دانستنی هایی در رابطه با ماده مخدر «گل»/ سرخوشی اش می رود و اعتیادش باقی می ماند

ماده مخدر گل بعد از تریاک، دومین ماده مخدر پرمصرف در کشور به خصوص در بین جوانان می باشد. در این رابطه معاون درمان دانشکده علوم پزشکی سیرجان توضیحاتی را در این رابطه ارائه داده است و به والدین توصیه می کند که همواره مراقب فرزندانشان باشند.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ دکتر غلامرضا جهانشاهی نسب، متخصص روانپزشکی و از فعالان حوزه ترک اعتیاد در رابطه با این ماده مخدر، گفت: اعتیاد به طور کلی رفتاری است که شخص به دلایل روحی، روانی یا در اثر مصرف مواد شیمیایی از خود نشان داده و دچار ضعف در کنترل تکرار عمل خود می شود. اعتیاد مدارهای عصبی مربوط به سیستم پاداش، انگیزش و حافظه  را در مغز مختل می کند که این اختلال در مغز باعث عوارضی فیزیولوژیکی و بیولوژیکی، اجتماعی، روحی و روانی در مصرف کننده می شود.

در ذیل به برخی از پرسش های متداول در ارتباط با این ماده مخدر پرمصرف و عوارض آن، توسط وی پاسخ داده شده است:

۱- «گل» چیست؟
گل یک مخدر جدید نیست، در واقع همان «ماری جوانا» است که فروشندگان مواد مخدر برای سود بیشتر، برای آن اسم جدید و وسوسه کننده «گل» را انتخاب کرده اند تا جوان ها را به سمت این ماده بکشانند. سودجویان فکر می کنند اگر به جای «ماری جوانا» از کلماتی مانند «گل» استفاده کنند تمایل مصرف کنندگان برای دنبال کردن این ماده بیشتر می شود که متأسفانه در واقعیت هم همین طور است.

۲- عوارض مصرف ماده مخدر گل (ماری جوانا) چه می باشد؟
این ماده مخدر به دلیل خاصیت شادی آوری کاذبی که دارد از پُر مصرف ترین و یکی از مرگبارترین نوع مواد مخدر در جهان است، زیرا تأثیرات بسیار خطرناک و جبران ناپذیری بر سلامت جسم و روحِ فرد مصرف کننده می گذارد. شاید هم از مصرف کنندگان گل شنیده باشید که این ماده مخدر یکی از بی خطرترین و کم عوارض ترین مواد مخدر است، اما در واقع اصلاً این چنین نیست و فقط یک تبلیغ کاذب از سوی مافیای مواد مخدر برای جذب جوانان و نوجوانان به این ماده مخدر و کسب سودهای مادی است.

۳- چرا جوانان و نوجوانان؟
جوانان و نوجوانان دنبال سرخوشی کاذب هستند و فکر می کنند با مصرف گل یا مواد مخدر دیگر، سرخوشی و انگیزه به دست می آورند در حالی که این حس فقط و فقط به روزهای اول استفاده از این مواد برمی گردد و بعد از آن دیگر هیچ خبری از سرخوشی نیست و اعتیادش باقی می ماند و همچنین عوارضش.


البته نباید از این مسئله چشم پوشی کرد که خیلی از جوانان و نوجوانان واقعاً نمی دانند که گل یک مخدر است و نباید آن را مصرف کرد. یکی از دلایل مصرف این ماده، ناآگاهی است.


جوان های ما شنیده اند که ماری جوانا در کشورهای دیگر مجاز است و حتی به عنوان دارو استفاده می شود، به همین دلیل با خودشان می گویند ما هم استفاده کنیم و حتی فکر می کنند وقتی کسی به آن ها هشدار می دهد، هشدارش کاملاً اشتباه است و فقط قصد ترساندنشان را دارد.


متأسفانه گل توسط خانم ها نیز مصرف می شود و دلیل اصلی اش همان طرز فکر اشتباه درباره شادی زا بودن این مواد است. مصرف کنندگان این ماده باید بدانند ظرف مدت کوتاهی به افسردگی و انزوا مبتلا خواهند شد.

۴- اشکال مصرف گل:
بعضی ها گل را به شکل تنباکو در قلیان می کشند، برخی دیگر هم به صورت سیگار. یک عده ای با آن شیرینی درست می کنند و به فروش می رسانند. این شیرینی ها که به اسامی مختلفی از جمله معجون زابلی، معجون بیرجندی و معجون بمب خنده و ... معروف هستند از گل در ترکیبات شان استفاده شده و همان سرخوشی کاذب را به مصرف کننده می دهند.


۵- دیگر عوارض گل:
از خطرناک ترین عوارض مصرف گل این است که نورون های هیپوکامپ در مغز به مرور زمان کمتر شده و به مشکلات حافظه و... دامن می زند. از بدترین این مشکلات می توان به نقص هماهنگی در میان اعضا، مشکلات یادگیری و اختلات خواب نام برد.


یک مورد متداول دیگر در افراد مصرف کننده گل، «سندرم بی انگیزگی» است. این افراد نسبت به تحولات و اتفاقاتی که در اطراف شان رخ می دهد به شدت بی تفاوت هستند. همان طور که شاهد هستیم بعضی ها بعد از مصرف این مواد، شروع به رانندگی بی پروا در خیابان ها و اتوبان ها می کنند و تحت تأثیر آن ممکن است حوادث وحشتناکی را هم رقم بزنند.


از دیگر عوارض این ماده، خوابیدن بیش از حد معمول است و برای مصرف کننده خطرات زیادی را در پی خواهد داشت، همچنین از عوارض بعدی این ماده خطرناک، آسیب جدّی به مغز و حافظه کوتاه مدت افراد است که باعث می شود خاطرات گذشته خود را کاملاً فراموش کند و یا دیگر به یاد نیاورد.


یکی دیگر از بدترین عوارض آن، تغییرات روی چهره افراد است که در برخی موارد، فرد مصرف کننده ۸۰ درصد از فرم چهره خود را از دست می دهد.


و اما مهم ترین عوارض در میان این همه آسیب های جدّی، آسیب های روحی و روانی است. عوارضی از جمله پرخاشگری، خشم، افسردگی، در برخی موارد نزاع و حمله به دیگران، روان پریشی و خودکشی را می توان نام برد. گل علاوه بر پیامده هایی که دارد می تواند یک زمینه ساز برای جذب افراد به مواد مخدر قوی تر و خانمان سوزتر باشد.
 

۶- زمینه های روی آوردن به گل:
به گفته دکتر جهانشاهی بسیاری از جوانان، اعتیاد را از دوستان شان آغاز کرده اند. والدین محترم آیا فکر کرده اید فرزند شما اکنون کجاست؟ چه می کند؟ و یا با چه کسی است؟ برای محافظت فرزندان مان از اعتیاد، نه آزادی بیش از حد و نه سخت گیری غیر معمول، در واقع نه افراط و نه تفریط، بلکه نظارت و حمایت دائمی راه گشاست.


بسیاری از معتادان فعلی همان دانش آموزان ترک تحصیل کرده در گذشته هستند! افت تحصیلی، ترک تحصیل، بیزاری از محیط مدرسه از عوامل خطر مصرف مواد مخدر به خصوص گل در بین جوانان و نوجوانان است. بر اساس تجربیات، والدینی که خود مصرف کننده هستند، فرزندان شان نیز بیشتر در معرض مصرف دائمی این مواد قرار می گیرند.

۷- رفتار والدین باید چگونه باشد؟
والدین باید توجه داشته باشند حفظ روابط عاطفی و محبت آمیز در میان خانواده یکی از موارد مهم در پیشگیری از اعتیاد فرزندان است. نتایج مطالعات علمی نشان می دهد، نوجوانانی که با والدین خود رابطه صمیمی و عمیقی دارند کمتر به سمت مصرف مواد مخدرو روانگردان ها می روند. همچنین تقویت و گسترش آموزه های دینی و اخلاقی در خانواده ها یکی از عواملی است که در جلوگیری از رفتن جوانان و نوجوانان به سمت این ماده مخدر بسیار مؤثر است.

۸- آیا ترک گل امکان‌پذیر است؟
این اتفاق کاملاً به اراده مصرف کننده بستگی دارد؛ اما باید این موضوع را در نظر داشته باشید که افراد وابسته به گل در زمان ترک، معمولاً از لحاظ ذهنی و روانی دچار مشکلات عدیده‌ای می‌شوند.بنابراین توصیه می گردد برای ترک گل به کلینیک های تخصصی ترک اعتیاد مراجعه کنند، تا از همراهی یک روانشناس با تجربه و کارآزموده با شخص معتاد، استفاده از راهکارهای صحیح درمانی و شرکت در جلسات مشاوره فردی و گروهی بهره مند شوند و این موارد می‌ تواند فرآیند اصولی و نتیجه بخش ترک را بسیار آسان‌ تر کند.

دانستنی هایی در رابطه با ماده مخدر «گل»/ سرخوشی اش می رود و اعتیادش باقی می ماند

منبع: دانشکده علوم پزشکی شهرستان سیرجان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha