کویر است که باید از ظرفیت این قسمت استان استفاده کرد.

وی تصریح کرد: کویر به لحاظ اقتصادی نیز بسیار مهم و حساس است، ضمن اینکه این منطقه یکی از مراکز مهم گردشگری استان محسوب می شود که ثبت جهانی شده (بخشی از کویر لوت) و طرفداران فراوانی دارد.

امام جمعه کرمان با اشاره به بازسازی و بهسازی جاده شهداد - نهبندان با همت انقلابی دولت آیت الله رییسی گفت: امیدواریم جبران خسارت سیل صورت گیرد تا شاهد افتتاح کامل و بهره برداری از این طرح هم باشیم.

حجت الاسلام عباسعلی خزاعی امام جمعه نهبندان هم در این مراسم گفت: ارتباط شهداد و نهبندان از قدیم برقرار بوده و خرمای شهداد را به عنوان تامین معیشت و خوراک به نهبندان می بردند؛ لذا امیدوارم با افتتاح این جاده ارتباطات اجتماعی و اقتصادی ۲ منطقه نیز توسعه یابد.

 نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: آسمان شهداد پاکترین، صاف ترین و درخشان ترین در دنیاست؛ مردم این منطقه نیز به همین پاکی هستند و ولایی ترین، پاکترین و صافترین مردم را در این منطقه داریم.

محمد مهدی زاهدی افزود: منطقه گردشگری شهداد از بهترین ها در کشور است که گردشگرانی را از سراسر جهان جذب کرده؛ کرمان پهناورترین استان کشور است و رسیدگی به راههای این استان دشوار است.

وی تصریح کرد: وزارت راه و شهرسازی نیز کم لطفی زیادی برای ساخت راههای این استان داشته و قرار نبود آغاز عملیات اجرایی این جاده سه سال به طول انجامد.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: مسیر کرمان - راور - دیهوک ۱۰ سال به طول انجامیده و ما مرتب در این مسیر کشته داریم لذا با حضور مسئولان ملی و استانی نشستی برای راههای این استان بگذاریم.

زاهدی با بیان اینکه شهداد در مرکز ترانزیت قاچاق است افزود: یکی از دلایل کنترل نشدن قاچاق نیز همین بحث های خرابی جاده هاست که باید در این زمینه تلاش کنیم.

نماینده نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: راهها عامل رشد و توسعه هر ملتی هستند و از گذشته ارتباطات جوامع از طریق راهها انجام می شد؛ ما در برنامه ششم توسعه ‌در حوزه رقابت پذیری بین المللی باید رتبه سوم منطقه را به دست می آوردیم که یکی از شاخصه های کسب آن جایگاه راههاست.

مصطفی نخعی افزود: متاسفانه در کیفیت راهها رتبه خوبی را حتی در منطقه نداریم و در دنیا اصلا وضع خوبی نداریم که همت جدی همگانی را می طلبد.

وی یادآور شد: متاسفانه حتی عدالت در راههای شرق و غرب کشور رعایت نشده و این ۲ منطقه اصلا قابل قیاس نیستند لذا می طلبد کار جدی در این بخش صورت گیرد.

نماینده نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی گفت: از استانی آمده ام که حتی یک متر آزادراه ندارد و وضعیت راههای روستایی ما نامطلوب و نیازمند توجه جدی است.

نخعی گفت: جاده راهبردی و پراهمیت شهداد - نهبندان از نظر اقتصادی و امنیتی بسیار مهم است که خوشبختانه امروز کلنگ زنی شد و اتفاق مهمی برای ۲ استان است لذا انتظار داریم این پروژه همانطور که بخوبی آغاز شد با سرعت افتتاح شود.

 عملیات بازسازی محور شهداد_ نهبندان آغاز شد

همچنین محمدرضا پور ابراهیمی دیگر نماینده مردم کرمان و راور و رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برنامه ساخت قطعه سه و چهار محور شهداد - نهبندان امروز مشخص شود گفت: اولویت ما احداث جاده راور - دیهوک به سمت خراسان است.

وی با بیان اینکه محور شهداد - نهبندان از نظر امنیتی، اجتماعی و اقتصادی بسیار مهم است، افزود: رابطه بسیار نزدیک دیرینه فرهنگی و اجتماعی بین ۲ منطقه وجود داشته و اقتصاد گردشگری کویر لوت فعالیت های عمرانی این منطقه را مهم کرده لذا درخواست داریم برنامه زمان بندی قطعه سه و چهار این پروژه اعلام شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس خاطر نشان کرد: وضعیت جاده کرمان - راور - دیهوک نگران کننده‌ است و همین هفته گذشته در حادثه برخورد تریلی با خودرو سورای پنج سرنشین در این محور کشته شدند؛ این وضعیت هر هفته تکرار می شود لذا درخواست داریم اجرای این پروژه در اولویت قرار گیرد.

پورابراهیمی گفت: ۱۰۴ کیلومتر از این محور در محدوده استان کرمان قرار دارد لذا درخواست می شود نقاط حادثه خیز این محور احصا شود و ما در حوزه اعتبارات در کنار مسئولان قرار داریم.

وی یاداور شد: آمادگی داریم در الگوهای اقتصادی بازسازی ناوگان فرسوده کشور همکاری کنیم و سالانه میلیون ها لیتر به واسطه فرسودگی از دست می دهیم که حتی اگر ۱۰ درصد از آن را صرفه جویی می‌کردیم، می توانستیم بخش قابل توجهی از ناوگانمان را نوسازی کنیم.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: سال گذشته به واسطه قطعی برق یک واحد تولیدی استان کرمان پنج هزار میلیارد تومان ضرر کردیم که خود هزینه ساخت یک نیروگاه است.

فرمانده نیروی انتظامی استان کرمان نیز با اشاره به ضرورت تامین ایمنی جاده ها گفت: محور شهداد- نهبندان به عنوان یک محور ترانزیتی و بین المللی امروز مرمت و بازسازی می شود.

سردار عبدالرضا ناظری افزود: امروز کرمان به زیارتگاه عشاق شهید حاج قاسم سلیمانی تبدیل شده لذا بازسازی این محور در ترانزیت بار و مسافر بسیار راهبردی است و پلیس برای تامین امنیت مردم و مسافران تلاش می کند.

وی با بیان اینکه ۱۷ درصد جانباختگان ما مرتبط با خودرهای شوتی هستند گفت: کویر امروز به یک فرصت تبدیل شده که برای گردشگری، اشتغالزایی، توسعه و امنیت منطقه تاثیرگذار است.

فرمانده انتظامی استان کرمان افزود: با وجود محدودیت ها در منابع، محوری را بنا نکنیم که فردا دوباره سیلاب آن را از چرخه بهره برداری خارج کند.

 عملیات بازسازی محور شهداد_ نهبندان آغاز شد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha