اهدا زندگی به چندین انسان با اهداء عضو توسط ۷ خانواده سیرجانی

کارشناس واحد حوزه تعالی و مسئول واحد اهدای عضو معاونت درمان دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی سیرجان گفت: تاکنون ۷ خانواده سیرجانی با ابراز رضایت خود، اقدام به اهداء عضو عزیزان خود کزدند که این خود نجات بخش زندگی چندین نفر شده است. وی همچنین در مورد اهداء عضو نکاتی را بیان کرد.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ وقتی که صحبت از نجات زندگی یک انسان می شود لحظه ها، نقشی حیاتی بازی می کنند، در این رابطه، دکتر پریناز جهانشاهی، گفت: شعار “اهدای عضو، اهدای زندگی” بارها به گوش مان خورده است. ممکن است همه‌ ما برای یکبار هم که شده به اهدای اعضای خودمان پس از مرگ فکر کرده باشیم و سوالات زیادی در ذهن مان ایجاد شده باشد.

وی با بیان این مطالب افزودک طبق اعلام «انجمن اهدای عضو ایرانیان» در هر۱۰ دقیقه، یک نفر به لیست انتظار اهدای عضو افزوده می شود، در هر ۱۲ ساعت، یک بیمار موفق به دریافت عضو حیاتی شده و به زندگی باز می گردد، در هر ۲ ساعت یک بیمارِ نیازمند به پیوند، جان خود را از دست می دهد و در حال حاضر حدود ۲۵۰۰۰ نفر در انتظار پیوند اعضا به سر می برند.

کارشناس واحد حوزه تعالی و مسئول واحد اهدای عضو دانشکده علوم پزشکی سیرجان، عنوان کرد: اما دلیل اهمیت این موضوع این است که روزانه افراد زیادی در کشور، جان خود را در اثر نقص عضو به دلایل مختلف از دست می‌ دهند و این در حالی است که هر بیمار مرگ مغزی می‌ تواند با اهدای اعضای خود، جان ۸  انسان دیگر را نجات دهد.

دکتر جهانشاهی با بیان اینکه در ‌واقع، تنها راه ادامه‌ حیات برای بسیاری از بیماران مبتلا به نارسایی های قلبی و کلیوی، افرادی که دچار مشکلات کبد هستند، اهدای عضو است، ابراز داشت: اعضا قابل اهدا شامل قلب، ریه، کبد، روده، لوزالمعده و کلیه ها می باشند. علاوه بر این اعضا، برخی از بافت های بدن نیز قابل پیوند هستند. مثلا با اهدای قرنیه نیز می توان بینایی را به فردی که دچار صدمه شدید به چشم شده بازگرداند.

وی موارد دیگری را نیز نام برد، از جمله: تاندون و غضروف که باعث بازسازی اعضای آسیب دیده مربوطه می شوند، پیوند استخوان که می تواند مانع قطع عضو در سرطان استخوان شود، دریچه قلب برای کودکان با بیماری مادرزادی دریچه ای و بزرگسالان با دریچه آسیب دیده به کار می رود، پیوند پوست برای بیماران با سوختگی شدید نجاتبخش است و پیوند مغز استخوان تنها درمان ممکن در بعضی از سرطان های خون می باشد. برخلاف عضو، بافت می تواند تا ۲۴ و یا ۴۸ ساعت بعد از مرگ فرد اهدا شود و حتی می توان آن را برای مدت های طولانی ذخیره کرد.

کارشناس واحد حوزه تعالی و مسئول واحد اهدای عضو دانشکده علوم پزشکی سیرجان تصریح کرد: به دنبال تشخیص مرگ مغزی بیمار و با تأیید قطعی توسط پزشکان متخصص، مراحل شناسایی و رضایت گیری از خانواده وی توسط همکاران واحد اهدای عضو دانشکده پیگیری می‌ شود. در صورت مرگ طبیعی نیز تا ۴۸ ساعت، نسوجی مانند قرنیه، دریچه قلب، استخوان و تاندون قابل اهدا می باشند.

دکتر جهانشاهی اظهار داشت: داشتن کارت اهدای عضو، رضایت قلبی فرد را برای اهدای اعضای خود پس از مرگ نشان می‌ دهد و همچنین باعث می‌ شود تا نزدیکان فرد از نیت قلبی او آگاه شده و به این ترتیب با رضایت کامل جهت اهدای اعضای او اقدام کنند. تصمیم‌گیری درباره اهدای عضو یک تصمیم شخصی است و هر فردی در هر زمانی می تواند تصمیم به اهدای عضو و یا حتی انصراف از اهدای عضو بگیرد. اما باید این نکته را در نظر داشت که تنها راه نجات جان بیمارانِ منتظر پیوند، اهدای عضو است.


وی در مورد روند اهداء عضو در شهرستان سیرجان یادآور شد: از سال‌ های گذشته تاکنون موارد متعددی از مرگ مغزی قطعی در بخش های ویژه بیمارستان های سیرجان توسط واحد اهدای عضو دانشکده شناسایی شده، ولی فقط تعداد بسیار محدودی به اهدا رضایت داده اند و این مشکل در تمام کشور هست؛ البته چند سالی است با فرهنگ سازی در این زمینه از طریق رسانه های مختلف و تشکیل انجمن اهدای عضو، این شرایط بهتر شده است.

کارشناس واحد حوزه تعالی و مسئول واحد اهدای عضو دانشکده علوم پزشکی سیرجان ادامه داد: تا امروز در سیرجان، ۷ خانواده با اهدای عضو به چندین نفر زندگی بخشیده اند که در همین جا از این خیّرین سلامت تشکر کرده و برای عزیزان از دست رفته شان آرزوی مغفرت و برای بازماندگان آرزوی صبر داریم. مسلماً این اقدام، مورد رضایت خداوند متعال بوده و این که عضوی از بدن عزیزان شان برای انسان های دیگری زندگی بخش بوده موجب اطمینان خاطر و آرامش آنان خواهد بود.

دکتر جهانشاهی در پایان خاطر نشان کرد: بر خود لازم می دانم از زحمات خانم نژاد بیگلری که قبلاً مسئول واحد اهدای عضو معاونت درمان دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی سیرجان بوده و در این زمینه فعالیت های بسیاری داشته اند قدردانی کنم و از همشهریان فهیم سیرجانی تقاضا دارم تا به موضوع اهدای عضو، نگاه ویژه ای داشته باشند و برای ثبت نام کارت اهداء و یا کسب اطلاعات بیشتر در مورد اهدای عضو می توانند به سایت ehdacenter.ir مراجعه کرده و یا کد ملی خودشان را به سامانه ۳۴۳۲ پیامک کنند.

«معاونت درمان دانشکده علوم پزشکی شهرستان سیرجان»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha